افزایش شکار در استان ایلام باعث شده خطر انقراض بعضی از گونه‌های جانوری در استان را تهدید کند، این مساله توجه به زیستگاه های جانوری را دوچندان کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ 10 October 2023

استان ایلام با داشتن گونه‌های مختلف جانوری از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش در کشور است که متأسفانه در سال‌های اخیر با معضلی به نام شکار بی‌رویه حیوانات دست و پنجه نرم می‌کند.

حیات وحش استان ایلام با وسعتی گسترده و برخورداری از موقعیت کوهستانی، داشتن پوشش درختی و گیاهی مناسب و همچنین وجود چشمه‌سارها از گذشته تا کنون زیستگاه گونه‌های مختلفی از حیوانات و پرندگان قبیل کل، بز، قوچ، میش کوهی، خرس، گراز، گرگ، روباه، شغال، خرگوش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، کرکس، کبک معمولی، تیهو، هوبره، دراج، آهو و… است؛ گویا در گذشته در برخی مناطق استان شیر و ببر نیز مشاهده شده است.

با این وجود سالهاست اخباری مبنی بر شکار بی‌رویه حیوانات در استان ایلام شنیده می‌شود، بعضی از دوستداران محیط زیست مدعی هستند که شکار به علت وسیع بودن و نداشتن محیط‌بان به تعداد کافی و به راحتی در اقصی نقاط حیات وحش ایلام صورت می‌گیرد.

بی‌توجهی به زیستگاه‌های جانوری در ایلام

استان ایلام با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در زمینه‌های مختلف دارد یکی از استان‌های بکر و منحصر به فرد در کشور می‌باشد که به دلیل تنوع آب و هوایی زیستگاه حیوانات نادر و کمیاب است.

بی توجهی به زیستگاه‌های جانوری حیوانات موجود در زیستگاه‌های این شهرستان را در معرض خطر جدی قرار داده است، شکار بی رویه حیوانات در معرض انقراض در استان ایلام همچنان ادامه دارد و این مسئله نگرانی دوستداران محیط زیست را به همراه داشته است.

تعادل طبیعی هر اکوسیستم به شدت به تعداد شکارچیان و طعمه‌ها و تعادل مناسب این دو بستگی دارد، زیرا شکار بی رویه می‌تواند اثرات مخربی بر جمعیت حیات وحش داشته باشد و اگر این تعادل حفظ نشود کل اکوسیستم ممکن است به شدت مختل شود.

خطر انقراض گونه‌های جانوری در ایلام

عدم نظارت کافی و افزایش شکار بی رویه حیوانات وحشی به خصوص کبک و تیهو در ایلام که در فصل بهار و تابستان افزایش میابد، حیات وحش استان را با خطر جدی مواجه کرده است.

این درحالی است که تداوم خشکسالی و کاهش منابع آبی نیز موجب مهاجرت گسترده حیوانات و به خطر افتادن حیات برخی گونه‌های در معرض انقراض شده است.

بسیاری از نقاط استان ایلام به ویژه روستاهای تابع شهرستان چوار همچون ریزون که مملو از گونه‌های مختلف حیوانات و جانوران به ویژه کبک‌ها و تیهوها است، از یگان‌های حفاظتی و مأمور برخوردار نیستند که همین امر موجب شده روزانه شکارچیان متعددی به کوه‌های اطراف رفته و با شکار بی‌رویه خود موجب انقراض گونه‌های مختلف حیوانات شوند.

وجود ۲۹۲ گونه جانوری در ایلام

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام با بیان اینکه حیات وحش استان ایلام دارای بیش از ۲۹۲ گونه مختلف جانوری است، عنوان کرد: استان ایلام زیستگاه گونه‌های با ارزشی نظیر کل، بز، میش، پلنگ، خرس، شغال و گرگ است که خوشبختانه در سال گذشته وضعیت کل و بز در منطقه حفاظت شده کولگ در حال افزایش بوده است.

علیرضا محمدی اظهار داشت: حیوانات به دلیل ارزش زیست محیطی و نقشی که در زنجیره حیات و در تعادل اکولوژیکی دارند به طور ویژه مورد حفاظت و حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط هستند.

۱۴۳ هزار هکتار از مجموع اراضی طبیعی استان شامل ۴ منطقه حفاظت شده مانشت قلارنگ، کبیرکوه، دینار کوه، کولگ تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست هستند وی ادامه داد: ۱۴۳ هزار هکتار از مجموع اراضی طبیعی استان شامل ۴ منطقه حفاظت شده مانشت قلارنگ، کبیرکوه، دینار کوه، کلگ و همچنین دو اثر طبیعی ملی تنگه رازیانه و غار خفاش و چشمه آب گرم، مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست هستند.

این مسئول در پایان بیان داشت: حفاظت از حیات وحش استان ایلام علاوه بر اقدامات اداره محیط زیست نیازمند تلاش رسانه‌ها، سایر دستگاه‌های اجرایی و به ویژه عموم مردم در اقصی نقاط استان است که امیدواریم با همکاری مردم بتوان قدمی چشم‌گیر در حفاظت از حیات وحش و برخورد با متخلفین برداریم.

زیست همه جانداران به همدیگر وابسته است و انقراض یک یا چند نوع باعث نابودی تدریجی همه جانداران خواهد شد، از این رو باید با اخذ راهکار مناسب برای جلوگیری از نابودی حیوانات و گونه‌های کمیاب در منطقه، به کارگیری همکاری مردم با یکدیگر و جلوگیری از شکار غیرقانونی آنها توسط محیط زیست و سایر دستگاه‌های قضائی و نظارتی، اقدامی اساسی برای حفاظت از حیات وحش استان ایلام لحاظ شود./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار