نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: کمیته حقیقت یاب حادثه منا با حضور خانواده های داغدیده حجاج و کشورهای اسلامی تشکیل شود.
کد خبر: ۱۰۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵ 10 October 2015
آیت الله محسن قمی روز جمعه در آیین «جمعه نشلجی ها» در مشهداردهال کاشان افزود: مبارزه با ظلم و تسلیم نشدن در برابر نامردی ها، درسی است که ما از حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا گرفتیم.

وی گفت: حماسه هایی همچون واقعه عاشورا و اردهال کاشان، به ما درس زندگی و پیروی از ولایت می آموزد، زیرا این تنها یک حادثه عاطفی و احساسی نیست.

آیت الله قمی افزود: اگر امروز 14 کشور جهان در روز عاشورا تعطیل می شود، بخاطر این است که از امام حسین (ع) درس ایثار، جوانمردی و زیر بار ذلت نرفتن، بیاموزند.

وی گفت: در منطقه شرق آسیا این همه ظلم و جنایت انجام می شود، اما بدلیل نبودن مکتب حیات بخش، هیچ نهضت آزادی بخشی وجود ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما مفتخریم که چنین مکتب و رهبرانی داریم که حماسه آنها در تاریخ جاودانه مانده است.

وی گفت: آل سعود بداند اگر در سال 66 حدود 400 نفر از زائران ما را تنها بخاطر مرگ بر آمریکا به شهادت رسانید و اگر امروز بیش از چهار هزار از زائران بیت الله الحرام را بخاطر بی تدبیری آنها شهید می شوند، اینک باید در برابر افکارعمومی و جهان اسلام پاسخگو باشند.

آیت الله محسن قمی ادامه داد: سعودی ها باید پاسخگو باشند، چرا حجاج را با بی تدبیری به مسیر کم عرض و تنگ هدایت کردند و چرا سه تا چهار ساعت از وقوع حادثه امدادرسانی نکردند و چرا از تشکیل کمیته حقیقت یاب واهمه دارند.

وی گفت: مسیر ما مسیر تسلیم شدن در برابر ظلم نیست وعربستان بداند اگر بخواهد زیاده خواهی کند، مردم و افکار عمومی دنیا، بخصوص جهان اسلام از این حوادث به راحتی نمی گذرند.

نماینده مردم تهران در خبرگان رهبری تصریح کرد: ملت ما ملتی مقاوم است و به همین دلیل سرافراز است و امروز مردم ایران الگوی جهان هستند، زیرا به تبعیت از قیام امام حسین (ع) و شهدای کربلا حاضر نشدند راه خود را تغییر دهند.

وی همچنین دعوت از امام حسین (ع) و حضرت سلطانعلی ابن امام محمدباقر (ع) با نامه، شهادت با لب تشنه و سربریدن و نزد حاکم وقت بردن را از شباهت های حادثه کربلا و حادثه اردهال دانست.

آیت الله قمی افزود: منطقه اردهال کاشان قدیمی ترین منطقه ایران است که از 1329 سال قبل مردم این خطه و ایران اسلامی بزرگداشت حضرت سلطانعلی ابن امام محمدباقر (ع) را برگزار می کنند.

مراسم سنتی مذهبی جمعه نشلجی ها هر ساله در هفتمین روز از سالروز شهادت سلطانعلی ابن امام محمدباقر (ع) توسط مردم روستای نشلج اردهال با مرثیه سرایی، نوحه خوانی و سینه زنی برگزار می شود.

مشهد اردهال در 45 کیلومتری کاشان واقع است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار