به گزارش تابناک سمنان،رییس پارک علم و فناوری استان سمنان از راه‌اندازی مرکز رشد دکتر حسابی این پارک در شهر سمنان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.
کد خبر: ۱۹۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲ 06 March 2016
سیدمحمد اسماعیل جلالی بعدازظهر یکشنبه در مراسم افتتاح مرکز رشد دکتر حسابی سمنان ضمن قدردانی از تلاش‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برای راه‌اندازی این مرکز افزود: مراکز رشد مورد توجه خاص رهبر معظم انقلاب است که امیدواریم مدیران میانی نیز اهتمام بیشتری به مراکز رشد پارک داشته باشند.

وی مرکز رشد دکتر حسابی سمنان را هشتمین مرکز رشد پارک علم و فناوری استان سمنان ذکر کرد و افزود: مراکز رشد از طرفی به بدنه‌ دولت و از طرف دیگر به شرکت‌های خصوصی متصل هستند که وظیفه‌ تامین سرمایه به عهده‌ دولت و اقدامات اجرایی بر عهده‌ بخش خصوصی است هرچه این موضوع بهتر انجام شود، تصدی‌گری بخش دولتی کاهش می‌یابد.

تبدیل دانش به ثروت از مهم‌ترین اهداف مراکز رشد

رییس پارک علم و فناوری استان سمنان تبدیل دانش به ثروت را از مهم‌ترین اهداف مراکز رشد برشمرد و ادامه داد: کارآفرینی، توسعه اقتصادی، تجاری‌سازی پژوهش و فناوری، توسعه سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، حمایت از ایده‌های بازار محور، منتج به تولید محصول و ثروت مبتنی بر دانش، کمک به رشد و گسترش بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان، توسعه روابط علمی و فناوری از طریق برقراری ارتباطات سازمان یافته و تقویت رقابت‌پذیری اقتصادی با تاکید بر فناوری‌های نوین از دیگر اهداف مراکز رشد پارک است که همه‌ آن‌ها متکی بر تبدیل دانش به ثروت است.

جلالی با بیان اینکه تبدیل دانش به ثروت از مسیری می‌گذرد که اصطلاحا فناوری نامیده می‌شود، افزود: سقف تسهیلات اعطایی به شرکت‌های مستقر در مراکز رشد پارک علم و فناوری استان سمنان یک میلیارد ریال است که در صورتی‌ شرکت فرآیند دانش‌بنیان را طی کند و به تولید محصول برسد، سقف این تسهیلات تا صد میلیارد ریال و از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی کشور (که کارگزار آن صندوق پژوهش و فناوری استان سمنان است) قابل افزایش است.

وی تعداد واحدهای فناوری که هم‌اکنون در مراکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان سمنان مستقر هستند را ۸۷ شرکت عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۵۱ درصد در حوزه‌ی مکانیک و الکترونیک، هفت درصد آی تی، ۱۱ درصد کشاورزی، چهار درصد فناوری نانو، چهار درصد معدن، سه درصد عمران، چهار درصد شیمی و صنایع غذایی و ۱۶ درصد در سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.

پرداخت ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به دانش‌آموزان صاحب ایده

رییس پارک علم و فناوری استان سمنان همچنین به میزان فروش واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد این پارک در نیمه اول سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: مجموع فروش شرکت‌ها و واحدهای فناور مرکز رشد شاهرود ۹ میلیارد و ۷۸۵ میلیون ریال بوده است.

جلالی همچنین میزان فروش مرکز رشد دامغان را دو میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال، مرکز رشد سمنان یک میلیارد و ۵۷۵ میلیون ریال، مرکز رشد گرمسار ۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال و مرکز رشد مهدیشهر را ۴۸۰ میلیون ریال ذکر کرد.

وی از توجه پارک علم و فناوری استان سمنان به نوآوران و صاحبان ایده در قشر دانش‌آموزی اشاره کرد و تصریح کرد: مرکز نوآوری و کانون شکوفایی خلاقیت این پارک تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به دانش‌آموزان صاحب ایده در سراسر استان پرداخت می‌کند.

مراکز رشد محلی برای توسعه‌ اشتغال پایدار و اقتصاد دانش‌بنیان

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری استان سمنان با اشاره به این‌که زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد مراکز رشد در اکثر دانشگاه‌ها وجود ندارد و سیاست افزایش بی رویه مراکز رشد آسیب‌زا است، گفت: متاسفانه اساتید در دانشگاه‌ها انتظار انجام کار پژوهشی در پارک را دارند که باید این فرهنگ را تغییر داده به سمت تجاری‌سازی کارهای پژوهشی و تولید ثروت حرکت کنیم که برای این‌منظور باید کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مرتبط را برگزار شود.

حمید هراتی‌زاده افزود: با توجه به وجود پارک علم و فناوری استان سمنان در شاهرود پیش از این همه‌ واحدهای فناور برای برگزاری جلسه جذب و پذیرش باید به شاهرود مراجعه می‌کردند، اما این امکان فراهم شده که جلسه جذب و پذیرش و داوری متقاضیان عضویت در مراکز رشد گرمسار، سمنان، مهدیشهر  و سرخه در مرکز رشد دکتر حسابی سمنان انجام شود.

وی با بیان اینکه مراکز رشد پارک سعی دارند رویکرد جدیدی در حوزه‌ اشتغال و پژوهش ایجاد کنند، اضافه کرد: سال‌هاست عادت کرده‌ایم دانشگاهی داشته باشیم که در آن کار آموزشی انجام شود اما این رویکرد باید به گونه‌ای تغییر کند که فارغ‌التحصیل دانشگاهی علاوه بر مدرک دارای توانمندی حرفه‌ای باشد و این موضوع منجر به ایجاد اشتغال دانش‌بنیان شود.

تامین ۲۰ درصد منابع مالی دانشگاه آزاد از منابع غیر شهریه

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان هم در سخنانی به تفاوت دانشگاه دولتی و آزاد اشاره کرد و گفت: برخلاف دانشگاه‌های دولتی که در آن‌ها بودجه دولتی وجود دارد و فقط مدیریت هزینه انجام می‌شود، در دانشگاه آزاد هم باید مدیریت درآمد و هم مدیریت هزینه داشته باشیم و طبق مصوبه‌ هیئت امنای دانشگاه آزاد پیش‌بینی شده ۲۰ درصد از منابع مالی دانشگاه باید از منابع غیر شهریه تامین شود و تا انتهای چشم‌انداز ششم دانشگاه که در سال ۹۹ است باید به ۳۰ درصد برسد.

شاهرخ رنجبر بهادری تصریح کرد: این امر محقق نخواهد شد مگر این‌که به سمت پژوهش دانش‌بنیان و پژوهش‌های کاربردی که منجر به تولید ثروت می‌شوند حرکت کنیم.

وی افزود: همان‌طور که در بیانات مقام معظم رهبری اشاره شده است، بحث توجه به اقصاد دانش‌بنیان تنها به نام‌گزاری یک سال محدود نمی‌شود، بلکه اقصاد دانش‌بنیان یک فرهنگ است و چیزی که منجر به پیشرفت و توسعه‌ علمی کشور به‌خصوص در شرایط تحریم شده مدیون اقتصاد دانش‌بنیان بوده است.

در این آئین که با حضور فرماندار سمنان، رییس و مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری استان سمنان، رییس و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و مدیر مرکز رشد واحدهای فناور سمنان برگزار شد، مسئولان از امکانات مرکز رشد دکتر حسابی بازدید کردند.

اولین جلسه جذب و پذیرش مرکز رشد دکتر حسابی پس از پایان مراسم افتتاحیه برای دو طرح در این مرکز برگزار شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار