رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم با اشاره به فعالیت ۳۲۰ واحد تولیدی انواع کفش‌های ماشینی در قم، این استان را ترمینال صادراتی صنعت کفش ماشینی کشور دانست و گفت: ایران ۱۱۵ میلیون دلار ارزآوری در صنعت کفش ماشینی دارد که ۷۰ درصد آن سهم استان قم است.
کد خبر: ۱۰۷۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶ 15 November 2022

قم قطب تولید کفش ماشینی در کشور

به گزارش تابناک قم، جواد شعبان‌زاده در نشست خبری انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم با جمعی از خبرنگاران، از صنعت کفش ماشینی قم به عنوان یک نماد و برند معتبر در کشور یاد کرد و به پیشینه آن پرداخت و گفت: قدمت تولید انواع کفش‌های ماشینی در قم به شصت سال می‌رسد، اگر تبریز در کفش دست‌دوز برند است، قم نیز به صنعت کفش ماشینی شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم ۲۷ سال قبل توسط بزرگان و پیشکسوتان این صنعت با هدف رسیدگی به امور مربوط به فعالان و اعضای این صنعت و هم‌افزایی جهت معرفی و صادرات مطلوب کفش ماشینی به دنیا شکل گرفت.

رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم افزود: محصول تلاش‌های انجام شده در سالیان گذشه باعث شد که صنعت کفش قم امروز در منطقه برند شود.

شعبان‌زاده تصریح کرد: ایران در رتبه دوازدهم تولید صنعت کفش دنیا قرار دارد که ۶۵ تا ۷۰ درصد تولید این صنعت متعلق به قم است.

وی قم را ترمینال صادراتی صنعت کفش ماشینی کشور عنوان کرد و گفت: ایران ۱۱۵ میلیون دلار ارزآوری در صنعت کفش ماشینی دارد که ۷۰ درصد آن سهم استان قم است.

رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم همچنین از فعالیت ۳۲۰ واحد تولیدی انواع کفش‌های ماشینی و ۱۹۰ واحد تأمین‌کننده این صنعت در قم خبر داد و گفت: واحدهای این صنعت در قم در تولید کفش‌های ماشینی شامل انواع کفش پیاده‌روی، صندل‌های طبی، دمپایی، کفش‌های پرسنلی و پوتین‌های نظامی و چکمه بهداشتی فعالیت دارند.

شعبان‌زاده به جایگاه اشتغالزایی صنعت کفش استان قم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۲۵ هزار نفر در کارگاه‌های خانگی به این حرفه اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از کارگاه‌های مشاغل خانگی در روستاهای قم دایر است، تصریح کرد: بسیاری از دوخت‌ودوزها و یراق کاری‌ها و تزئیات صندل‌ها و کفش‌ها در قالب مشاغل خانگی انجام می شود که هم قم پذیرای این تیپ مشاغل است و هم کمک خانوار خوبی در این شرایط اقتصادی است.

رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم به افق چشم‌انداز این صنعت اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت صادرات کفش به ۳۱ کشور دنیا و جامعه ۶۰۰ میلیون نفری اطراف ایران، سهم قم زیر ۵ درصد است اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به استقبال از محصولات ایرانی، میزان تولید انواع کفش ماشینی در قم طی ۵ سال آینده دو برابر شود.

شعبان‌زاده از صنعت کفش قم به عنوان تنها صنعت پویا و جوان در استان یاد کرد و گفت: در حال حاضر از صاحبان ۳۲۰ واحد تولیدی فعال در قم، ۲۱۰ واحد متولدین دهه شصت به بعد هستند و فعالیت صنعتگران جوان نویدبخش آینده‌ای روشن برای این صنعت است.

وی با بیان اینکه صنعت کفش قم به سمت علمی‌شدن در حال حرکت است، گفت: در تلاش هستیم در قالب تفاهم‌نامه مشترک با وزارت علوم، رشته مهندسی صنعت کفش را در دانشگاه صنعتی قم راه‌اندازی کنیم.

رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم با بیان اینکه بخشی از مواد اولیه تولید کفش‌های ماشینی از طریق واردات تأمین می‌شود، افزود: با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر شاهد بومی‌سازی و جلوگیری از واردات و خروج ارز بیشتر از کشور هستیم.

شعبان‌زاده تصریح کرد: ۸۰ درصد قالب‌سازی وارداتی بود اما امروز با جذب سرمایه‌گذار خارجی، بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانه قالب‌سازی صنعت کفش در شهرک صنعتی محمودآباد فعال شده و برای ۱۸۰ نفر اشتغال‌زایی کرده است.

وی به مزیت‌های صنعت کفش قم اشاره کرد و گفت: صنعت کفش پاک، کم‌ آب‌بر و بسیار اشتغالزاست، بر این اساس مسئولان استان می‌توانند با حمایت از سه صنعت بومی کفش، فرش و مبلمان، حامی صنعتگران باشند.

رئیس انجمن صنایع کفش ماشینی استان قم در خصوص سرانه مصرف کفش در ایران نیز گفت: سرانه مصرف هر ایرانی در سال بین ۳ تا ۶ جفت انواع کفش ماشینی است.

وی با بیان اینکه نظام توزیع کفش ماشینی نیازمند اصلاحات است، افزود: تولید یک جفت کفشی که در واحد تولیدی ۱۴۰ هزار تومان تمام می‌شود در ویترین فروشنده ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که اگر ۲۰۰ هزار تومان به فروش برسد، مصرف دوبله می‌شود.     

*نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت کفش در قم برگزار می‌شود 

همچنین محسن سلیمانی از برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم از چهارم تا هفتم بهمن ماه سال جاری در قم خبر داد.

دبیر ستاد نمایشگاه بین‌المللی صنایع کفش ماشینی استان قم افزود: این نمایشگاه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در شهر نمایشگاهی قم واقع در کیلومتر یک آزادراه قم تهران در مساحتی حدود ۲۰ هزار مترمربع برپا می‌شود.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه تخصصی‌محور است و با هدف افزایش صادرات برگزار می‌شود و به همین دلیل امکان حضور و بازدید برای عموم مردم وجود ندارد.

سلیمانی به ارسال دعوت‌نامه برای تجار بیش از ۳۰ کشور دنیا خبر داد و گفت: احتمالا در این نمایشگاه میزبان ۴۰۰ تا ۵۰۰ تاجر خارجی خواهیم بود.

منبع: شهربیست

وی با بیان اینکه آخرین نمایشگاه صنعت کفش در سال ۱۳۹۸ و پیش از ایام کرونا برگزار شده بود، افزود: این نمایشگاه تجاری‌ترین نمایشگاه صنعت کفش کشور است.

منبع: شهربیست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار