مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام گفت: پیشرفت فیزیکی این طرح در ساخت ابنیه مورد نیاز ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان خردادماه آینده به بهره برداری کامل می رسد.
کد خبر: ۱۱۵۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸ 28 February 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ سعید رشنوادی در بازدید اصحاب رسانه  استان در قالب تور رسانه ای راهیان پیشرفت، از پروژه در حال ساخت آلیاژ سیلیکون منگنز در شهرستان ملکشاهی، اظهار کرد:در دولت سیزدهم تلاش های زیادی برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در استان صورت گرفته است.

وی گفت: به تازگی برای اولین بار کلنگ یک طرح تولید آلیاژ سیلیکون منگنز در شهرستان ملکشاهی توسط یک شرکت چینی به زمین زده شده که این شرکت، ۶ میلیون دلار برای این طرح سرمایه گذاری خواهد کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام یادآور شد: این واحد تولیدی در فاز اول با تولید روزانه ۸۰ تُن و در فاز دوم ۱۵۰ تُن با دوره ساخت شش ماهه و با اشتغالزایی بیش از ۵٠ نفر در فاز اول به صورت مستقیم و ۱۸۰ نفر در فاز دوم، با رعایت تمامی اصول زیست محیطی شروع به فعالیت خواهد کرد.

رشنوادی یادآور شد: در این راستا با هماهنگی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان با سازمان سرمایه گذاری وزارت اقتصاد، مقدمات ثبت شرکت به نام شرکت ایرانی، افتتاح حساب بانکی، اخذ مجوز اقامت، اقدامات لازم برای اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی انجام شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام با اشاره به اینکه ۲ هکتار زمین برای اختصاص طرح اختصاص یافته است، تصریح کرد: این واحد تولیدی تا پنج ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: مواد اولیه مورد استفاده این واحد تولیدی، بخشی از ترکیه، بخشی از آفریقای جنوبی و بخشی از داخل کشور تامین خواهد شد و محصول نهایی تولید شده نیز هم مصرف داخلی و هم جنبه صادراتی خواهد داشت که اولویت با مصرف داخلی بود و مازاد آن صادر می شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام با اشاره به اینکه  2 میلیارد و 770 میلیون دلار در استان سرمایه گذاری خارجی در مناطق ملکشاهی، دهلران و شباب انجام شده است ،افزود: بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی استان متعلق به پروژه دهلران با ۲ میلیارد و ۷۵۶ میلیون دلار توسط سرمایه‌گذاران روسی در حوزه نفت است.

وی افزود: یک شرکت در بخش شباب چرداول نیز با سرمایه گذاری ۱۱.۴ میلیون دلار در تولید نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در استان سرمایه‌گذاری کرده و برای سال آینده نیز رایزنی با تعدادی سرمایه گذار و شرکت خارجی جدید در حال پیگیری است.

رشنوادی یادآور شد: ساخت آلیاژ سیلیکون منگنز در شهرستان ملکشاهی نیز توسط سرمایه گذاران چینی با موافقت سرمایه اولیه ۶.۲ میلیون دلار در حال ساخت است و تاکنون مجوز ۵.۴ میلیون دلار آن را از وزارت اقتصادی و دارایی اخذ شده است.

وی تاکید کرد: حضور سرمایه گذاران خارجی در استان ایلام مایه برکت و اشتغالزایی و تولید و بیانگر ظرفیت بالای استان برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در گذشته سرمایه گذاران به واسطه موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی اقلیمی ملکشاهی کمتر راغب به سرمایه گذاری در این منطقه بوده اند اما با رایزنی‌ها و پیگیری های مکرر و جدی استاندار ایلام، این سرمایه گذاران در شهرستان ملکشاهی فعالیت خود را آغاز کردند.

وی اضافه کرد: این شرکت سرمایه گذار تمام نیروها و ادوات و تجهیزات جهت ساخت و ساز را از مردم بومی خود منطقه ملکشاهی به کارگیری کرده است و در فاز اول برای ۶۰ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

رشنوادی تاکید کرد: باتوجه به حضور این شرکت چینی در ایلام، سرمایه گذاران و شرکت هایی دیگری از کشور چین اعلام آمادگی و تمایل خود را برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف ایلام از جمله معادن سنگ اعلام کرده‌اند.

به گفته وی این پروژه باتوجه به موانع قانونی برای صدور مجوز فعالیت خود را از چهار ماه پیش آغاز کرده‌اند و فاز اول آن طبق برنامه ریزی‌های زمان‌بندی شده تا خردادماه سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

رشنوادی با بیان اینکه حضور و فعالیت این شرکت چینی با حمایت استاندار و پیگیری‌های اصلی ادارای از سوی اداره کل اقتصادی و دارایی بوده است، یادآور شد: در صورتی که فاز اول با موفقیت و تحقق اهداف پیش برود و دیگر ادارات مرتبط در صدور مجوزها همکاری کنند، فاز دوم آن نیز با اشتغازایی ۲۰۰ نفر انجام خواهد شد.

وی افزود: باتوجه به حضور همزمان سه شرکت سرمایه گذار خارجی در ایلام، این استان در ترازها و نمودار کشوری با استناد به مدارک متقن رتبه برتر در جذب شرکت‌های خارجی را به خود اختصاص داده و به همین علت شرکت‌های شهرک‌های صنعتی ایلام توسط وزارت اقتصادی و دارایی پایلوت سرمایه‌گذاری‌های خارجی تعیین شده است.

مدیرکل اقتصادی و دارایی استان ایلام توضیح داد: به اذعان سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصادی و دارایی بیشترین حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشور در استان ایلام رخ داده است و این استان به عمده سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت در کشور ایران معرفی می شوند.

سرمایه گذار و مدیر پروژه آلیاژ سیلیکون منگنز نیز در جریان این بازدید گفت: "سای چن چن" افزود: این طرح در صورت بهره‌برداری روزانه ۴۵ تن و سالانه ۱۳.۵۰۰ تن محصول تولید خواهد کرد.

وی ادامه داد: مواد اولیه اصلی این کارخانه از کشورهای ترکیه و آفریقای جنوبی و برخی مواد دیگر از جمله "کُک" نیز از داخل کشور ایران و استان کرمان تامین می شود.

سای چن چن یادآور شد: سرمایه گذاری این کارخانه پنج میلیون دلار است که چهار میلیون دلار برای تامین تهیزات و امکانات و یک میلیون دلار نیز برای ایجاد ابنیه و ساخت و سازهای کارگاهی و زیربنایی سرمایه گذاری می شود.

سرمایه گذار و مدیر طرح آلیاژ سلیکون منگنز ادامه داد: محصولات این واحد تولیدی برای کارخانه های فولاد داخل و خارج ایران صادر خواهد شد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار