معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: پوشش سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال این استان به عنوان گروه آموزش پذیر جامعه هدف به ۹۶.۷ درصد رسیده است.
کد خبر: ۱۱۴۵۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵ 25 December 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ بهروز حیدری روز یکشنبه به مناسبت هفته سوادآموزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نرخ سوادآموزی مردم این استان در سال ۱۳۵۵ معادل ۲۵/۳۸ درصد بوده که سال ۱۳۹۵ و بر اساس آخرین سرشماری به ۹۴/۵ درصد و در سال گذشته این میزان به ۹۶/۷ درصد افزایش یافت.

وی با ذکر اینکه بر اساس این سرشماری شهرستان ایلام بالاترین درصد باسوادی با ۹۶/۸۷ درصد و شهرستان سیروان کمترین نرخ را به میزان ۹۰/۰۱ را داشته است، بیان کرد: تعداد بی‌سوادان گروه سنی ۱۰تا ۴۹ سال بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ معادل ۲۱ هزار و ۳۳۹ نفر بوده که تا سال گذشته شماری از آن‌ها شناسایی و زیر پوشش آموزش قرار گرفته اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام با بیان اینکه اگرچه انسداد کامل بی‌سوادی در استان وجود نداشته ولی نرخ پوشش باسوادی افزایش یافته است، یادآور شد: این معاونت با اجرای طرح‌های مختلف درصدد کاهش حداکثری نرخ بی‌سوادی است.

حیدری یکی از مهم‌ترین این اقدام ها را انعقاد تفاهم نامه ای چند جانبه با بسیج سازندگی، امور بانوان استانداری، امور عشایری، مرکز تحقیقات جهاد کشاوری، کمیته امداد، بهزیستی، حوزه علمیه و مدیرکل امور اجتماعی استانداری با هدف شناسایی جامعه هدف بی‌سواد و بازمانده از تحصیل استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مشکل عمده بازماندگان از تحصیل در استان، مسائلی نظیر کار کردن، بیماری‌های جسمی، فقر و غیره بوده است، گفت: یکی دیگر از برنامه‌های این نهضت طرح پالایش مدرسه محور است که در قالب آن سطح سواد اولیای دانش آموزان پالایش و با شناسایی اولیا بی‌سواد در همان مدارس با همکاری اولیای مدرسه و آموزشیاران نهضت، تحت آموزش قرار گرفته اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش ایلام به طرح توسعه سواد زنان عشایری در استان اشاره کرد و افزود: این طرح با همکاری امور عشایری و مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری با هدف شناسایی و آموزش زنان عشایری توسط آموزش دهندگان در حال پیگیری و اجراست که طی سال گذشته و امسال ۶۰۰ نفر زیر پوشش آن قرار گرفته اند.

حیدری بیان کرد: طرح آموزش زندانیان در ندامتگاه ها، طرح آموزش مقدماتی کار با رایانه ویژه افرادیکه در حال تکمیل دوره‌های سوادآموزی هستند، طرح نماز کلید بهشت ویژه آموزش عملی نماز برای سوادآموزان، طرح سوادآموزی بزرگسالان با نیازهای ویژه با همکاری بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی، نظارت و ارزیابی از واحدهای سوادآموزی شهرستان‌ها و مناطق، طرح خواندن با خانواده و توانمندسازی آموزش دهندگان، شتاب بخشی و سرانجام بخشی بر مساله سوادآموزی با تاکید بر مناطق حاشیه شهرها از دیگر طرح های اجرایی این معاونت برای مقابله با بی‌سوادی در استان است./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار