رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طبق مصوبه شورای تأمین مقرر شد که خروج دام زنده از استان صرفاً با اخذ مجوز و به صورت محدود انجام شود.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲ 12 August 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری و به نقل از مهر، حسین برزگر ظهر شنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بعد از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها یکی از چالش‌های ایجاد شده در صنعت دام و طیور بود.

وی افزود: در بحث گوشت قرمز سه حلقه زنجیره تولید شامل زنجیره تولید، واسط و عرضه در چهارمحال و بختیاری فعال است، در زنجیره تولید و عرضه فرایند به خوبی تداوم دارد، اما ساماندهی حلقه‌های واسط بین زنجیره‌های تولید و عرضه یکی از موضوعاتی است که در این استان کمتر به آن پرداخته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته بحث شناسنامه‌دار کردن انواع گوشت در عرضه، در دستور کار مجموعه جهاد کشاورزی استان قرار گرفت که درجه‌بندی آن‌ها انجام شد.

برزگر عنوان کرد: امسال ساماندهی زنجیره‌های واسط یا کاروانسرا‌ها در دستور کار جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو کاروانسرای بزرگ در چهارمحال و بختیاری در حال فعالیت است که در دو شهر بروجن و شهرکرد واقع شده‌اند که مرکز خرید و فروش دام به‌ویژه دام سبک در این دو محل واقع شده و عمدتاً در تعامل با سایر استان‌ها خرید و فروش دام را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: از ابتدای امسال با چالشی که بازار کشور در عرضه گوشت قرمز با آن مواجه بود، شاهد خروج دام زنده از استان بودیم و همین امر باعث ایجاد تبعاتی در بازار گوشت قرمز استان شد.

برزگر بیان کرد: طبق مصوبه شواری تأمین چهارمحال و بختیاری مقرر شد که خروج دام زنده از استان صرفاً با اخذ مجوز و به صورت محدود انجام شود تا بتوان بازار داخل استان را به ثبات برسانیم.

وی تاکید کرد: بازدید از سطح کاروانسرای شهرستان شهرکرد در هفته گذشته انجام شد و کاروانسرای بروجن نیز در این هفته بررسی می‌شود، تعیین اختلاف قیمت بین کاروانسرای شهرستان بروجن و شهرکرد و یکسان‌سازی نرخ‌ها یکی از موضوعات اولویت‌دار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین اطلاع‌رسانی در خصوص جلوگیری از خروج دام بدون اخذ مجوز به کاروانسرا‌ها انجام شد، همچنین پروانه کسب واحد‌های کاروانسرا و خرید و فروش دام صرفاً بر اساس فاکتور چه برای خریدار و چه فروشنده در دستور کار است.

برزگر یادآور شد: استان چهارمحال و بختیاری با بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و بیش از ۱۸۰ هزار رأس دام سنگین یکی از مراکز تولید گوشت قرمز در کشور است، سرانه تولید در استان ۲.۵ برابر سرانه تولید در کشور است، بیش از ۲۷ هزار تن گوشت در این استان تولید می‌شود و مصرف گوشت ۱۲ کیلوگرم به ازای هر نفر است.

وی افزود: با توجه به اینکه در تولید و مصرف گوشت قرمز در چهارمحال و بختیاری مشکلی نداریم، ایجاد تعادل بین بازار استان و استان‌های همجوار یکی از برنامه‌هایی است که در طرح ساماندهی حلقه‌های واسط و کاروانسرا‌ها در هفته‌های آینده انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در کنار ساماندهی حلقه‌های واسط و کاروانسراها، افزایش مجتمع‌ها و واحد‌های تولیدی شامل مجتمع دامداری سامان، نقنه و دامپروری گندمان آماده اجرای عملیات زیرساخت شدند.

برزگر عنوان کرد: همچنین چهار واحد سرمایه‌گذاری بزرگ دامپروری هم با کمک نهاد‌ها و مؤسسات در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان شهرکرد ۱۸ کاروانسرا وجود دارد که بیش از ۸۰ نفر چوبدار در این کاروانسرا‌ها مشغول فعالیت هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار