پس از گذشته چند هفته نفس‌گیر برای خوزستانی‌ها و افزایش آلاینده‌ها، با شروع بارش باران الهی هوای سراسر استان خوزستان به رنگ سبز و پاک درآمد که موجب خوشحالی مردم شد.
کد خبر: ۱۱۳۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹ 16 November 2023

تابناک خوزستان:براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۰ صبح امروز براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، ایستگاه‌های شهر اهواز، امیدیه، اندیمشک، بهبهان، حمیدیه، دزفول، رامشیر سوسنگرد، شادگان، شوش، کارون، گتوند، ماهشهر و مسجدسلیمان با شاخص زیر ۵۰ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت پاک یا سالم قرار گرفتند.

در این مدت هوای هیچ شهری در وضعیت ناسالم یا ناسالم برای گروه‌های حساس قرار نداشت.

از اویل آبان ماه جاری شاخص‌های آلایندگی در شهرهای مختلف استان به ویژه اهواز، اندیمشک، آبادان، خرمشهر، دزفول، شوشتر، ماهشهر، هندیجان، سوسنگرد و ... به شکل چشمگیری بالا رفت و به رنگ قرمز و ناسالم درآمد. پس از پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر آغاز بارندگی از روز چهارشنبه و انتظار مردم خوزستان بالاخره از عصر روز گذشته باران در شهرهای مختلف استان بارید و هوای اغلب شهرهای استان در سامانه پایش کیفی هوای کشور سالم شد.

روز گذشته نیز هوای هشت شهر خوزستان در وضعیت قرمز یا ناسالم قرار داشت؛ به دنبال آلودگی هوا مدارس شهرستان‌های اهواز، باوی و کارون روز یکشنبه و سه‌شنبه هفته جاری تعطیل اعلام شد.

مسئولان محیط زیست استان سوزاندن مزارع نیشکر و شلتوک را از جمله عوامل اصلی آلودگی هوا عنوان کرده‌اند.

شمار مراجعه کودکان با عارضه تنفسی به بیمارستان‌های خوزستان در ۲ هفته گذشته نگران کننده اعلام شده بود و بیش از ۲ هزار نفر در خوزستان بر اثر آلودگی هوا راهی مراکز درمانی شدند.

براساس این گزارش وجود صنایع آلاینده در خوزستان از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، نیشکر و... موجب شده تا میزان آلایندگی در نقاط شهری و روستایی خوزستان بالا باشد که موجب بروز مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برای ساکنان شده است.

افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان در شرایطی که هوا " ناسالم" است، باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و سایر افراد نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

استان خوزستان ۲۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار