ایجاد زنجیره کامل بازیافت زباله نه تنها برای شهرداری های مازندران توجیه اقتصادی دارد بلکه می توانند آنرا به عنوان یک منبع پایدار برای مخارج خود به حساب آورند.
کد خبر: ۱۱۰۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵ 11 April 2023

تولید زباله به اعتقاد کارشناسان جدایی ناپذیر از صنعت گردشگری است و این که برخی آن را برای استان های مسافرخیز از جمله مازندران تهدید زیست محیطی می دانند چنین رویکردی در دنیای صنعتی امروز پذیرفتنی نبوده بلکه باید زیرساخت مراکز انباشت و فرآوری زباله را برای درآمدزایی به فناوری روز تجهیز کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس آمار موجود روزانه به طور متوسط در شرایط عادی چهار هزار تن زباله در مازندران تولید می شود که در فصول ورود بیشتر مسافران این میزان تولید به ۲ برابر افزایش می یابد.

در زمان حاضر به خاطر نبود کارخانه های مدرن زباله سوز و زیرساخت های نوین مربوط، بخشی از این زباله ها بدون تفکیک و جداسازی در محیط زیست مازندران به‌ویژه در مناطق جنگلی و حوضه های آبریز استان دفع می شود.
به گفته کارشناسان از این زباله ها گازهای مختلف تخریب کننده محیط زیست متصاعد و شیرابه سمی تولید می شود که این مساله از عوامل خسارت باری است که می تواند شمال کشور را از جنگل تهی کند.
نکته مهم دیگر این که در مازندران به دلیل حاصلخیزی زمین برای کشاورزی و نیز بالابودن سطح آب زیر زمینی وجود دارد، زمین کافی برای دفن زباله موجود نیست که با این توصیف نیز مراکز دفن زباله های شهری استان در مناطق جنگلی، زراعی و حاشیه رودخانه ها قرار داشته که ظرفیت آن ها برای دفن زباله اشباع شده است.

مازندران از جمله استان های گردشگرپذیر کشور است که هر ساله به خاطر جاذبه های کم نظیر طبیعی و تاریخی میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است و سال به سال برای جمعیت مسافران این خطه افزوده می شود و مهمتر این که در یک دهه اخیر نیز بسیاری از این مسافران که از اغلبشان اهالی پایتخت هستند در این خطه سرسبز سکونت دایمی یافتند و از خدمات و امکانات بومی هر منطقه بهره مند می شوند.

بنا به گفته مسوولان امر بیشتر جمعیت مسافران و گردشگران مازندران به شهرستان های غرب مازندران که اطلس تمام نمای گردشگری است سفر می کنند که پیامدهای از جمله زیست محیطی حضور آنان نمود بیشتری دارد. 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار