«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه گفت که عربستان سعودی برای مختل کردن مذاکرات سوری سوری که قرار است در ژنو برگزار شود، تلاش می کند.
کد خبر: ۱۶۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲ 16 January 2016
«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه گفت که عربستان سعودی برای مختل کردن مذاکرات سوری سوری که قرار است در ژنو برگزار شود، تلاش می کند.

به گزارش ایرنا، ولید المعلم امروز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: عربستان سعودی نقش مخربی داشته و در سال های اخیر با حمایت از گروه های تروریستی و افراط گرا، وضعیت سوریه را متشنج کرده و در اشغال بخش هایی از کشور به گروه های تروریستی کمک کرده است.

وی این احتمال را بعید ندانست که عربستان سعودی برای ایجاد اختلال در مذاکرات آتی سوری سوری که قرار است 25 ژانویه تحت نظارت سازمان ملل در ژنو برگزار شود، حمایت های مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی را در سوریه افزایش دهد.

ولید المعلم در ادامه با اشاره به نقش آنکارا در بحران سوریه، افزود: ترکیه از داعش نفت خریداری می کند و بر اساس اطلاعات موثق، بخش عمده نفت مسروقه در سوریه توسط داعش به ترکیه قاچاق می شود.

وزیر خارجه سوریه گفت: پنج سال پیش سوریه روزانه 400 هزار بشکه نفت تولید می کرد که بخشی از آن در داخل مصرف و بخشی نیز به خارج صادر می شد.

وی ادامه داد: اما در زمان حاضر داعش در مناطق تحت اشغال خود نفت سوریه را دزدیده و به ترکیه قاچاق می کند که حملات هوایی روسیه به تانکرهای نفتکش داعش، میزان دزدی نفت در سوریه و قاچاق آن به خارج را به خوبی نشان داد.

روسیه اعلام کرده که در جریان 100 روز عملیات هوایی ضدتروریستی در سوریه طی چندین نوبت، کاروان تانکرهای نفتکش حامل نفت قاچاق داعش در حال حرکت به مقصد ترکیه را بمباران کرده و در مجموع بیش از یکهزار نفتکش منهدم شده است.

وزیر خارجه سوریه در بخش دیگری از مصاحبه خود با روسیا سگودنیا تاکید کرده است: مقام های آنکارا در محاسبات خود در باره تروریست ها دچار اشتباه شده اند و به این نکته توجه کافی نکردند که تروریست ها و افراط گرایان که از ترکیه نفوذ کرده بودند، در بازگشت به این کشور برای آنکارا دردسرآفرین می شوند.

وزیر خارجه سوریه افزود: ترکیه در خاک خود اردوگاه آموزشی برای تروریست ها و افراط گرایان برپا کرده و از عربستان سعودی و قطر و برخی کشورها برای اعزام تروریست ها به سوریه کمک مالی دریافت کرده است.

وی اضافه کرد: تروریست ها از بیش از 100 کشور جهان از طریق ترکیه به سوریه نفوذ کرده اند و این کشور در حالی که علیه گروه داعش اعلام جنگ کرده است اما در واقع بجای مبارزه با این گروه به سرکوب گروه های کرد می پردازد.

المعلم همچنین حملات هوایی ائتلاف آمریکایی در سوریه را ناکارامد و بیشتر دارای جنبه نمایشی خواند و افزود: در جریان عملیات هوایی ائتلاف آمریکایی به گروه های تروریستی خسارت چندانی وارد نشده است.

وی گفت: عملیات روسیه علیه گروه های تروریستی به ویژه داعش بسیار موثر بوده و کمر این گروه ها را در سوریه شکسته به گونه ای که 10 برابر بیش از عملیات ائتلاف آمریکایی نتیجه داشته است. امیدواریم همکاری های مسکو و دمشق در مبارزه با تروریسم ادامه یابد و این امر نه فقط به نفع سوریه است بلکه در واقع روسیه با اجرای آن از خود در برابر گروه های تروریستی دفاع می کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار