واسطه تشریف فرمایی این شکارچیان به کشورمان، یک شرکت ایرانی است؛ شرکتی که ظاهرا پیمانکار سازمان محیط زیست برای تبلیغ حیات وحش ایران به شکارچیان خارجی است و به نظر، مجوزهای لازم برای این کار را هم از مقامات ذی صلاح، به ویژه سازمان «حفاظت» محیط زیست کشورمان دریافت کرده است.
کد خبر: ۱۹۰۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ 02 March 2016
مهرماه سال گذشته، زمانی که رئیس سازمان محیط زیست در مراسم تقدیر از محیط بانان گفت: «سازمان اگر صلاح ببیند مجوز شکار صادر خواهد کرد»، شاید حاضران در سالن هم باور نمی‌کردند، به زودی شاهد صدور چنین مجوزهایی باشند؛ اما گذشت زمان ثابت کرد که اوضاع متفاوت از آن چیزی‌ است که بسیاری از ما تصورش را می‌کردیم.

به گزارش «تابناک»، چند روزی است، برخی سایت‌های خبری با انتشار تصاویری، از حضور گروهی از شکارچیان اسپانیایی در کشورمان خبر داده‌اند که با پرداخت مقادیری ارز، مجوز شکار دریافت کرده و آزادانه در جنگل های شمالی کشورمان در حال کشتار هستند.

شکارچیانی که مجوز شکار برایشان پیش از سفر ایشان به ایران و حتی احتمالا پیش از صدور روادید برای ایشان، صادر شده و از نعمتی برخوردارند که بعید است برای ایرانیان از راه های قانونی فراهم باشد؛ مجوز شکار گونه ای حرام گوشت که ظاهرا از دید مسئولان محیط زیست اضافه است و می‌توان حکم به کشتارش داد.

آن گونه که در اخبار آمده، واسطه تشریف فرمایی این شکارچیان چشم رنگی به کشورمان و قتل عام گرازهای مازندران و گیلان به دست ایشان، یک شرکت ایرانی است! بله درست متوجه شده‌اید؛ شرکتی ایرانی که ظاهرا پیمانکار سازمان محیط زیست برای تبلیغ حیات وحش ایران به شکارچیان خارجی است و به نظر، مجوزهای لازم برای این کار را هم از مقامات ذی صلاح، به ویژه سازمان «حفاظت» محیط زیست کشورمان دریافت کرده است.

هر یک از این شکارچیان که به کشورمان سفر می‌کنند، در بازگشت مجموعه از دندان های شاخ مانند گرازهای ایرانی را با خود به یادگار می‌برند

به این صورت که در سایت ها و نشریات ویژه شکار در اروپا، تبلیغ و مشتری جذب می‌کنند و سپس با دریافت مبالغی از ایشان، مقدمات حضورفرمایی ایشان در ایران را فراهم کرده و با پرداخت بخشی از مبالغ دریافتی به سازمان محیط زیست، به ایشان خدماتی بسیار ویژه ارائه می‌دهند. چه خدماتی؟ بخوانید تا بیشتر متوجه ماجرا شوید.

شکارچیان وارداتی که به ازای هر روز حضورشان در ایران برای شرکت وارد کننده ارزآوری دارند، حتی می‌توانند مجوز ورود به مناطق حفاظت شده را هم دریافت کرده و با همراهی محیط بانان، راهی شکار شوند؛ با انواع و اقسام سلاح های مدرنی که دارند و شرکت خدمتگزار وطنی پیش از عزیمت ایشان به ایران، احتمالا برای حمل و نقل آن مجوزهای مربوطه را از نهادهای مربوطه دریافت نموده است.

بدین ترتیب در مشایعت راهنمایان وارد و کاربلد، این شکارچیانِ دست به نقد به دل حیات وحش برده می‌شوند تا گونه های آزاد در طبیعت بکر کشورمان را شکار کرده، با آنها عکس یادگاری گرفته و شاخ، دندان یا اعضای قابل نگهداری دیگر حیوانات را درآورده و به یادگار با خود ببرند. البته اگر قرار باشد بهتر ماجرا را تعریف کنیم، بد نیست که به تفریحات جانبی ایشان، مثل کباب کردن گوشت شکار و امثال آن هم اشاره ای داشته باشیم.

بعدش چه می‌شود؟ اگر فکر می‌کنید که از کشورمان خارج می‌شوند، سخت در اشتباهید، چون بررسی برنامه های ارائه شده به این دست توریست ها حکایت از آن دارد که اغلب سفر این شکارچیان چند هفته تا یکی دو ماه به طول می‌انجامد و تفنگ هایشان بارها و بارها در نقاط مختلف کشورمان به سمت حیات وحش نشانه رفته و با شلیک گلوله، داغ می‌شوند؛ داغی که اثرات آن بر پیشانی حیات وحش کشورمان هم به خوبی پیداست؛ اما چه کنیم که کمتر دیده می‌شود!


یکی از وجوه تفاوت شکارچیان وارداتی با شکارچیان وطنی ـ چه از نوع مجاز باشند و چه از نوع غیرمجاز ـ راحتی وافر ایشان است؛ راحتی که با پول آن را خریده‌اند و به کمک آن آزادانه همه جا می‌روند، شکار می‌کنند، می‌خندند و بی هیچ دغدغه ای، عکس یادگاری می‌گیرند!

داغی که البته برای مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان معنای متفاوتی دارد. آنقدر متفاوت که از زبان رئیس این سازمان می‌شنویم: «برای شکار گراز به عنوان حیوان زیانکار با توجه به اینکه در برخی از نقاط کشور، شکایت از سوی کشاورزان و دامداران را داریم، مجوز شکار صادر شده است»؛ تعریفی که قرن هاست بعضی برای کشتار برخی گونه های حیات وحش به آن چنگ می‌اندازند و با استناد به آن، روباه، شغال، گرگ و حتی گونه هایی مانند خرس و پلنگ را می‌کشند.

تعریفی که بعید است هیچ یک از اعضای این سازمان را هم بتواند قانع کند چراکه ایشان بهتر از هر کسی می‌دانند تک تک گونه های موجود در حیات وحش چه ارزشی در حفظ چرخه حیات دارند؛ چه آن دسته از جانوران که «زیانکار» خطابشان می‌کنیم و به ازای صدور مجوز کشتارشان، ارز خارجی دریافت می‌کنیم و چه آنهایی که در خطر انقراض هستند و برای نگهداری شان حاضر نیستیم به قدر کافی هزینه کنیم!

در پایان گفتنی است، «تابناک» در روزهای آتی اطلاعات جدیدی درباره جذب شکارچیان زبده فرنگی و دست درازی هایشان به طبیعت کشورمان، آن هم به صورت مجاز و ظاهرا قانونی منتشر خواهد کرد و آمادگی دارد پاسخ مسئولان سازمان «حفاظت» محیط زیست را دریافت نموده و برای روشن شدن ابعاد ماجرا، منتشر نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار