رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به افزایش وقوع حوادث ترافیکی در پی بی‌احتیاطی رانندگان و شرایط ناایمن خودروها و جاده‌ها گفت: پلیس خوزستان بیش از ۴۰ درصد افزایش برخورد با تخلف را داشته و رتبه سوم افزایش برخورد با تخلفات در کشور را به دست آورده‌ایم بنابراین پلیس در حال ایفا کردن نقش خود است اما نتیجه نداده است.
کد خبر: ۱۱۵۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳ 21 January 2024

تابناک خوزستان: سرهنگ سعید رحیمی با اشاره به دلیل افزایش تصادفات در محورهای استان خوزستان در مدت اخیر اظهار کرد: امسال حجم تردد در جاده‌های خوزستان بسیار بالا بوده و میزان تردد در محورهای استان نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

سهم افزایش تردد در محورهای خوزستان در وقوع حوادث

وی افزود: با توجه به وضعیت آب و هوا، مردم در آخر هفته‌ها بیشتر در طبیعت حضور پیدا می کنند. روز جمعه گذشته (۲۹ دی‌ماه) در یک حادثه رانندگی در محور مسجدسلیمان چند نفر کشته شدند. در این روز وضعیت جاده‌ها مانند روز سیزده به در بود و مردم سه ساعت در ترافیک بودند.

رئیس پلیس راه خوزستان بیان کرد: افزایش تردد در محورهای خوزستان در وقوع حوادث سهم دارد زیرا هر چه اصطکاک در جاده بیشتر می‌شود، طبیعتا حوادث نیز افزایش می‌یابند.

پدیده "مقاطع" حادثه‌خیز در خوزستان

رحیمی عنوان کرد: از سوی دیگر اغلب جاده‌های خوزستان دو طرفه هستند و در این جاده‌ها ریسک حادثه وجود دارد زیرا در این جاده‌ها راننده مجبور به سبقت گرفتن می‌شود و اگر آستانه تحمل نداشته باشد و فرهنگ‌پذیری از منظر ترافیک و سفر را نداشته باشد، خطر وقوع حادثه بیشتر می‌شود.

وی در خصوص وضعیت نقاط حادثه‌خیز خوزستان افزود: اکنون خوزستان به جای نقاط حادثه‌خیز، مقاطع حادثه‌خیز دارد. محورهای ملاثانی تا سه راهی گاو سوار، هفتکل – باغملک، محور اهواز – خرمشهر، جاده قدیم اهواز – خرمشهر، ایذه – دهدز و محور رامهرمز – رامشیر مقاطع حادثه‌خیز خوزستان هستند. در استان خوزستان دیگر تصادفات مقطعی شده‌اند و در سطح استان پراکنده‌اند.

رئیس پلیس راه خوزستان ادامه داد: از سوی دیگر حتی جاده‌های یک‌طرفه‌ای که در قالب آزادراه یا بزرگ‌راه داریم نیز ایمن نیستند و شیب شیروانی ندارند. اگر راننده‌ای به هر علتی از راه خارج شود حتما در آن کشته می‌دهیم زیرا جاده اختلاف سطح دارد و ماشین هم که ماشین نیست.

انتظار نداریم خودرویی حادثه ببیند و سرنشین و راننده سالم بمانند

وی تصریح کرد: هر زمانی خودرویی از مسیر خارج شد، دیگر می‌دانیم کشته می‌دهد. انتظار نداریم خودرویی حادثه ببینند و سرنشین و راننده سالم بمانند؛ چنین انتظاری، یک انتظار واهی است و به نظر می‌رسد مردم این موضوع را نمی‌دانند و این مساله یکی از مشکلاتی است که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

رحیمی بیان کرد: یک فرد سوار یک خودرو می‌شود و فکر می‌کند بی‌ام‌و یا بنز سوار شده است و با سرعت ۱۶۰ کیلومتر می‌رود و در نتیجه وقتی حادثه رخ می‌دهد، خودش و خودرویش به ۱۰ قسمت تبدیل و متلاشی می‌شوند.

خودروها تاثیر مستقیم در شدت گرفتن حوادث دارند

رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه خودروها تاثیر مستقیم در شدت حوادث دارند، گفت: رسانه‌ها باید پیگیری کنند که ایمنی خودروها چقدر ارتقاء یافته است و متولیان امر نیز باید پاسخگو باشند.

وی افزود: راننده سوار خودرو می‌شود و گاز می‌دهد فکر می‌کند ایمن‌ترین خودرو را سوار شده و این مساله یک عامل مهم در تصادفات است. رسانه‌ها باید آگاهی‌بخشی کنند تا مردم متوجه شوند سوار چه خودرویی شده‌اند و راننده به تناسب همین وضعیت خودرو سرعت داشته باشد و مسافر سوار کند و به سفر ایمن توجه کند.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: زمانی که فردی سوار پراید می‌شود، اگر با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر با هر چیزی یا هر خودرویی برخورد کند باید انتظار کشته شدن داشته باشد اما راننده پرایدی داریم که با سرعت ۱۵۷ کیلومتر رانندگی کرده و موردی داشتیم که با ۱۷۸ کیلومتر رانندگی کرده است. اگر این راننده بداند خودرویی که زیر پایش است چه مولفه‌هایی دارد، سرعت را رعایت می‌کند.

مرگ ماهانه ۷۰ نفر در حوادث ترافیکی خوزستان

وی افزود: ما نقش‌های فرهنگی و آموزشی را در جامعه از دست داده‌ایم و همیشه منتظر می‌مانیم تا حادثه‌ای رخ دهد و چند نفر فوت کنند، وضعیتی که هر ماه شاهد آن هستیم. ماهانه به صورت میانگین ۷۰ کشته در حوادث ترافیکی در خوزستان داریم که بیشتر این افراد جوان هستند. بخش اعظمی از این تصادفات ناشی از فقر آموزش و فرهنگ است و بقیه آن هم به شرایط راه و خودرو ارتباط دارد.

رحیمی با اشاره به تردد زیاد در محورهای خوزستان بیان کرد: تردد خودروهای سنگین برای صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی و تردد مربوط به اقتصاد شرکت‌های پتروشیمی و نفت، در جاده‌های خوزستان اصطکاک ایجاد می‌کند و نتیجه آن، حادثه است.

وی افزود: همه ارگان‌ها و شرکت‌هایی که از راه‌های خوزستان بهره‌برداری می‌کنند و اقتصادشان در این راه‌ها می‌چرخد، باید برای انجام کار فرهنگی و آموزشی اقدام و به وظایف و مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

افزایش بیش از ۴۰ درصدی برخورد پلیس با تخلفات

رئیس پلیس راه خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر پلیس خوزستان بیش از ۴۰ درصد افزایش برخورد با تخلف را داشته و رتبه سوم افزایش برخورد با تخلفات در کشور را به دست آورده‌ایم بنابراین پلیس در حال ایفا کردن نقش خود است اما نتیجه نداده است.

رحیمی بیان کرد: باید فرهنگ ترافیکی رانندگان افرایش یابد تا سبقت غیرمجاز نگیرند و با سرعت نروند. در یک حادثه اخیر رانندگی در محور هفتکل – اهواز، خودروی پراید واژگون شده و راننده، همسرش، فرزندش و خواهر همسرش کشته شدند. در حداقل یک هزار تا ۲ هزار کیلومتر به راننده اخطار داده شده که چرخ لق شده و او توجهی نکرده است و این وضعیت، منجر به مرگ چهار نفر شد بنابراین لزوم رعایت ایمنی، نیازمند آگاهی‌بخشی هستند.

وی افزود: رانندگی با سرعت مطمئنه، سبقت مطمئنه، نداشتن تجاوز به چپ، سالم بودن خودرو، رانندگی نکردن در حالت خستگی و خواب آلودگی و توجه به جلو بسیار در کاهش تصادفات نقش دارند و باید این موارد به صورت مستمر به مردم یادآوری شود.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار