یک مدرس موسیقی گفت:
موسیقی مهم‌ترین هنری است که می‌تواند ادبیات، زبان، فرهنگ و آداب‌و رسوم یک کشور را به تمام جهان معرفی کند.
کد خبر: ۱۲۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱ 11 November 2015

به گزارش تابناک ایلام، یک مدرس موسیقی گفت: موسیقی مهم‌ترین هنری است که می‌تواند ادبیات، زبان، فرهنگ و آداب‌و رسوم یک کشور را به تمام جهان معرفی کند.

«فرید الوندی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، با اشاره به سیزده آبان امسال سالگرد ابلاغ سند چشم‌‌انداز بیست‌ساله نظام از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: در طول ده سال گذشته شاهد اتفاق و رخداد برجسته‌ای در حوزه فرهنگ نبوده‌ایم، بلکه دچار رکود شده‌ایم و حتی هنرمندان تا قبل از یک سال گذشته هیچ اطلاع دقیق و روشنی از سند چشم‌انداز نداشتند.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: در برخی از رشته‌های هنری بعضاً افتخارآفرینی‌هایی دیده‌شده یا معدود اقداماتی صورت گرفته اما درمجموع این مسائل کمکی به اهداف فرهنگی چشم‌انداز نکرده است.

معاون فرهنگی حوزه هنری ایلام با بیان اینکه بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی مهم‌ترین اتفاقی که در همه‌ی رشته‌های هنری اتفاق افتاد اخلاق‌گرایی بود، تصریح کرد: واقعیت‌ها را باید پذیرفت و کمی از ایده آل‌ها فاصله بگیریم. هنرمند نیازمند ترغیب و تشویق است. اگر در میان هنرمندان انگیزه ایجاد شود، آن‌ها بیشتر رغبت پیدا می‌کنند که سند چشم‌انداز را تحلیل کنند و محور آثار تولیدی خود قرار بدهند.

الوندی ادامه داد: باید بستری فراهم شود و از صفر تا صد تولیدات در زمینه سند چشم‌انداز را رصد و نظارت کنیم چون آثار تولیدی نیازمند کیفیت است نه کمیت و دست‌وپا زدن در شعارها. به نظرم اگر مراکز فرهنگی مانند حوزه هنری و ارشاد استان‌ها را سال آینده با همین موضوع درگیر کنیم، قطعاً برنامه‌های بهتری مانند برگزاری جشنواره‌های متنوع و پربار برداشته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی می‌کنید دوران پسابرجام چه تأثیری بر فضای هنری کشور به‌ویژه در حوزه سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و ادبیات بگذارد؟ گفت: من به دوران پسابرجام خوش‌بین هستم و اعتقاد دارم که ارتباط‌ها و تعامل‌های فرهنگی در سطح بین‌المللی خواهد بود. مخصوصاً اخلاق‌گرایی در هنر، باید به جهان معرفی شود و من معتقدم که دوران پسابرجام این زمینه را به‌راحتی فراهم کرده است.

معاون فرهنگی حوزه هنری ایلام با بیان اینکه باید واقع‌بینانه هزینه و بسترها و زیرساخت‌های فرهنگی را به‌خوبی محکم کنیم تا تعامل‌های فرهنگی در سطح جهان راحت‌تر صورت گیرد، موسیقی مهم‌ترین هنری است که می‌تواند ادبیات، زبان، فرهنگ و آداب‌ورسوم را به تمام جهان معرفی کند.

این مدرس موسیقی تصریح کرد: شکل پوشیدن لباس یک گروه موسیقی اصیل ایرانی، نحوه به روی صحنه رفتن آن‌ها، طرز آرایش آن هنرمند موسیقی قطعاً معرف فرهنگ ماست. اگر پایه‌های موسیقی را قدرتمند کنیم قطعاً بخش قابل‌توجهی از فرهنگ کشور ما در سطح بین‌المللی خود را نشان می‌دهد. ما در رشته‌ی موسیقی بزرگانی را داریم که به‌تنهایی بار این هنر را به دوش می‌کشند و چتر حمایتی مدیریت فرهنگی کشور بر سر آن‌ها نیست.

وی ادامه داد: در عصر حاضر كه نوعي از فضای مجازی شکننده به وجود آمده، سیلی از طرف دشمن به راه افتاده و نباید گذاشت که نابودی به بار بیاورد؛ بنابراین باید سیل بند گذاشت؛ یعنی اگر زیرساخت‌های فرهنگی تقویت شود، ما بر دشمن تأثیر می‌گذاریم و جریان فرهنگی دشمن کم‌تاثیر یا حتی بی‌تأثیر و هنر ما بین‌المللی خواهد شد./پ

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار