طبق آمارهای اعلام شده از سوی مدیر کل بهزیستی استان قم در مدت 7 سال بیش از 1600 کودک خیابانی در شهر قم جمع اوری شده است، این در حالی است که مهاجرت ها به قم نیز بر افزایش این آمار ها در سال های اخیر تاثیر چشم گیری گذاشته است.
کد خبر: ۱۳۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴ 30 November 2015
به گزارش تابناک قم، بی شک یکی از معضلات و ناهنجاری های بسیار مهمی که جامعه امروزی به صورت مستقیم با آن ارتباط و درگیری دارد  ناهنجاری کودکان خیابانی است،این پدیده  متاسفانه  در سال های اخیر به صورت پر رنگ تری در سطح خیابان ها و چهار راه های شهر  به چشم می خورد.

حل این معضل و پدیده دردناک نیازمند آسیب شناسی وبررسی های فراوان است،بسیاری از کارشناسان فقر و اعتیاد را عاملی می دانند که موجب شده است بسیاری از خانواده ها نظام خود را از دست بدهند و در نتیجه کودکانی که هیچ سر پناهی ندارند و از خانواده نیز دور مانده اند به شکل امروزی در خیابان های شهر های بزرگ ظاهر شوند.

تعاریف مختلفی نیز برای این ناهنجاری اجتماعی وجود دارد،اما در اصلی ترین تعریف کودکان خیابانی به کسانی گفته می شود که دوره ای از زندگی خود را در خیابان سپری می کنند و آسیب های فراوانی نیز متوجه آنها ست.

از سوی دیگر و علاوه بر اینکه شهرهای بزرگی مانند تهران این آسیب اجتماعی را به صورت مستقیم و در ابعاد بزرگی حس می کنند،در این میان شهر قم نیز با توجه به شرایط و مهاجرت های فراوان در سال های اخیر به صورت پر رنگ تری با این معضل روبرو شده است .

این موضوعی است که رضا سیار فرماندار قم قم نیز بر آن تاکید دارد و در این خصوص می گوید: قم به واسطه اینکه فضاهای عمومی آن مثل حرم حضرت معصومه (س) به صورت 24 ساعته دایر است فرصتی را برای افرادی که از خانواده‌های خود فرار کرده‌اند و به این شهر می‌آیند ایجاد می‌کند تا از این ظرفیت استفاده کنند و در روزهای اول فرار سرپناهی برای خود داشته باشند.

وی ادامه می دهد: این ویژگی شهر قم موجب شده است تا تعداد کودکان خیابانی و فراری در شهر قم افزایش یابد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری حمایت از این قشر آسیب دیده جامعه وظیفه همه ارگان‌های دولتی استان است.

سیار افزود: مهاجرت‌های زیاد به شهر قم که بیشتر آنها اتباع افغانی هستند موجب شده است درصد آمار کودکان کار و خیابانی در قم افزایش یابد که حضور مهاجرین پاکستانی و سوری به قم بر تعداد این افراد افزوده است.

در این میان رضا سلیقه مدیر کل بهزیستی استان قم از جمع آوری 1600 کودک خیابانی در قم خبر می دهد و می گوید: در مدت هفت سال وضعيت كودكاني خياباني در قم رصد شده است كه در اين مدت با همكاري مناسب شهرداري تعداد هزار و ۶۸۶ نفر كودك از سطح خيابان‌هاي قم جمع‌آوري شدند.

وی با اشاره به آمارهایی در این خصوص ادامه می دهد: در مدت هفت سال وضعيت كودكاني خياباني در قم رصد شده است كه در اين مدت تعداد هزار و ۶۸۶ نفر كودك از سطح خيابان‌هاي قم جمع‌آوري شدند.به طور ميانگين سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ كودك از خيابان‌هاي قم جمع‌آوري شده است و اين كودكان در تنها مركزي كه در قم وجود دارد پذيرش شده‌اند.۴۸ درصد از اين كودكان در سنين بين ۱۲ تا ۱۴ سال قرار داشتند كه از اين تعداد ۲۱ درصد غير ايراني و مابقي ايراني هستند.طبق آمار به‌دست آمده يازده درصد از كودكان كار در قم براي ساير استان‌ها هستند و ۸۹ درصد نيز بومي هستند كه بيشتر اين افراد براي مناطق نيروگاه و شهر قائم بودند.

به گفته رضا سلیقه يكي از دلايلي كه موجب مي‌شود كودكان كار و يا خياباني به وجود آيند محيط خانواده است كه طبق آمار ۱۹ درصد از اين افراد كودكان طلاق هستند و ۱۳ درصد بي‌سرپرست و هشت درصد هم با نامادري زندگي مي‌كرده اند.

با توجه به اینکه در قم تنها یک مرکز نگهداری برای کودکان خیابانی وجود دارد این زنگ خطر احساس می شود که در صورت اینکه چاره جویی نشود و همکاری ها بین دستگاه های مختلف وجود نداشته باشد این آسیب اجتماعی می تواند در ابعاد گسترده تری خود نمایی کند،اگر چه جمالی معاون سیاسی امنیتی استاندار قم همکاری شهرداری قم برای جمع اوری کودکان خیابانی را مطلوب عنوان کرده است اما برای ریشه کن شدن این معضل باید آسیب شناسی ها به صورت دقیق تر انجام و رفع شود.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار