هر زمانی که در ایران صحبت از اتباع می‌شود می‌توان یقین حاصل کرد که مراد، افغان‌های مقیم ایرانند چراکه دیگر شمارشان در برخی محلات از ایرانی‌ها هم بیشتر است.
کد خبر: ۱۱۴۱۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷ 06 December 2023
 به گزارش تابناک، آرمان ملی نوشت: روز گذشته و در شرایطی که جامعه ایران بنا به دلایلی نسبت به حضور اتباع افغان در کشور حساسیت بیشتری پیدا کرده‌اند و البته دو فقره قتل توسط اتباع در روزهای اخیر بر آتش این حساسیت دمید، وزیر کشور که برای سخنرانی به دانشگاه شهید چمران اهواز رفته بود، در میان صحبت‌های حاشیه روز دانشجو و موارد دیگری نظیر مبارزه با جریان‌های فساد در کشور به بحث اتباع، این موضوع روز هم اشاره کرد و گفت که با حکومت طالبان صحبت کرده و گفته اتباع باید برگردند.

 احمد وحیدی ادامه داده که «طالبان از ما برای این استرداد فرصت خواسته» از طرفی راجع به ساماندهی اتباع با ایجاد سازمان ملی مهاجرین هم صحبت به میان آورده.

وزیر کشور در این صحبت‌ها از افغان ستیزی هم انتقاد کرده و گفته: درگیری بین ایرانی‌ها و افغانستانی‌هاست که این مورد پذیرش ما نیست و دشمن به دنبال افغان ستیزی و درگیری بین ایرانی‌ها و افغانستانی‌هاست.

صحبت در مورد اتباع افغان و آمار و ارقام ارائه شده در این زمینه و احساس خطر نسبت به وجود امنیت و نیز اشتغال اتباع و بیکاری ایرانی‌ها، از سوی مسئولان بالارتبه، نمایندگان مجلس و غیره بوده و وزیر کشور هم همزمان بر رسیدگی به وضعیت موجود تاکید داشته است. در روزهای اخیر هم اخباری از ممنوعیت ورود اتباع افاغنه به ۱۶ استان کشور منتشر و همچنین گفته شد کارفرمایان متخلف و بی‌تعهد که اقدام به بکارگیری اتباع کنند، دستگیر می‌شوند.

اما ریشه این حضور پر شمار اتباع افغان در کشور ما چیست؟ وزیر کشور این را به انساندوستی ایرانی‌ها ارتباط داده که با آغوش باز اتباع را پذیرفتند. وحیدی بار هم تاکید کرده که اتباع نیز به صورت موقت اینجا هستند و وقتی بستر آماده شد باید به کشور خود بازگردند. در ادامه به اتفاقات اخیر نگاهی می‌اندازیم، نیم نگاهی هم داریم به سیاست‌های حاکم بر جامعه که زمینه‌ساز ورود بی‌رویه اتباع و همچنین کار و فعالیت آنها در ایران بوده است و بی‌شک اگر محدودیت‌های مطمئنی در این زمینه وجود داشت هیچ‌گاه ظرفیت حضور این افراد در ایران تا این حد به اشباع نمی‌رسید.

روز گذشته فرمانده انتظامی هرمزگان از دستگیری ۸ تبعه خارجی خبر داد که در یکی از پارک‌های بندرعباس پسر نوجوان ایرانی را کشته و گوشی تلفن گران قیمت او را سرقت کرده بودند.

همشهری آنلاین نوشت که در تحقیقات میدانی مشخص شد تعدادی تبعه خارجی با چند نوجوان ایرانی درگیر شده و در این درگیری یک نوجوان ایرانی در اثر ضربات چاقو مجروح و ضاربان از محل متواری و فرد مجروح نیز به بیمارستان منتقل شده ولی به علت شدت خونریزی در بیمارستان فوت کرده است. سردار علی‌اکبر جاویدان فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: در پی اعلام خبر درگیری جمعی منجر به قتل از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در یکی از پارک‌های شهرستان بندرعباس، بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت.

 او ادامه داد: کارآگاهان جرایم جنایی پلیس آگاهی استان با تشکیل اکیپی به محل حادثه در پارک شهید دباغیان اعزام شدند که در تحقیقات میدانی صورت گرفته مشخص شد تعدادی تبعه خارجی با چند نوجوان ایرانی درگیر شده و در این درگیری یک نوجوان ایرانی در اثر ضربات چاقو مجروح و ضاربان از محل متواری و فرد مجروح نیز به بیمارستان منتقل شده ولی به علت شدت خونریزی در بیمارستان فوت کرده است.

 فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: با تلاش مأموران ۲ مظنون که تبعه خارجی بودند و سابقه پرسه‌زنی مداوم و مصرف مواد مخدر در پارک داشتند، دستگیر شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند که با بهره‌گیری از شیوه‌های پلیسی ۶ نفر دیگر از متهمان که در درگیری حضور داشتند شناسایی و دستگیر شدند.

 جاویدان افزود: متهمان دستگیر شده در بازجویی‌های فنی به شرکت در نزاع دسته‌جمعی و درگیری با مقتول اعتراف کردند و در بازرسی از مخفیگاه متهمان یک دستگاه گوشی تلفن همراه آیفون مقتول که در زمان درگیری از وی سرقت شده بود کشف شد. با اقدامات گسترده فنی و اطلاعاتی، از بین متهمان قاتل اصلی که با ضربات چاقو اقدام به قتل مقتول کرده بود نیز شناسایی شد و در تحقیقات به عمل آمده به جرم خود اعتراف کرد.

 اما این حادثه در حالی رخ داده که پنجشنبه شب هفته گذشته نیز یک جوان ایرانی در خیابان خرمشهر میبد یزد از سوی چند تبعه بیگانه به قتل رسید. سردار عباسعلی بهدانی فرد فرمانده انتظامی استان یزد گفته بود متهم اصلی که در یکی از محلات شهر یزد مخفی شده بود در کمتر از ۱۵ ساعت شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.

علی‌اکبر عزیزی معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد نیز در این باره گفته بود به دنبال قتل این جوان میبدی، عده‌ای از مردم شهرستان با حضور در محل نماز جمعه، دستگیری و مجازت قاتل را خواستار شدند.

اعتمادآنلاین در گفت‌وگویی از عموی مقتول علت حادثه را پرسیده و او گفته: ما اصلا نمی‌دانیم این افراد چرا به امیررضا و دوستش حمله کردند. ما شنیدیم متهمان برای این دو شاخ و شانه کشیدند. خلاصه متهمان با این دو نفر درگیر می‌شوند و یکی از آنها با چاقو یک ضربه به قلب برادرزاده‌ام می‌زند. بعد هم به دوست امیررضا حمله و با چاقو به کلیه و ریه او ضربه وارد می‌کند. دوست امیررضا هم وضعیت جسمانی‌اش وخیم است. حتی شنیدیم پزشکان نتوانستند او را عمل کنند. او در حال حاضردر بیمارستان فرخی یزد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار