«کشتار 1/5 میلیون مرغ تخم‌گذار به دلیل شیوع آنفلوآنزا»؛ این تیتر خبری است که در چند روز گذشته به نقل از مسئولان ستاد پیشگیری از بحران صنعت طیور کشور در یکی از رسانه‌ها منتشر شد. خبری که با توجه به گستردگی دامشهر استان قم موجی از نگرانی را نه تنها در قم بلکه در کشور به وجود می‌آورد.
کد خبر: ۱۳۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱ 18 November 2015
به گزارش تابناک قم، در این خبر به نقل از یک فعال بخش صنعت طیور کشور آمده است: «در این شرایط که تعداد زیادی از واحد‌های مرغداری ما در حال معدوم‌سازی مرغ‌های خود هستند باید جلوی صادرات این محصول را گرفت زیرا در غیر این صورت قیمت تخم مرغ در روزهای آینده از قیمت فعلی بالاتر خواهد رفت.»

مهدی متقیان مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم در رابطه با خبر معدوم‌سازی 1/5 میلیون قطعه مرغ آلوده با اظهار بی‌اطلاعی، عنوان کرد: باید اطلاع رسانی در این  موارد کنترل شده باشد. مسئول کنترل و پاسخگویی در زمینه آنفلوآنزا در سطح استان، فرمانداری است و هر گونه اطلاع‌رسانی در این زمینه باید از این مرجع باشد، به این دلیل که تشتت در آرا به وجود نیاید.

حسین خدمتی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم هم از این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: مامور پاسخگویی به این امر دامپزشکی و جهاد کشاورزی است و به این دلیل که مرغداری‌ها بیشتر وارد عرصه صنعت می‌شوند تا امور روستایی؛ اداره کل امور روستایی استانداری اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارد.

سکوت معنادار دامپزشکی

در حالی که همه نگاه‌ها برای اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق به اداره کل دامپزشکی استان معطوف شده، مسئولان این اداره کل سکوت را به بیان واقعیت‌ها ترجیح داده‌اند. مرجعی که باید با شفاف سازی در این زمینه به اما و اگرها و شایعات پایان دهد، سکوت اختیار کرده و پاسخگوی خبرنگاران نیست.

مسئولان دامپزشکی استان قم بعد از شنیدن این خبر، اظهار بی‌اطلاعی کرده و تماس‌های خبرنگار همشهری را بی‌پاسخ گذاشتند.

معدوم‌سازی با هدف پیشگیری

اما محمدرضا طلایی مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم در مورد احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد در استان قم، اظهار داشت: این گفته‌ها صحت ندارد و تنها مرجع پاسخگویی در این زمینه سازمان دامپزشکی کل کشور است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به این‌که ما هم آمار دقیقی از معدوم‌سازی مرغ‌های تخمگذار در استان قم نداریم، افزود: تعدادی از مرغ‌ها که مشکوک به آنفلوآنزا بودند و یا در کانون این بیماری قرار گرفته‌اند برای پیشگیری از شیوع احتمالی آنفلوآنزا، معدوم‌ شدند.

وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی استان قم برای پیشگیری از بروز این بیماری، هر ساله اقدام به معدوم‌سازی تعدادی از مرغ‌های تخمگذار می‌کنند، اما این‌که آنفلوآنزای مرغی مشاهده شده باشد، صحت ندارد.

طلایی، با بیان این‌که مرغ به هزاران دلیل امکان معدوم‌شدن دارد، تاکید کرد: بیماری تنفسی، آلودگی و مشکلات آب همه می‌تواند دلیل معدوم شدن مرغ باشد و نمی‌توان آن را به آنفلوآنزا ربط داد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: استان قم در مسیر طیور مورد نیاز 24 استان قرار گرفته و مواد کودی بسیاری از نقاط کشور از اینجا حمل می‌شود، بنابراین احتمال آلودگی در استان قم زیاد است.

وی با اشاره به این‌که مرغداران به دلایل مختلفی هر سال تعدادی از مرغ‌های خود را معدوم می‌کنند، تصریح کرد: برخی مواقع مرغداران می‌بینند سن مرغشان بالا رفته و یا مرغشان مریض است، برای تامین سلامت سالن، تعدادی از مرغ‌ها را معدوم می‌کنند و یا برخی برای بحث‌های بیمه‌ای با بیمه همکاری می‌کنند و برای این که بیمه خسارتی را پرداخت نکند این معدوم‌سازی را انجام می‌دهد.

طلایی افزود: برخی از مسئولان در رابطه با موضوع آنفلوآنزای مرغی اظهارنظرهایی کرده‌اند که صلاحیت آن را نداشته و مرجع پاسخگویی نبوده‌اند.

 به گفته مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم، امسال در استان تهران هم تعداد زیادی از مرغ‌ها معدوم شده‌اند و نمی‌توان دلیل آن را به راحتی به آنفلوآنزا ربط داد و مایه نگرانی را فراهم کرد.

آنفلوآنزا سوغات فصل سرما

هر سال با رسیدن فصل سرما، حرف‌وحدیث‌هایی از شیوع آنفلوآنزا بر سر زبان‌ها می‌افتد. آنفلوآنزای مرغی به دلیل امنیتی و حساس‌بودن، گوی سبقت را از سایر بیماری‌های طیور می‌رباید و رسانه‌ها هم ذره‌بینی به دست گرفته و احتمال شیوع این بیماری خطرناک طیور را رصد می‌کنند.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری کشنده‌ای است که سرعت انتشار آن در میان پرندگان بسیار بالا بوده است و حتی در شرایط خاص، احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد. از علایم این بیماری هم می‌توان به مشکل در تنفس پرندگان، بی‌اشتهایی، پژمردگی و افزایش شدید مرگ و میر طیور را نام برد.

سلامت دام و طیور در استان قم به علت بهره‌مندی این استان از دامشهر بزرگ و به این علت که میدان دام استان قم میدانی شناخته شده در کشور است و  دام‌هایی از تمام نقاط كشور برای عرضه به این استان منتقل می‌شود، بیشتر در خطر بوده و به همین نسبت مراقبت بیشتری نیز لازم دارد.

شصدور دام و طیور به 24 استان

استان قم با بهره مندی از یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های دامی کشور، مرکزی استراتژیک و امنیتی در این زمینه محسوب می‌شود. با توجه به این‌که سالانه میلیون‌ها دام و طیور از21 استان به قم منتقل شده و به 24 استان كشور صادر می‌شود، آلودگی و بیماری دام و طیور در استان قم می‌تواند یک تهدید غذایی برای کل کشور محسوب شود. به همین دلیل با شروع فصل سرما و احتمال شیوع آنفلوآنزا و برونشیت در میان پرندگان و مرغ‌های گوشتی و تخمگذار، نظارت سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه افزایش می‌یابد.

چندی پیش اسماعیل خلجی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این‌باره گفته بود: «برنامه پایش آنفلوآنزای فوق حاد در استان قم اجرایی می‌شود و در این برنامه هر بیماری تنفسی که دیده شود روی آن بیشتر کار می‌شود.»

البته برای جلوگیری از هر گونه آلودگی و شیوع آن به سایر نقاط تدابیری هم اندیشیده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به مصوبه قرنطینه شدن دام نام برد. به گفته مدیر کل پدافند غیرعامل استان قم مقدمات این کار در سازمان دامپزشکی کشور و اداره کل دامپزشکی استان قم فراهم شده است.

مهدی متقیان افزود: بر اساس این مصوبه باید هر دامی که به دامشهر استان قم وارد می‌شود 24 ساعت قرنطینه شده و بعد برای انتقال یا نگهداری آن تصمیم گرفته شود.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار