عرضه مرغ منجمد و نیز واردات مرغ از دیگر استان ها به بازار مصرف استان ایلام در ماه های اخیر، موجب پایین آمدن نرخ مرغ گرم تولید شده در واحدهای تولیدی این استان شده است.
کد خبر: ۱۵۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵ 30 December 2015

 عرضه مرغ منجمد و نیز واردات مرغ از دیگر استان ها به بازار مصرف استان ایلام در ماه های اخیر، موجب پایین آمدن نرخ مرغ گرم تولید شده در واحدهای تولیدی این استان شده است.

به گزارش تابناک ایلام ؛کاهش قیمت مرغ به طوری که نرخ عرضه کشتار روز محصول تولیدکنندگان ایلامی از 80 و 70 هزار ریال برای هر کیلوگرم به 30 هزار ریال تنزل پیدا کرد و این امر باعث ضرردهی فعالان این صنعت شده است.
افزایش قیمت نهاده های دامی، حامل های انرژی چون برق و گازوئیل، آنتی بیوتیک ها و داروهای مکمل، نبود قیمت یکسان در خرید و فروش مرغ و نوسان در قیمت ها از جمله مواردی است که باعث نارضایتی مرغداران استان ایلام شده است.
اواخر هفته گذشته مرغداران که به تغییر وضعیت بازار به نفع صنعت تولید مرغ در استان خوشبین نبودند با حضور در دفتر معاون اقتصادی استاندار و گفت و گو با دکتر عسگری و برخی از مسئولان مرتبط با این حوزه خواسته های خود را با آنها مطرح کردند.
در پی این رایزنی ها و به منظور افزایش قیمت مرغ کشتار روز تولید داخل استان مقرر شد مسئولان استان با اتخاذ تدابیری از عرضه مرغ منجمد و مرغ وارداتی از دیگر استان ها در بازار مصرف داخلی استان جلوگیری کنند.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی چند روز پس از اتخاذ این تصمیم به منظور بررسی فرآیند این تصمیم گیری و تاثیر آن بر بازار به چند واحد عرضه مرغ گرم در سطح شهر ایلام سر زده است ولی مهمترین نتیجه اینکه قیمت مرغ در این واحدها به شکل پلکانی است و یکسان نیست.
یکی از فروشندگان مرغ در شهر ایلام می گوید: قیمت فروش مرغ در روزهای اخیر با افزایش همراه بود و از 48 هزار ریال برای هر کیلوگرم در هفته های گذشته اکنون به 53 تا 55 هزار ریال افزایش یافته است.
وی ممانعت از عرضه مرغ منجمد را از دلایل عمده این افزایش قیمت دانست و پیش بینی کرد که قیمت مرغ تا مرز هر کیلوگرم 70 و 80 هزار ریال نیز در هفته های آینده افزایش یابد.
فروشنده دیگری هم با اعلام اینکه هم اکنون مرغ را با قیمت 53 هزار ریال به فروش می رساند، با تایید صحبت های همکارش گفت: از زمان جلوگیری از عرضه مرغ منجمد به بازار قیمت این ماده خوراکی روزانه به طور میانگین یک هزار ریال برای هر کیلوگرم افزایش می یابد.
وی ادامه این روند را به سود تولید کنندگان مرغ دانست و افزود: هدف از جلوگیری عرضه مرغ منجمد در بازار حمایت از تولید کنندگان این حوزه است هر چند این افزایش قیمت موجب نارضایتی مصرف کنندگان می شود.
هر چند روند تساعدی افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر همچنان به رشد روز افزون خود ادامه می دهد، اما بی شک این رویه مسکنی موقت و آرام بخشی مقطعی است چرا که با افزایش قیمت مرغ، عرصه خرید برای مصرف کنندگان این ماده خوراکی سخت خواهد شد و تداوم این امر باز موجب عرضه مرغ منجمد به منظور تنظیم بازار و ایجاد تعادل در قیمت ها می شود. 
یکی از مهمترین برنامه های دولت باید در راستای اشتغال زایی و حمایت از بخش خصوصی باشد که واحدهای تولید کننده مرغ در استان از جمله واحدهایی هستند که موجب اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم تعداد زیادی از افراد شده اند.
البته این سیاست ها نباید یک جانبه و تنها در راستای حمایت از تولید کنندگان باشد بلکه با اتخاذ تدابیر منطقی باید به گونه ای عمل کرد که در این وادی گروه های سه گانه تولید کننده، فروشنده و خریدار هیچ کدام متضرر نشوند.
البته پرورش دهندگان مرغ در ایلام می توانند با بازاریابی مناسب زمینه صادرات و فروش مرغ مازاد بر نیاز خود به دیگر استان هایی که سهم کمی در تولید این ماده خوارکی دارند یا تولید آنها جوابگوی بازار داخلی نیست و همچنین صادرات به کشور عراق را فراهم کنند. 
حدود 400 واحد مرغداری در استان ایلام فعال است که میانگین ظرفیت تولید این مرغداری ها بین 10 تا 50 هزار قطعه در هر دوره است و میانگین تولید ماهیانه مرغ در استان نیز یک میلیون و 600 هزار تن است. 
استان ایلام سالانه 2.5 برابر مصرف داخلی خود مرغ تولید می کند که یک سوم آن به مصرف داخلی می رسد و دو سوم آن نیز قابلیت صادرات به استان های دیگر و کشور عراق را دارد./م
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار