برای بیست‌وهفتمین بار در لالیگا
برپایی جشن قهرمانی در زمین اسپانیولِ تحقیرشده، تحقیر مضاعفی برای این تیم بویژه تماشاگرانش بود که باید می‌ایستادند و شادی قهرمانیِ بازیکنان بارسلونا را تماشا می‌کردند! این‌گونه بود که تماشاگران اسپانیول به زمین بازی ریختند تا بازیکنان بارسا را به جرم "جشن قهرمانی" کتک بزنند!
کد خبر: ۱۱۰۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ 16 May 2023

بارسلونا قهرمان لالیگا شد. بازیکنان بارسا دیشب در هفتۀ سی‌وچهارم لالیگا مهمان اسپانیول بودند و با پیروزی 4 بر 2 مقابل میزبان، قهرمانی خود را مسجل کردند.

بارسلونا آخرین بار در سال 2019 قهرمان لالیگا شده بود و دیشب برای بیست‌وهفتمین بار قهرمان این مسابقات شد. ژاوی در دومین فصل حضورش توانست بارسا را به جایگاه واقعی‌اش بازگرداند. بازی‌هایی با کیفیت بالا در طول فصل، به علاوۀ قهرمانی لالیگا. همین کافی است تا آینده روی نیمکت بارسا از آن ژاوی هرناندز باشد.

بحران بارسا روی نیمکت مربیگری، پس از اخراج ارنستو والورده در ژانویۀ 2020 آغاز شد. والورده در سال‌های 2018 و 2019 بارسا را قهرمان لالیگا کرده بود و اخراج حریصانه‌اش در سال 2020، توجیهی نداشت.

ارنستو والورده

بارسلونا قهرمان شد و قسر در رفت!

پس از برکناری والورده، کیک هستین حدود شش ماه سرمربی بارسا بود ولی در آگوست 2020 اخراج شد. سپس نوبت به رونالد کومان رسید که مرتکب اشتباهی بزرگ شد و تیم ملی هلند را که با هدایت خودش به یک تیم درخشان تبدیل شده بود، رها کرد و مربیگری بارسا را قبول کرد.

رونالد کومان در فصل اول حضورش نتوانست قهرمانی لالیگا را بدست آورد، در سال دوم حضورش نیز در حالی که امید چندانی برای موفقیتش در لالیگا نبود، از بارسا اخراج شد (اکتبر 2021).

با کنار رفتن کومان، ژاوی از نوامبر 2021 سرمربی بارسلونا شد. طبیعتا مدیران بارسا انتظار نداشتند او در پایان بهار 2022 عنوان قهرمانی لالیگا را کسب کند؛ چراکه تیم را در میانۀ فصل از کومان تحویل گرفته بود.

رونالد کومان

بارسلونا قهرمان شد و قسر در رفت!

 بنابراین آیندۀ ژاوی تا حد زیادی در گرو موفقیت او در دومین فصل حضورش در بارسا بود و ژاوی نیز توانست در فصل دوم، پس از سه سال ناکامی در لالیگا، بارسلونا را قهرمان لیگ اسپانیا کند.

ژاوی پیشتر یکسال و نیم در السد قطر تمرین مربیگری کرده بود، ولی به نظر می‌رسد او اساسا جنم مربیگری دارد. ژاوی در بهترین بارسلونای تاریخ، هافبک طراح تیم بود و بازیکنی بود که شمّ رهبری داشت. علاوه بر این، عاقل و منضبط است و به نظر می‌رسد شخصیت لازم برای مربیگری در سطح بالای فوتبال دنیا و بویژه تداوم مربیگری در چنین سطحی را دارد.

ژاوی هرناندز

بارسلونا قهرمان شد و قسر در رفت!

او سال آینده با بارسا قطعا در پی فتح لیگ قهرمانان اروپا خواهد بود. بویژه اگر مدیران بارسا بتوانند مسی را هم به این تیم بازگردانند. ولی حتی بدون مسی نیز، بارسا با این نظم و طراوت فعلی و با ستاره‌ای مثل لواندوفسکی در پیشانی خط حمله، مدعی قهرمانی در چمپیونزلیگ خواهد بود.

از نشانه‌های عقلانیت ژاوی، یکی هم این است که او قبل از بازی دیشب به بازیکنانش توصیه کرده بود که در صورت مسجل شدن قهرمانی بارسا در لالیگا، در زمین اسپانیول جشن قهرمانی راه نیندازند.

فرار شاد بارسایی‌ها از دست تماشاگران اسپانیول!

بارسلونا قهرمان شد و قسر در رفت!

اسپانیول همشهری و رقیب سنتی بارسلونا است. بارسلونا الان 85 امتیاز دارد و اسپانیول با 34 امتیاز، در بین 20 تیم لالیگا، در رتبۀ نوزدهم قرار دارد. دیشب هم در خانۀ خودش ابتدا چهار بر صفر از بارسا عقب افتاد و نهایتا به سختی توانست دو گل خورده را جبران کند.

بنابراین برپایی جشن قهرمانی در زمین اسپانیولِ تحقیرشده، تحقیر مضاعفی برای این تیم بویژه تماشاگرانش بود که باید می‌ایستادند و شادی قهرمانیِ بازیکنان بارسلونا را تماشا می‌کردند! این‌گونه بود که تماشاگران اسپانیول به زمین بازی ریختند تا بازیکنان بارسا را به جرم "جشن قهرمانی" کتک بزنند!

تماشاگران خشمگین اسپانیول، وقتی تیمشان در نیمۀ اول گلباران شد، اشک می‌ریختند

بارسلونا قهرمان شد و قسر در رفت!

البته شاگردان ژاوی به رختکن گریختند و پلیس هم مانع هجوم تماشاگران خشمگین اسپانیول به رختکن بارسلونا شد. چنین اتفاقاتی در کشوری که گاوبازی یکی از تفریحات اصلی مردمش است، البته بعید نیست ولی قطعا لکۀ ننگی بر پیشانی لالیگا و حتی فوتبال اروپا بود.

پلیس، سپر بلای بارسا!

بارسلونا قهرمان شد و قسر در رفت!

به هر حال ژاوی در شرایط فعلی آیندۀ بارسلونا است. کاری را رونالد کومان از پسش برنیامد، ژاوی انجام داده است: ساختن یک تیم خوب، که قادر به قهرمانی در لالیگا است. ژاوی اگر با همین روند معقول و مقبول یکسال‌ونیم اخیر با بارسا پیش برود، چه بسا حتی تا پایان این دهۀ میلادی (2030) سرمربی بارسلونا باقی بماند و به عنوان مربی نیز بخش پرفروغی از تاریخ بارسلونا را رقم بزند./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار