کد خبر: ۱۱۲۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸ 15 October 2015

تابناک آذربایجان غربی به نقل ازجوان پرس / عبدالسلام معروفی:معمولاً ارومیه را یکی از شهرهای پرحاشیه با فضای سیاسی پرتنش عنوان می کنند ؛ هر زمانی که یک انتخابات در پیش است این مسایل و حواشی پیرامون آن شدت یافته که هرکسی در این میدان سازی کوک می کند و می نوازد.

کمتر از ۵ ماه دیگر ؛ یکی از حساس ترین انتخابات کشور ، این استان و شهرستان برگزار می شود و از همین حالا در فضای سیاسی کاندیداهای احتمالی درصدد کسب نظر مردمی و رای در این ماراتن سخت هستند ؛ ماراتنی که از حساسیت ویژه ای در کشور و استان برخوردار است و هرکسی سعی در مدیریت آن به نفع جریان خود دارد ؛ اما اوضاع و احوال سیاسی و انتخاباتی ارومیه معمولاً متفاوت از حرکات انتخاباتی اکثر مناطق کشور است و معمولاً در آخرین دقایق نتایجی از صندوق ها بیرون می آید که برخی از روشنفکران و صاحب نظران حتی فکرش را هم نمی کردند که این مساله هم علل و عواملی دارد که از حوصله این یادداشت خارج است.

اما بررسی افراد و چهره های سرشناس و گمنام و روند اوضاع موجود به نظر می رسد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ارومیه بین کمتر از ۱۵ کاندیدا باشد که امروزه اسامی آنها در محافل مطرح است و به نظر می رسد بقیه افراد برای محک جایگاه و گرم کردن تنور داغ انتخابات وارد صحنه خواهند شد.

افرادی که دارای جایگاه مناسب هستند را می توان به نادر قاضی پو ر، جوادجهانگیرزاده، روح اله حضرت پور، ابراهیم بازیان، سیدسلمان ذاکر ، هادی بهادری ، عابد فتاحی ، صلاح خان احمدزاده ، مصطفی فروزان ، مرتضی پیری ، فیضی ،شهربانو امانی ، کریم فتاح پور ، سیدفتاح حسینی ، ابراهیم صفری ، وحید جلال زاده ، طیبه صفایی ، سمرقندی و……. اشاره کرد که تا حدودی درمیان مردم از آرای بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند.

البته با این توضیح که در ادامه به صورت گذرا به آن اشاره می شود ؛ شاید در آخرین لحظه انتخابات و یا بررسی صلاحیت ها گوی و میدان طوری دیگر بچرخد و به نفع برخی جریان ها و افکار هدایت شود.

*بدون شک گزینه اصلی همه سال های اخیر انتخابات نادر قاضی پور است که اگر تمایل به حضور داشته باشد و دچار اما و اگرها نشود ، می تواند امیدوار به پیروزی ۱۰۰ درصدی در این دور هم باشد.

*جواد جهانگیرزاده که تاحدودی جایگاهش نسبت به دوره قبل و البته جداشدن از ” محمد حضرت پور ” و تیم همفکر کارگردان انتخابات دوره قبل شورا و چه بسا مجلس این دوره افت پیدا کرده است ؛ ولی با این حال وی هم یکی از گزینه های اصلی این دوره است که البته با یک تیم قوی برنامه ریزی شده و دارای رای مخفی مردمی و خاص است.

*روح الله حضرت پور که بنام ” حضرت پور ” وارد صحنه می شود و مثل شورای دور چهارم از نام پدر استفاده می کند و بدون شک بیشترین رای ” روح الله ” از آن (حضرت پور ) است ، ” حضرت پور پدر ” هم بدلیل عملکردواقدامات مناسبش دارای جایگاه و پایگاه اجتماعی قوی در حوزه مدیریت شهری و برخی موارد پیش رو است و بیشترین آرای که در این خصوص به صندوق ریخته می شود بنام "حضرت پور پدر ” خواهد شد و با این اوصاف محتمل ترین گزینه بعدی این ماراتن روح الله حضرت پور است که می تواند جزو لیست اصلی این دوره قرار گیرد.

*ابراهیم بازیان شهردار اسبق ارومیه که در دوره قبل با فاصله ۴ هزار رای نفر چهارم شد و از راهیابی باز ماند ؛ هر چند شهردار انتصابی بعد از ” بازیان ” یعنی” محمد حضرت پور ” توانست تغییرات شگرفی در حوزه مدیریت شهر ایجاد کند و احتمال پایین بودن میزان آرای وی در این دوره می باشد ولی با این اوصاف بازیان هم یکی از مهره های اصلی این انتخابات است که چند دوره مردم ارومیه در شورای شهر به وی اعتماد کرده اند.

*حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده بی حاشیه دور هشتم مجلس ارومیه که در دوره نهم از راهیابی بازماند ؛ ولی وی بواسطه فعالیت کاریش و ارتباط قوی با برخی از جریان ها می تواند گزینه بعدی این لیست تاثیرگذار در ارومیه باشد.

*هادی بهادری عضو مستعفی شورای شهر ارومیه و معاون سابق عمرانی استاندار آذربایجان غربی دیگر گزینه ای است که می تواند جزو گزینه های اصلی این ماراتن باشد ؛ هرچند حجم آرای دکتر بهادری با شرایط فعلی بعید به نظر می رسد حتی یک سوم رای دوره قبل نفر سوم مجلس باشد مگر آنکه با یک حرکت و موج مثل تبلیغات شورا وارد صحنه شود ؛ با این حال معضل دریاچه ارومیه و برخی حواشی پیرامون این مساله مسیر سختی را پیش روی این ” مرد یکانی ” قرار داده است.

*مرتضی پیری هم دیگر عضو مستعفی شورای شهر ارومیه که با حدود ۱۵ هزار رای وارد شورا شد ؛ ولی با این حال وی با توجه به تیم انتخاباتی اطرافیانش جزو گزینه هایی است که در لیست ۲۰ نفره این دوره ماراتن ارومیه جای می گیرد ، البته شنیده ها حاکی از حمایت جریان خاص قومیتی از این مدرس دانشگاه است.

*حساب مصطفی فروزان فرزند کریم فروزان شهردار اسبق ارومیه و برادرزاده حسین فروزان مدیرعامل منطقه آزاد ماکو و از خانواده ای بزرگ و با پیشینه قوی سیاسی ، جوانی جویای نام و جایگاه که بعد از اتمام تحصیلاتش به ارومیه بازگشته ؛ تا حدودی به مثابه جایگاه ” روح الله حضرت پور ” و تا حدوی کمتر از اوست که می خواهد از نام ” پدر ” استفاده کند که سال های دور بر مسند مدیریت شهری تکیه زده بود ، البته او به مراتب دارای آرای کمتری از روح الله و یا سایرین در این یادداشت است ، با این توضیح اگر ائتلافی بین این دو نفر صورت گیرد و در لیست دولت باشد می تواند به آرای قابل توجهی دست یابد.

*اما می توان به چند چهره تاثیرگذار اکراد یعنی ؛ دکتر عابد فتاحی ، دکتر صلاح خان احمدزاده و البته برخی چهره های دیگر از جمله دکتر کریم فتاح پور ، سید فتاح حسینی ، گارگاری ، سخی دل ؛ عبداله زاده و… که این روزرها اسمشان در محافل و مجالس مطرح است ، اشاره کرد.

با این حال ؛فتاحی با توجه به سوابق و کارکرد اعتدالی و مردمدار بودنش از مقبولیت بیشتری در میان اهل تسنن و هم اهل تشیع برخوردار است و بعید نیست حتی در لیست دولت هم باشد هرچند به نظر می رسد آرای وی به نسبت دوره قبل ریزش داشته باشد ولی با این حال از جایگاه بهتری از سایرین برخوردار است ، البته در میان اکراد رقیب اصلی وی می تواند خان احمدزاده باشد که ریاست دانشگاه آزاد مهاباد را در کارنامه خود دارد ، ولی با این اوصاف اگر همه این افراد و چه بسا افراد دیگری که در یادداشت به آن اشاره شده به تائید شورای نگهبان برسند و همچنین اکراد به یک اجماع کلی بر سر یک کاندیدای مورد تائید نرسند آرای آنها تقسیم شده و مثل دوره هشتم مجلس به نظر می رسد که این دوره فاقد صندلی نمایندگی شوند.

*در روی دیگر سکه جریان اصلاح طلبان و حتی هواداران دولت از جمله ؛ فیضی ، خورشیدی ، محمدزاده و …. مطرح هستند ، ولی با این حال تا این لحظه نیروی قوی و دارای پایگاه اجتماعی قوی تر وارد میدان نشدهو با این اسامی مطرح شده بر سر زبان ها و محافل و مجالس و با این شرایط بعید به نظر می رسد کرسی دوره دهم ارومیه به جریان اصلاح طلبی و حتی حامیان دولت تدبیر با این اسامی مطرح شده برسد مگر آنکه عبدالعلی زاده ، امانی، یکانی و یا برخی از چهره های تاثیر گذار وارد ماراتن ارومیه شده و یا افراد دارای جایگاه مردمی قوی تری را وارد صحنه انتخابات کنند.

*اوضاع جریان هوادار دولت قبل و برخی چهره های اصولگرا از جمله ؛ وحیدجلال زاده استاندار سابق استان ، طیبه صفایی همسر دکتر رحیم قربانی استاندار اسبق و نماینده دور هشتم مردم تهران در مجلس و همچنین جریان وابسته به ولی سمرقندی مدیرکل سابق آموزش و پرورش و افراد دیگر که این روزها نامشان در محافل مطرح است بهتر از طیف اصلاح طلبان نیست ولی شنیده ها حاکی از آن است اینها هم در صدد کسب رای مردمی هستند.

البته همه اینها جزو احتمالات و پیش بینی است و در روزها و ماه های نزدیک به انتخابات تغییرات دیگری در فضای افکار عمومی متصور می شود ؛ ولی امیدواریم با همه این حرف و حدیث ؛ چهره ها و کسانی به صندلی بهارستان در مجلس دهم برسند که بتوانند در مسیر پیشرفت ، عمران و آبادانی و ارتقای شاخص های توسعه شهرستان و استان موثر واقع شوند که امروزه به وکلای قوی در حوزه برنامه ریزی کشوری نیازمندیم و جای هیچ گونه آزمون و خطایی نیست.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
فقط و فقط مهندس بازیان واقعا انسان پاک و زحمت کشی هست حتما در میاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار