تسریع در ساماندهی نخاله های ساختمانی، حل معضلات پوشش گیاهی مهاجم و تعیین تکلیف کارخانه های آسفالت غیرفعال ، در دستور کار شورای محیط زیست جزیره کیش قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹ 08 October 2023

به گزارش تابناک جزیره و به نقل از روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این جلسه از شورای محیط زیست، با حضور سعید پورزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان و رئیس شورا، مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست و دبیر شورا همچنین دیگر اعضا، عصر دیروز شنبه پانزدهم مهر در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست و دبیر شورا محیط زیست جزیره کیش اصلی‌ترین دغدغه محیط زیستی جزیره را ساماندهی نخاله‌های ساختمانی عنوان کرد و گفت: این موضوع بر بخش وسیعی از زیستگاه‌های طبیعی و سیما و منظر کیش تاثیر مخرب دارد.

وی افزود: عدم ساماندهی صحیح نخاله‌های ساختمانی موجب آلودگی خاک و هوا خواهد شد و با وزش باد، این نخاله‌ها تبدیل به کانون‌های ریزگرد محلی می‌شوند، بنابراین باید به سرعت، با جدیت و اهتمام ویژه تمام واحد‌های دست اندرکار، نسبت به مدیریت و ساماندهی نخاله‌های ساختمانی اقدام کنیم.

بر اساس این گزارش، راه اندازی سامانه‌ای از سوی شرکت عمران، آب و خدمات برای نظم دهی به جمع آوری اینگونه نخاله‌ها همچنین تعریف بسته سرمایه گذاری "جمع آوری و بازیافت نخاله" از طریق فراخوان در دستور کار قرار گرفت تا سرمایه گذاران این حوزه، ماشین آلات و دستگاه‌های بازیافت را به کار گرفته و موجب نظم دهی در جمع آوری نخاله و کاهش حجم آن شوند.

در همین راستا مصوب شد تا برای محافظت از نقاط مختلف جنگلی در برابر تخلیه نخاله، آژانس‌های حمل ضایعات و نخاله‌های ساختمانی با شرح خدمات و آئین نامه‌های مورد تایید سازمان ایجاد شود و با استفاده از خودرو‌هایی به رنگ‌های مشخص و مجهز به GPS در جزیره کیش فعالیت خود را آغاز کنند.

سرمایه گذاران موظف به همکاری با آژانس‌های معرفی شده هستند تا از تخلف خودرو‌های حمل بدون مجوز جلوگیری و با آن‌ها برخورد قانونی شود.

مقرر شد تا کرایه‌های خودرو‌های حمل نخاله‌های ساختمانی، پس از تصویب تعرفه‌ها اعلام و اطلاع رسانی شود.

هماهنگی با واحد حقوقی سازمان و دادستان جزیره برای برخورد‌های قضایی با متخلفان زیست محیطی و خودرو‌های غیر مجاز از دیگر مصوبات ساماندهی نخاله‌های ساختمانی بود.

تجمیع و انتقال نخاله‌های پراکنده در سطح جزیره با هماهنگی استانداری و محیط زیست استان به بیرون از جزیره کیش نیز در این جلسه از شورا تصویب رسید.

در بخش دیگر، تصمیم گیری شد تا شورای شهرسازی امکان حذف زیرزمین و یا به حداقل رساندن ساخت زیرزمین را در مجوز‌های صادره بررسی کند.

جهت حل معضلات پوشش گیاهی مهاجم نیز حذف یا جابجایی اینگونه گیاهان مانند کنوکارپوس و درخت سمر با گیاهان سازگارتر، به دلیل نفوذ ریشه‌ها به لوله‌های آب و فاضلاب و تاسیسات زیربنایی، مصوبه دیگر این جلسه از شورای محیط زیست بود.

حفظ و نگهداری درختان بومی و حمایت شده مانند کهور ایرانی و لور که برای محیط زیست حائز اهمیت بسیارهستند، همچنین افزایش جریمه‌های آسیب به درختان بومی نیز در شورای محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش به تصویب رسید.

بر همین اساس مقرر شد تا سرمایه گذاران برای جابجایی درختان بومی و حمایت شده که در مکان اجرای طرح‌های عمرانی واقع شده اند تاییدیه شورا دریافت کنند.

در راستای جلوگیری از کاهش سطح سبز جزیره نیز، سرمایه گذارانی که در زمین خود ناگزیر به قطع درختان هستند موظف به ارائه طرح کاشت با تایید سازمان می‌باشند؛ در قطعات واگذار شده به سرمایه گذاران نیز در صورت وجود درختان بومی و حمایت شده، موظف به تطبیق طرح با وضعیت موجود برای حفظ درختان خواهند بود.

تدوین ضوابط توقف کاشت کنوکارپوس تا حد امکان و یا کاشت این گونه گیاهی به دور از تاسیسات زیربنایی و خارج از حریم شهری باشد که پس از هماهنگی‌های محیط زیست با مدیریت فضای سبز نیز در این جلسه تصویب شد.

گفتنی است، تسریع در تعیین تکلیف کارخانه‌های آسفالت غیر فعال و یا بدون قرارداد، با بررسی‌های معاونت حقوقی سازمان منطقه آزاد کیش و اداره محیط زیست مصوب شد و در دستور کار قرار گرفت.

برچسب ها: جزیره کیش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار