کد خبر: ۱۱۵۳۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵ 10 February 2024

روز چهارشنبه (۱۸ بهمن)، تیم ملی می‌توانست یکی از تاریخی‌ترین روز‌ها برای فوتبال ایران، باشد؛ البته به شرط آنکه لجبازی کادر فنی تکرار نمی‌شد و دفاع متزلزل دوباره فاجعه نمی‌آفرید.

تیم ملی در مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا، در ورزشگاه چهل هزار نفری ثمامه در برابر میزبان رقابت‌ها، قطر قرار گرفت.

ایران می‌توانست با پیروزی در این دیدار، پس از ۴۸ سال به فینال رقابت‌ها برسد و بعد از سومین قهرمانی خود در سال ۱۹۷۶، برای چهارمین بار برای کسب عنوان قهرمانی در این مسابقات در برابر اردن صف‌آرایی کند.

اما نسلی که بسیاری آن را نسل طلایی فوتبال ایران می‌دانستند و منتظر طلسم شکنی آن‌ها بودند، به روند سینوسی خود ادامه داد و پس از پیروزی مقتدرانه در برابر ژاپن، در یک بازی ضعیف، شکست غیرمنتظره‌ای را در برابر قطر متحمل شد.

در نیمه نخست دیدار در حالی‌که سردار آزمون در دقیقه ۴ اولین گل بازی را به ثمر رسانده بود و هواداران را امیدوار کرده بود، ضربه احمد فتحی با برخورد به پای سعید عزت‌اللهی کمانه کرد و به صورت کاملا اتفاقی وارد دروازه ایران شد. در این نیمه بار‌ها و بارها، با وجود ۲ هافبک دفاعی جلوی مدافعان ایران، توپ‌های سوم نصیب قطری‌ها شد و همین توپ‌ها بود که بلای جان ایران شد. گل دوم قطر نیز در چهل و سومین دقیقه، روی حرکت انفرادی اکرم عفیف و نظاره‌ی مدافعان ایران از سمت راست به ثمر رسید تا ایران با شکست نیمه اول را به ثمر برساند.

در نیمه دوم هم ایران کار را هجومی آغاز کرد و در پنجاه‌ویکمین دقیقه ضربه پنالتی که به سود ایران اعلام شد، توسط کاپیتان جهانبخش تبدیل به گل شد تا بازی به تساوی کشیده شود. در حالی‌که ایران تلاش می‌کرد مشابه بازی با ژاپن با ارسال پاس‌های مستقیم، روی دروازه قطر خطر ایجاد کند، باز هم شانس یار قطری‌ها بود و این بار ضربه‌ای که به قصد شوت به سمت دروازه ما زده شده بود تبدیل به یک پاس برای معز علی شد تا این تیم در دقیقه هشتاد و یکم به سومین گل خود برسد.

در این صحنه، رامین رضائیان آفساید را پر کرده بود. در ادامه بازی و در ۱۳ دقیقه وقت اضافه باز هم تاکتیک ایران تغییری نکرد و پاس‌های بی‌هدف مستقیم بی‌نتیجه ماندند. در سومین دقیقه وقت‌های اضافه، شجاع خلیل‌زاده با خطایی که روی عفیف انجام داد، کار ضعیف دفاع متزلزل مان را تکمیل کرد و ایران را ده نفره کرد.

در آخرین دقایق وقت‌های اضافه ضربه جهانبخش نیز به تیرک دروازه خورد تا طلسم حذف در نیمه‌نهایی باز هم تکرار شود.

پیش از این بازی کادر فنی تیم ملی کشورمان به حضور داور عرب در این دیدار اعتراض کرده بود، اما احمد العلی کویتی قضاوت عادلانه و کم‌نقصی را به نمایش گذاشت و حتی وقت‌های اضافه را نیز به صورت کامل لحاظ کرد تا این بار بهانه‌های تکراری به کمک تیم ملی نیاید.

قطری‌ها علیرغم میزبانی مناسب جام ملت‌های آسیا، در این دیدار با تیم کشورمان برخورد نا مناسبی داشتند و شعار‌های توهین آمیز هواداران این تیم در پایان بازی باعث واکنش مهدی طارمی شد که با وساطت حاتم علی، احمد فتحی و تعدادی دیگری از دست‌اندرکاران این قائله ختم شد.

در روزی که تیم ملی بار‌ها فرصت داشت تا به گل برسد، طارمی و سایر مهاجمان تیم کیفیت پایینی به نمایش گذاشتند.

کادر فنی نیز نه پلن دیگری به جز ارسال‌های بلند را امتحان کرد و نه نفرات تکنیکی تیم مانند قائدی، قلیزاده، ترابی و ... را به زمین آورد تا حداقل از مهارت‌های فردی آن‌ها در میان مدافعان پراشتباه قطری بهره ببرد.

به این ترتیب، این نسل از فوتبال ایران، پس از سالیان طولانی که یک راه تکراری را با کارلوس کی روش طی کرد و دستش از تمام جام‌ها و صعود از مرحله گروهی مسابقات جام‌جهانی کوتاه ماند، این بار با تصمیم مدیران ورزش، در جام ملت‌های آسیا به دست امیر قلعه‌نویی و مینی‌بوس دستیاران او سپرده شد تا پایانی غم‌انگیز برای آن رقم بخورد.

جامی که قهرمان آن  امروز ۲۱ بهمن ماه، از فینال تمام عربی قطر و اردن مشخص خواهد شد.

این مسابقه از تلویزیون اینترنتی آرپا پخش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با نصب اپلیکیشن پی‌پاد، علاوه بر مشاهده بازی و پیش‌بینی این مسابقه-ویژه فینال- برنده‌ی جوایز میلیونی از ۵ تا ۳۰۰ میلیون شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار