مدیرکل ثبت احوال ایلام بیان داشت : خانواده ها در نامگذاری فرزندان خود باید دقت نظر داشته باشند ، چرا که بیشتر این اسامی مقطعی و دارای تاریخ مصرف هستند.
کد خبر: ۱۱۱۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰ 06 July 2023

 به گزارش تابناک ایلام؛ نجم الدین خسروی گفت : هرچند اسامی متداول ایرانی و مذهبی همچنان بیشترین فراوانی اسم را دارند ، اما گرایش به اسامی جدید و نامرسوم نیز در بین خانواده های استان رسوخ کرده است.

وی افزود: نیلا، لاوین، دلوین، لِنا، آیلین و اَبرا برای دختران و کارن، هامین، شاهان، هاکان و هیراد برای پسران در بین ۲۰ اسم اول ثبت شده است.

خسروی در خصوص علت گرایش خانواده ها به نامگذاری فرزندان با اسامی جدید و نامتداول توضیح داد: چشم و هم چشمی، تنوع پذیری و پز دادن در بین خانواده ها باعث شده است که خانواده ها به اسامی جدید گرایش پیدا می کنند.

مدیرکل ثبت احوال ایلام یادآور شد: اما خانواده ها در نامگذاری فرزندان خود باید دقت نظر داشته باشند ، چرا که بیشتر این اسامی مقطعی و دارای تاریخ مصرف هستند.

وی ادامه داد: برخی خانواده ها بعد از انتخاب اسامی نامرسوم پشیمان شده و برای تغییر اسم فرزند خود مراجعه می کنند، در حالیکه تغییر نام افراد زیر ۱۸ سال فقط با حکم قطعی دستگاه قضا و بعد از طی کردن پروسه های قضایی و اداری امکان پذیر است.

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام اضافه کرد: این اداره کل دارای بانک اطلاعاتی اسم است و برای تایید نام برخی از اسامی غیرمرسوم و نامتداول اسم مذکور به کمیسون نامگذاری سازمان ثبت احوال کشور متشکل از اساتید دانشگاهی و کارشناسان ثبت احوال ارسال و پس از بررسی اسم در صورت تایید توسط این کمیته، نام فوق برای فرزند متقاضی ثبت می شود.

وی افزود: اسامی کاملا خارجی یا دارای ریشه خارجی و اسامی دارای معنای مستهجن ممنوع است، اما اسامی محلی (کردی) و عربی باتوجه به فرهنگ ایرانی اسلامی ممانعتی ندارد./ع

بیشتر بخوانید :

به گفته خسروی رستا، فاطمه، بهار، هانا و زهرا برای دختران و علی، رایان، امیرحسین، حسین و امیرعلی برای پسران همچنان بیشترین فراوانی در بین اسامی مرسوم و متداول یا جاافتاده در جامعه را در بین خانواده های استان دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار