معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تا پایان شهریور ۱۴۰۲، یک هزار و ۹۴۸ فرد HIV مثبت زنده در خوزستان داشته‌ایم که یک هزار و ۴۸۱ نفر معادل ۷۶ درصد از این افراد تحت درمان هستند.
کد خبر: ۱۱۴۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳ 01 December 2023

تابناک خوزستان: دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به اول دسامبر (۱۰ آذرماه) روز جهانی مبارزه با ایدز اظهار کرد: اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. در این روز، جوامع با یکدیگر هم پیمان می‌شوند تا در امر کنترل بیماری مشارکت داشته باشند. در سراسر دنیا یکی از محورهای اصلی برنامه کنترل HIV، توجه ویژه به برنامه‌ریزی برای ارتقای کمی و کیفی خدمات تشخیص HIV است که منجر به تشخیص به هنگام بیماری شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: جلب مشارکت گیرندگان خدمت و تمرکز بر مشارکت اجتماعی در این امر، یکی از راهکارهای موثر در دستیابی به اهداف پیشگیری و تشخیص است بنابراین شعار روز جهانی ایدز در جمهوری اسلامی ایران "ارتقای خدمات تشخیص HIV با مشارکت اجتماعی" تعیین شده است.

بختیاری‌نیا بیان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه HIV یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از HIV در کشور است اما اکنون فرصت مناسبی پیش آمده تا اهمیت پرداختن به این برنامه برای افزایش بودجه و حمایت برای مبارزه با ویروس HIV، پایان انگ و تبعیض، افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا پررنگ شود.

وی افزود: با وجود فعالیت‌ها و اقداماتی که در طول سالیان گذشته انجام شده است، هنوز چالش‌های بسیاری در خصوص این بیماری وجود دارد که باید به آن توجه شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از چالش‌های اصلی در کشور، افت فعالیت‌های تشخیص و شناسایی موارد مبتلا به HIV است و به همین منظور اطلاع‌رسانی مناسب و ترغیب به انجام تست و تشدید فعالیت‌های بیماریابی در کلیه مراکزی که تست تشخیص HIV را انجام می‌دهند، مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: در این راستا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز برنامه‌های روز جهانی ایدز را بر دو محور اصلی اطلاع‌رسانی HIV در خصوص پویش "من هم تست HIV می‌دهم" با دو هدف بیماریابی در جمعیت‌های کلیدی و اطلاع‌رسانی و دسترسی همگانی به آموزش و تست برای افراد جامعه از طریق تشدید فعالیت مراکز جامع سلامت و مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، جلب حمایت سیاستگزاران، مسئولان و سازمان‌ها از طریق برنامه‌های اطلاع‌رسانی و کنترل HIV/ایدز و افزایش همکاری‌های بین بخشی، جلب مشارکت انجمن‌های غیر دولتی و عموم مردم در برنامه‌های پیشگیری و کنترل HIV /ایدز طراحی کرده است.

کدام مراکز در مورد ایدز مشاوره می‌دهد؟

بختیاری‌نیا عنوان کرد: برای نیل به اهداف برنامه کنترل عفونت HIV از عموم شهروندان دعوت می‌شود در صورتی که در زمینه HIV نیاز به مشاوره داشته باشند با مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهرستان محل سکونت خود تماس بگیرند.

وی افزود: شهروندان کلانشهر اهواز نیز می‌توانند برای انجام مشاوره به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اهواز واقع در زیتون کارمندی، خیابان زاویه بعد از بیمارستان ابوذر، روبه‌روی کوچه هدایت مراجعه کنند یا در ساعات اداری با شماره تلفن ۳۴۴۵۴۶۰۰ تماس بگیرند.

تخمین وجود بیش از ۴۶ هزار مبتلا به HIV در کشور

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وضعیت ابتلا به HIV گفت: مطابق روش‌های آماری تخمین زده می‌شود که در کشور ما ۴۶ هزار و ۱۴۵ فرد مبتلا به HIV زنده وجود دارد. بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک HIV کشور، تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲، ۲۳ هزار و ۹۰۵ فرد HIV مثبت زنده در کشور وجود داشته است که ۱۷ هزار و ۷۱۱ نفر از این تعداد یعنی معادل ۷۴ درصد تحت درمان هستند.

وی افزود: ۵۵ درصد کل موارد شناخنه شده در زمان تشخیص در کشور، در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ سال و ۸۱ درصد کل موارد شناسایی شده در کشور مرد و ۱۹ درصد زن هستند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: علل ابتلا به HIV بین کل مواردی که تاکنون در کشور ثبت شده است به ترتیب ۵۵.۲ درصد به علت تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد، ۲۶.۵ درصد به دلیل رابطه جنسی، ۱.۶ درصد به علت انتقال از مادر به کودک و ۱۶.۴ درصد به علت نامعلوم بوده است. راه انتقال ۰.۲ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است.

وی بیان کرد: از نظر راه انتقال در موارد جدید شناسایی شده بیماری در کشور در شش ماهه اول امسال، ۱۱.۱ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی، ۵۸.۷ درصد به علت روابط جنسی، ۰.۶ درصد از طریق مادر به کودک بوده است و راه انتقال ۲۹.۶ درصد موارد بیان نشده است. هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

وجود حدود ۲ هزار بیمار HIV مثبت در خوزستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک HIV، تا پایان شهریور ۱۴۰۲ یک هزار و ۹۴۸ فرد HIV مثبت زنده در خوزستان داشته‌ایم که یک هزار و ۴۸۱ نفر معادل ۷۶ درصد از این افراد تحت درمان هستند.

وی افزود: ۶۳ درصد کل موارد شناخنه شده در زمان تشخیص در کشور، گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ سال هستند که ۷۹ درصد کل موارد شناسایی شده در کشور مرد و ۲۱ درصد زن هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: علل ابتلا به HIV از بین کل مواردی که تاکنون در استان خوزستان ثبت شده است به ترتیب ۶۲.۴ درصد به علت تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان، ۲۴.۶ درصد از موارد به علت رابطه جنسی و ۲.۵ درصد موارد از طریق مادر به کودک بوده است. ۱۰.۴ درصد موارد نیز به علت نامعلوم بوده‌اند.

بختیاری‌نیا گفت: راه انتقال ۰.۱ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است.

ارتباط جنسی، بیشترین علت ابتلا به HIV در خوزستان در نیمه اول امسال

وی افزود: راه انتقال در موارد جدید شناسایی شده بیماری در استان خوزستان در شش ماهه اول امسال، ۱۹.۱ درصد از طریق اعتیاد تزریقی، ۴۶.۸ درصد از طریق روابط جنسی و ۴.۳ درصد از طریق مادر به کودک بوده است. راه انتقال ۲۹.۸ درصد موارد نیز بیان نشده است. در این مدت هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک HIV این دانشگاه، تا پایان شهریورماه امسال یک هزار و ۱۹۲ فرد HIV مثبت زنده در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز داریم که ۹۱۶ نفر از آن‌ها معادل حدود ۷۷ درصد این بیماران، تحت درمان هستند.

وی افزود: ۶۲ درصد کل موارد شناخنه شده در زمان تشخیص در کشور، در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ هستند. ۷۶ درصد کل موارد شناسایی شده در کشور مرد و ۲۴ درصد زن هستند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: علل ابتلا به HIV بین کل مواردی که تاکنون در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ثبت شده است به ترتیب ۵۷.۴ درصد به علت تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد، ۲۷.۹ درصد به علت رابطه جنسی و ۳.۰ درصد از طریق مادر به کودک بوده است. ۱۱.۶ درصد نیز به علت نامعلوم بوده‌اند. راه انتقال ۰.۱ درصد موارد نیز مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: از نظر راه انتقال در موارد جدید شناسایی‌شده بیماری در شش ماهه اول امسال، ۶.۱ درصد از طریق اعتیاد تزریقی، ۵۱.۵ درصد روابط جنسی و ۳.۰ درصد از طریق مادر به کودک بوده است. راه انتقال ۳۹.۴ درصد از موارد نیز بیان نشده است و هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار