با سکوت و مهر تایید و حتی پشتیبانی غرب از نسل کشی اسراییل در جنگ غزه، این کشورها فردا روز دیگر نمی توانند به هیچ وجه در موارد مشابه در دیگر کشورها حرفی برای گفتن داشته باشند؛ ایضا نهادها و سازمان های بین المللی که امروز ناتوان و یا شاهد ساکت این جنایات اسراییل هستند.
کد خبر: ۱۱۳۳۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵ 24 October 2023

آنچه امروز اسراییل در نوار غزه مرتکب می شود نه تنها حمله به غیرنظامیان و نسل کشی و مجازات جمعی یک ملت بی دفاع است، بلکه همزمان تیشه ای است که محکم بر بنیان و ریشه نهادها و ارزش های غربی می کوبد و جهان غرب با چشم بستن بر این جنایات هولناک و حتی حمایت از آن، در حال و آینده هزینه ای گزاف بابت این کشتار جمعی اسراییل خواهد پرداخت.

نهادهایی همچون سازمان ملل و سازمان های زیرمجموعه آن، ارزش هایی چون اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های مرتبط با حقوق جنگ و.. غالبا میراث نظم پس از جنگ دوم جهانی هستند که کشورهایی غربی همچون ایالات متحده آمریکا و انگلستان و فرانسه و.. در پدید آمدن مفاهیم و نهادها و ارزش های آن نقش اولیه و اصلی را داشتند.

جهان غرب دهه هاست که این نهادها و ارزش ها را جهانشمول معرفی می کند و معتقد است این ارزش ها متعلق به یک بلوک نیستند بلکه باید شامل همه انسان ها از تمام ملیت ها و نژادها بشود.

اما در عین حال همین کشورهای غربی دهه هاست که اسراییل را در جایگاه مستثنا قرار داده و چشم خود را بر روی بسیاری از اقدامات رژیم اسراییل در نقض حقوق بشر و حقوق جنگ و اعمال سیاست های نژاپرستانه و آپارتاید و.. بسته اند.

تیشه اسراییل به ریشه نهادها و ارزش های غربی

اسراییل مدعی است با تروریسم مبارزه می کند و در این مبارزه اولویت اصلی او پیروزی در جنگ است و مسایلی مانند حقوق بشردوستانه و.. در جنگ او علیه ترور جایگاهی ندارند. این عبارتی است که طی روزهای گذشته بارها از زبان مقامات رژیم تل آویو شنیده شده است.

تروریسم عبارتی است که در تعریف بسیار قابل تفسیر و تعبیر است و در بحث مصادیق از آن هم تفسیرپذیرتر؛ چون کشورها در زمینه مصادیق آن نظر واحدی ندارند و از نظر هر کشوری لیست گروه های تروریستی متفاوت و گاه متعارض است.

وانگهی حتی اگر اجماع مشخصی روی مصادیق گروه های تروریستی در میان کشورهای جهان وجود داشته باشد، نحوه جنگ با ترور نمی تواند سایر اصول و ارزش ها را منحل و خدشه دار کند که از اساسی ترین این اصول حقوق جنگ، ضرورت تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان، عدم ارتکاب جنایات جنگی و اصل "تناسب و ضرورت و فوریت" در مساله دفاع و.. است.

اسراییل در جنگ امروز خود علیه غزه تمامی اصول و قوانین بین المللی را نقض کرده و با قطع آب و ورود غذا و دارو و سوخت به غزه و تشدید محاصره این منطقه،بمباران بیمارستان و  تلاش برای کوچ اجباری مردم غزه از سرزمین شان و.. در حال ارتکاب یک نسل کشی تمام عیار است.

تیشه اسراییل به ریشه نهادها و ارزش های غربی

اسراییل دهه هاست که یک الگوی توازن وحشت را برای حفظ امنیت ساکنان سرزمین های اشغالی فلسطین به مورد اجرا گذاشته است؛ بدین شکل که اگر گروهی از شبه نظامیان فلسطینی اقدامی نظامی علیه نظامیان و یا غیرنظامیان اسراییلی ترتیب دهند، به میزان 10 برابر و یا بیشتر در بمباران های بی وقفه شهروندان فلسطینی از آنها تلفات غیرنظامی می گیرد و معتقد است این توازن وحشت باعث بازدارندگی شده و امنیت شهروندانش را تامین می کند.

اما پس از گذشت چندین دهه  از این راهبرد نظامی اسراییل در برابر گروه های مقاومت فلسطینی، شاهد بودیم که روز 15 مهر ماه امسال (1402) ودر حمله غافلگیرانه حماس از نوار غزه صدها و هزاران نظامی و بعضا غیرنظامی اسراییلی به دست حماس کشته و زخمی شده و صدها نفر دیگر به اسارت گرفته شدند. این بزرگ ترین تلفات اسراییل در طول تاریخ بوده است.

بنابراین عملیات "طوفان الاقصی" نشان می دهد این توازن وحشت جواب نداده است و این راهبرد اسراییل شکست خورده است، اما مقامات اسراییلی همچنان اصرار دارند با تشدید بمباران غیرنظامیان در غزه دوباره این توازن وحشت را برقرار سازند و این اصراری بی مورد بر یک راهبرد شکست خورده است.

کشورهای غربی نیز نه تنها شاهد ساکت این جنایت جنگی اسراییل هستند بلکه با تایید اقدامات اسراییل و حتی حمایت های تسلیحاتی و لجستیکی از آن، شریک این جنایت شده اند، جنایتی که علاوه بر حمله به غیرنظامیان فلسطینی در واقع تیشه ای عمیق بر ریشه نهادها و ارزش های غربی است.

با سکوت و مهر تایید و حتی پشتیبانی غرب از این جنایت جنگی اسراییل در غزه، این کشورها فردا روز دیگر نمی توانند به هیچ وجه در موارد مشابه در دیگر کشورها حرفی برای گفتن داشته باشند؛ ایضا نهادها و سازمان های بین المللی که امروز ناتوان و یا شاهد ساکت این جنایات اسراییل هستند.

تیشه اسراییل به ریشه نهادها و ارزش های غربی

اگر فردا روزی در یک کشور دارای زاویه با جهان غرب حادثه ای مشابه روی دهد و این کشورها بخواهند به نحوی بی رحمانه با کشتار غیرنظامیان با بحران مقابله کنند، آیا دولت های غربی که این روزها حامی نسل کشی غزه هستند، می توانند الم مخالفت بلند کنند و با چیزی که پیشتر با مهر تایید آنها به وقوع پیوسته مخالفت کنند؟ و این استاندارد دوگانه را چگونه خواهند توانست با لفاظی های جذابی چون حقوق بشر تحویل جامعه جهانی دهند؟

آن وقت دنیا از آنها نخواهد پرسید که آیا مردم فلسطین و غیرنظامیان غزه در اکتبر سال 2023 جزو بشر نبودند که در آن زمان با مهر تایید و حمایت شما قتل عام شدند؟

بنابراین بنیان نظم بین المللی 8 دهه اخیر جهان، با جنگ غیرمتناسب و جنایات جنگی اسراییل در غزه به لرزه درآمده و هرج و مرج متعاقب آن هزینه های گزافی بر صلح و امنیت بین المللی تحمیل خواهد کرد و در این راه علاوه بر رژیم اسراییل، کشورهای غربی حامی جنایات رژیم تل آویو علیه غیرنظامیان فلسطینی نیز شریک هستند./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار