استاندار تهران گفت: برای احداث کمربندی جنوبی شهر دماوند، طرحی شبیه روگذر پل صدر شهر تهران مطرح است که هم سرعت اجرای پروژه بالاست و هم با صرف بودجه کمتر، امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۱۱۴۶۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ 31 December 2023

به گزارش تابناک تهران، استاندار تهران در دیدار صمیمی با هیأت امنای محلات شهر دماوند در دفتر امام جمعه این شهر با اشاره به موضوع پروژه احداث جاده کمربندی منطقه گیلاوند اظهار کرد: سابقه پروژه کمربندی را مطالعه کردیم و روند مطالعات آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برای احداث این پروژه ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: این پروژه از جنوب منطقه گیلاوند عبور می‌کند و از پشت شهرک هشت بهشت به محور فیروزکوه متصل می‌شود.

توان مالی برای احداث جاده کمربندی منطقه گیلاوند وجود ندارد

استاندار تهران تصریح کرد: مسیر اجرای پروژه کمربندی، معارض زیادی دارد و در شرایط کنونی توان مالی برای اجرای آن وجود ندارد و عملیاتی شدن آن به خاطر هزینه‌های بسیار سنگین، سال‌ها طول خواهد کشید.

فخاری با اشاره به بلاتکلیفی ۱۲ ساله برای احداث کمربندی پاکدشت بیان کرد: برای تکمیل پروژه کمربندی پاکدشت، وزارت راه و شهرسازی ۲۰۰ قطعه زمین از دارایی‌های خود در شهرک آویشن دماوند را به مردم فروخت تا پول آن به این کمربندی اختصاص یابد و با کمک قرارگاه خاتم الانبیا، تلاش شده تا امسال ۱۰ کیلومتر از این کمربندی به نقطه قابل قبولی برسد.

وی خاطرنشان کرد: برای احداث کمربندی منطقه گیلاوند قول داده بودند که این پروژه را از فروش نفت پیش ببرند که مجلس شورای اسلامی موضوع فروش نفت را از بودجه خارج کرد و قاعده مالی این پروژه دچار مشکل شد؛ سپس قرار شد که شرکت خصوصی ورود کند و هزینه‌های آن از طریق اعطای برخی امتیاز‌ها به بخش خصوصی جبران شود که این موضوع هم دیوان محاسبات اجازه نداد.

پل روگذر برای احداث کمربندی دماوند مطرح است

استاندار تهران تأکید کرد: پروژه کمربندی منطقه گیلاوند، موضوعی نیست که یک شبه برای آن تصمیم‌گیری شود؛ این پروژه در یک نوبت به مرحله توافق جهت اجرای عملیات رسیده، اما اعتبار آن تأمین نشده و متوقف شده است؛ پروژه کمربندی ۱۰ سال به خاطر نظام بودجه‌بندی متوقف است.

فخاری با بیان اینکه احداث جاده کمربندی و حل معضل ترافیک منطقه گیلاوند در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: هفته جاری نشستی با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی در نهاد ریاست جمهوری داریم که یکی از موضوع‌ها کمربندی شهر دماوند است.

وی افزود: برای احداث کمربندی جنوبی شهر دماوند، طرحی شبیه روگذر پل صدر شهر تهران مطرح است که هم سرعت اجرای پروژه بالاست و هم با صرف بودجه کمتر، امکان‌پذیر است؛ قرارگاه خاتم الانبیا تجهیزات و ماشین‌آلات لازم را جهت اجرای پروژه در اختیار دارد و می‌تواند به سرعت پل روگذر را احداث کند.

انتقاد از عملکرد اجرایی پروژه جاده سرهار

استاندار تهران گفت: برخی مطرح کرده بودند که پل روگذر نمای بصری شهر را دچار مشکل می‌کند؛ در شهر تهران از محیط و فضای شهری جهت اجرای پل صدر استفاده شده و در بسیاری از کشور‌ها نیز چنین پل‌هایی جهت رفع مشکلات ترافیکی مورد استفاده قرار گرفته است.

فخاری با اشاره به طرح شهرداری دماوند برای احداث زیرگذر جهت اتصال محور تهران – فیروزکوه به بلوار شهید سلیمانی شهر دماوند تصریح کرد: اجرای طرح زیرگذر به جهت کاهش بار ترافیک منطقه گیلاوند و دسترسی به محلات شهری در دستور کار شهرداری دماوند قرار دارد، مطالعات آن انجام شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی در ادامه در خصوص پروژه جاده سرهار شهر دماوند بیان کرد: بخشی از پروژه جاده سرهار در هفت سال گذشته انجام شده و به شدت به نوع عملکرد کسانی که روی پروژه کار کردند، انتقاد دارم؛ چراکه با نوع اجرای فنی هزینه سه برابری بر گردن وزارت راه و شهرسازی گذشته‌اند و با شیب ملایم می‌توانستند جاده را احداث کنند.

اختصاص بودجه ۵۰ میلیاردی برای تکمیل جاده سرهار دماوند

استاندار تهران از اختصاص بودجه ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل جاده سرهار در سال جاری خبر داد و گفت: جاده سرهار به هر شکل ممکن باید از مرکز شهر دماوند به محور اصلی تهران – فیروزکوه وصل شود.
فخاری در ادامه با اشاره به کمبود و مشکلات آبی شهرستان دماوند اظهار داشت: اگر امسال بارش نزولات آسمانی کم باشد در فصل تابستان سال آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی به عبور آب از مناطق بالادست از جمله تیزآب شهر دماوند به سمت سد ماملو افزود: در سنوات گذشته، بحث سد تیزآب دماوند را جهت رفع مشکلات آبی در نظر داشتیم که محقق نشد؛ اکنون باید برنامه‌ریزی درستی برای رفع این مشکل صورت گیرد.

ایجاد سد‌های سبک خاکی برای جمع‌آوری و حفظ آب ضرورت دارد

استاندار تهران با بیان اینکه می‌توان وزارت نیرو را جهت تغییر ممیزی حق آبه سد ماملو مجاب کرد، گفت: در این راستا، لازم است که نشست ویژه‌ای با حضور مسئولان مربوطه استانی در شهرستان دماوند برگزار و فکر اساسی شود؛ همچنین باید نظام آبیاری در منطقه تغییر کند و به سمت آبیاری قطره‌ای پیش برویم.

فخاری تأکید کرد: آب بالادست شهر دماوند با استفاده از سد‌های سبک خاکی به صورت فصلی جهت مدیریت منابع آبی حفظ شود تا کار ارزشمندی صورت پذیرد؛ از اکنون باید برای کمبود آب در تابستان سال آینده فکر کنیم و برای جبران کمبود آب اگر چاهی قرار است تا حفر شود، باید اکنون اقدام شود.

وی در خصوص معضل فاضلاب شهر دماوند افزود: دماوند در حال حاضر سیستم جمع‌آوری فاضلاب ندارد و امسال اعتباری برای اجرا و تکمیل این پروژه اختصاص یافته است و در حال پیگیری برای احداث تصفیه‌خانه هستیم؛ آب تصفیه شده باید برای مصرف کشاورزی بگردد و نباید آب هدر برود.

 ایجاد آرامستان مناسب در دماوند در دست اقدام است

استاندار تهران در ادامه به تکمیل ظرفیت آرامستان‌های شهر دماوند اشاره کرد و گفت: محلی در منطقه روح افزا برای احداث آرامستان مناسب جدید پیش‌بینی شده و در حال پیگیری است؛ محل مورد نظر آلایندگی ندارد و در نقطه مطلوبی قرار دارد و شهرداری تاکنون نسبت به نقشه‌برداری آن اقدام کرده و در اولین فرصت این موضوع اجرایی خواهد شد.

فخاری در خصوص گلایه‌مندی مردم از جمعیت زیاد سگ‌های بلاصاحب در شهر دماوند تأکید کرد: شهردار دماوند نسبت به جمع‌آوری سگ‌های های بلاصاحب اقدامات لازم را انجام دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار