کد خبر: ۱۱۰۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵ 11 May 2023

کیوی کاران غرب مازندران درحالی سال های گذشته به علت استقبال ضعیف برخی از کشورها در خرید محصولشان شرایط سختی از لحاظ اقتصادی پشت سر گذاشتند اما در ماه های اخیر با پیگیری مدیران جهادی دولت سیزدهم وضعیت آنان بهبود پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آذر ماه سال ۱۴۰۰ درست زمانی که کیوی کاران همانند سال های گذشته در حال صادرات محصولشان به برخی از کشورها از جمله هند بودند ناگهان تولید کنندگان و تجار از توقف روند صادرات این محصول آگاه شدند که متاسفانه با این اتفاق ضربه محکمی به آنان وارد شد.

باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۸۰ هزار تن تا ۲۲۰ هزارتن می رسد و برداشت این محصول از نیمه دوم آبان ماه شروع می شود و طی یک ماه ادامه دارد و بیش از ۷۰ درصد این محصول هم ارزش صادراتی دارد.

هند جزو یکی از کشورهای مقاصد صادراتی کیوی ایران است که به خاطر جمعیت زیاد و علاقه مندی مردم آن به این میوه، خریدار عمده کیوی ایران است و برابر آمار در سال ۱۳۹۹ از مقدار ۱۵۰ هزار تن کیوی تولیدی در خطه غربی مازندران، حدود ۹۰ هزار تن آن فقط به کشور هندوستان صادر شد اما سال ۱۴۰۰ تولید کنندگان و تجار این منطقه در حین برداشت و انبار کردن این محصول در سردخانه ها بودند که همزمان تعدادی از کانتینرهای حامل کیوی را به این کشور صادر کردند و طرف های هندی پس از بررسی این محموله ها متوجه وجود آفت " شپشک سپردار "به روی کیوی شدند و بلافاصله از طریق نامه نگاری های صورت گرفته این موضوع را به طرف های ایرانی گوشزد کردند. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار