مدیرعامل آتش نشانی شاهرود:
به گزارش تابناک سمنان،مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شاهرود، با تشریح عملکرد یازده ماهه این سازمان، گفت: ازابتدای سال۹۴تا کنون ۶۱۰حادثه عملیاتی در شاهرود رخ داده است.
کد خبر: ۱۹۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱ 01 March 2016
علیرضا محمدی صبح سه شنبه در نشست خبری خود با حضور اصحاب رسانه در بیان کیفیت و کمیت رخداد حوادث روزمره سازمان آتش نشانی در سال جاری، ابراز داشت: از ۶۱۰ حادثه رخ داده در سال جاری، ۳۶ مورد تصادف رانندگی، ۲۶ مورد واژگونی خودرو، چهارمورد ریزش آوار و سقوط از ارتفاع، ۵۸ مورد گرفتاری در آسانسور، ۳۰ مورد برش انگشتر، ۲۳۱ مورد آتش سوزی منزل، واحد تجاری و فضای سبز، ۷۲ مورد رفع مزاحمت حیوانات، شش مورد انفجار واحد مسکونی و چهارمورد گازگرفتگی منجر به فوت را شامل می شود.

وی افزود:این حوادث توسط ایستگاه های چهارگانه آتش نشانی شاهرود شامل بهارستان، ۲۲ بهمن، ولایت و عدالت با تلاش شبانه روزی ۶۶ نفر از پرسنل سازمان خدمات امداد و نجات پوشش داده شده است.

 ۳۰۰۰ تماس تلفنی با ۱۲۵ شاهرود

درماه مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شاهرود، با بیان اینکه ماهانه سه هزار تماس تلفنی در سامانه ۱۲۵ ثبت می شود، گفت: ۹۰ درصد این تماس ها متاسفانه یا مزاحمت تلفنی هستند و یا عملیاتی نمی شوند و تنها ۱۰ درصد این تماس ها منجر به اعزام و عملیات می شوند که این مهم جای گلایه از برخی شهروندان دارد.

محمدی با اشاره به آمادگی سازمان آتش نشانی شاهرود برای انجام تمامی عملیات امداد و نجات در حیطه شهری، بیان داشت: در سال جاری با نگاه ویژه مسئولان سازمان شهرداری ها خوشبختانه دو دستگاه خودروی سنگین با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان،   ۴۰ دست لباس استاندارد ایمنی با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان، تهیه کلاه استاندارد برای حفاظت فیزیکی پرسنل با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ هزار تومان برای هر یک کلاه، تهیه دستکش استاندارد با اعتبار ۴۰۰ هزار تومان برای هر جفت و خرید چکمه استاندارد با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ هزار تومان برای هر جفت به مجموعه آتش نشانی شاهورد افزوده شده است.

وی افزود: خوشبختانه این تجهیز ایمنی فیزیکی پرسنل در سال جاری یکی از اتفاقات بسیار در خور توجهی است که در مجموعه آتش نشانی شاهرود رخ داده چرا که در گذشته با عدم وجود تجهیزات مناسب برای پرسنل بعضا شاهد حوادثی در حین عملیات بوده ایم.

چهارشنبه آخر سال روز پرحادثه

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شاهرود، درباره نزدیکی با چهارشنبه پایان سال نیز توضیح داد: در سال گذشته ۳۷ مورد اتفاء حریق تنها ظرف دو ساعت در طول چهارشنبه پایان سال رخ داده که این آماری بسیار در خور توجه است همچنین از این تعداد، پنج مورد آتش سوزی منزل مسکونی و مابقی آتش سوزی لاستیک و مواد محترقه بود که در این بین دو نفر نیز در میدان هفتم تیرشاهرود دچار مصدومیت شدید شدند.

محمدی از خانواده ها خواست تا نسبت به چهارشنبه پایان سال توجه ویژه ای داشته باشند و گفت: در طول سال دو برهه زمانی پرکار از لحاظ آموزش و اطلاع رسانی در مجوعه آتش نشانی وجود دارد که نخستین این ایام، هفتم مهرماه روز آتش نشانی و سپس ایام منتهی به پایان سال است که کارشناسان و پرسنل امداد و نجات نسبت به آموزش، آگاهی و اطلاع رسانی حوادث در مدارس، مجموعه های آموزشی و ... اقدام می کنند.

وی افزود: نصب ۱۳ بنر اطلاع رسانی، چاپ و نشر ۳۰۰ بروشور و پوستر در اتوبوس های خدمات شهری توسط روابط عمومی سازمان در شاهرود، برگزاری دوره های آموزشی و اطلاع رسانی در مدارس، بازدید مدارس از ایستگاه های آتش نشانی، برگزاری دوره آموزشی در درس آمادگی دفاعی سال دوم دبیرستان، اعزام نیرو برای آگاهی رسانی، جمع آوری لاستیک های فرسوده و رها شده در سطح شهر، از دیگر اقدامات سازمان آتش نشانی شاهرود در ایام منتهی به پایان سال است اما بازهم در این بین خانواده های می بایست به این مقوله عنایت ویژه داشته باشند.

شهرک صنعتی شاهرود همچنان در انتظار ایستگاه آتش نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شاهرود، در پاسخ به سوالی با موضوع تعیین تکلیف ایستگاه آتش نشانی شهرک صنعتی شاهرود، گفت: طی برگزاری جلسات متعدد با هیئت مدیره شرکت خدماتی این شهرک و شهردار مقرر شد تا نیروی انسانی ایستگاه آتش نشانی مذکور توسط شرکت خود شرکت خدماتی تامین شود.

محمدی افزود: همچنین در صورتجلسه این نشست مقرر شد تا آتش نشانی شاهرود نسبت به تامین زیرساختی شامل خدمات و آموزش فنی و حرفه ای نیروهای معرفی شده برای ایستگاه آتش نشانی مستقر در شهرک صنعتی اقدام کند اما بلاتکلیفی این ایستگاه به این دلیل است که شرکت خدماتی شهرک های صنعتی تا کنون نیرویی را جذب نکرده است.

وی درباره حیطه خدماتی آتش نشانی و خدمات ایمنی شاهرود نیز توضیح داد: در صورتجلسه مصوب شورای شهر شاهرود و طبق اساس نامه، آتش نشانی موظف به خدمات دهی تا فاطله ۳۰ کیلومتری شهر است اما در عمل سازمان خدمات نجات در حد امکان تا جایی که تلفن ۱۲۵ شاهرود امکان برقراری تماس را داشته باشد، نسبت به امداد و نجات اقدام می کند.

میانگین اعزام عملیاتی ۳ دقیقه است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شاهرود، در پاسخ به سوال دیگری درباره میانگین زمان اعزام عملیاتی خودرو های آتش نشانی، گفت: این زمان در شهر شاهرود به زمان حادثه، ترافیک، منطقه حادثه و عوامل محیطی دارد اما میانگین اعزام به محل حادثه در این شهر سه دقیقه است که بعضا ممکن است دو تا سه دقیقه بنا به زمان حادثه تناوب داشته باشد.

محمدی درباره حوادث خارج از شهر هم توضیح داد: تعامل سازمان آتش نشانی با اورژانس و هلال احمر بسیار خوب است اما میانگین عملیات در محل های خارج از جاده ممکن است به تناسب فاصله تغییر کند اما با توجه به نگاه ویژه مسئولان شهرداری شاهرود نسبت به بروز سازی خودرو ها باعث شده تا فاصله زمانی عملیاتی کوتاه تر شود.

وی افزود: تجهیزات و ماشین آلات امداد و نجات سازمان آتش نشانی علاوه بر بازدیدهای روزانه با تعویض شیفت های عملیاتی، به صورت شش ماه یکبار کاملا بازرسی می شوند تا تجهیزات دچار نقص فنی نباشند.

قبوض گاز و برق شامل بیمه آتش سوزی هستند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شاهرود، با اشاره به لزوم وجود قرارداد بیمه آتش سازی برای منازل مسکونی و واحدهای تجاری، گفت: قبوض گاز و برق هزینه بیمه آتش سوزی منازل و واحدهای تجاری را لحاظ کرده اند که این موضوع می تواند در راستای ترویج فرهنگ بیمه آتش سوزی اقدامی مثبت باشد.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با موضوع نحوه اجرای طرح ققنوس نیز توضیح داد: ققنوس، طرحی است که با همکاری شرکت های بیمه، قرارداد بیمه آتش سوزی با هزینه بسیار مناسب و حداقل هزینه در منازل مسکونی منعقد می شود که متاسفانه با وجود اطلاع رسانی، نصب بنر در نقاط شهری و اطلاع رسانی، این مهم مورد استقبال شهروندان شاهرودی قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه اهمیت بیمه آتش سوزی تا کنون کمتر درک شده است، ادامه داد: بسیاری از شهروندان می توانند با هزینه بسیار اندک جلوی ضررهای هنگفت را بگیرند که متاسفانه تا کنون این موضوع نهادینه نشده لذا امیدواریم بتوانیم در سال های آینده مقوله بیمه حوادث و آتش سوزی را در شهرستان شاهرود بیش از گذشته ترویج دهیم.

آموزش های تخصصی در دستور کار آتش نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شاهرود، در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر با موضوع آموزش های تخصصی پرسنل امداد و نجات، گفت: علاوه بر آموزش های روزانه شامل تمرین و ارزیابی تجهیزات، نقطه ای از شهر شاهرود با همکاری شهرداری در اختیار آتش نشانی قرار گرفته تا در آن آموزش های عملاتی شامل آوار برداری و آتش سوزی به صورت میدانی ارائه شود.

محمدی درباره این میدان تمرین، توضیح داد: تانکر سوخت، شبیه سازی واقعی زیرزمین مسکونی با تجیزات، اتاق دود، شبیه سازی آوار و تجیزات ایمنی از جمله تجهیزات این میدان است که همکاران ما در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهری از آن در راستای ارتقاء سطح عملیاتی و آموزشی خود بهره می برند.

وی با بیان اینکه بر طبق قانون به ازای هز ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه و به ازای هز سه هزار نفر یک مامور آتش نشانی می بایست در شهر وجود داشته باشد، افزود: چارت سازمانی آتش نشانی شاهرود با یکصد نفر بسته شده است اما اکنون ۶۶ نفر در این نهاد مشغول به ارائه خدمت هستند همچنین آزمون استخدامی کتبی در آتش نشانی شاهرود انجام شده و تنها آزمون عملی از داوطلبان باقی مانده که امیدواریم تا یکماه آینده تعدادی نیرو به مجموعه آتش نشانی شاهرود راه یابند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار