بازخوانی توصیه‌های تغذیه‌ای برای ماه رمضان
در حالی که برخی فکر می‌کنند ماه رمضان تنها برای سلامت روح و فیوضات معنوی است اما امروز دانش بشری به این نکته دست یافته است که امساک از غذا می‌تواند در سلامت جسم تاثیر به سزایی داشته باشد.
کد خبر: ۲۴۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۲ 17 June 2016
به گزارش تابناک قم، ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت‌الله، ماه بهره‌گیری از فیوضات معنوی و الهی است. ماهی که می‌توان در لحظه لحظه آن معنویت را جستجو کرد و برای رسیدن به الهی شدن غرق در راز و نیاز شد. بی‌شک رسیدن به این حد از معنویت نیازمند جسمی سالم است و بدون سلامت جان، سلامت روح غیرقابل دسترسی است. از این رو دانستن نکات و اصول تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان امری لازم و ضروری است امری که توجه به آن طی سال‌های اخیر که این ماه در فصول گرم و طولانی سال قرار دارد دوچندان شده است. اگر در استانی گرم و کویری همچون قم زندگی کنیم توجه به اصول تغذیه‌ای برای بهره‌گیری حداکثری از این ماه الهی اهمیتی بسیار زیاد دارد.

همه ساله بعد از پایان این ماه مبارک برخی از افراد یا دچار اضافه وزن شده و یا دچار ضعف و بیماری‌های گوارشی می‌شوند که این مشکلات همه از عدم رعایت تغذیه صحیح در این ماه مبارک است. تغذیه درست در این ماه اهمیت وافری دارد و باید استفاده از مواد غذایی همچون مرغ، ماهی، گوشت، سبزیجات و لبنیات در رژیم غذایی روزه داران قرار گیرد که البته استفاده از این مواد غذایی نیز باید طبق اصول تغذیه‌ای انجام شود.

مریم آقاخانی کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم گفت: در ماه مبارک رمضان مصرف لبنیات به جد توصیه می‌شود اما باید دقت کنیم که مصرف زیاد این مواد در صورت عدم مصرف آب و نوشیدنی کافی منجر به ایجاد سنگ‌های مجاری ادراری می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف سبزیجات و حبوبات نیز همراه مصرف مواد پروتئینی همچون گوشت، مرغ و ماهی ضروری است، افزود: باید دقت داشت که مصرف بیش از حد مواد پروتئینی نیز منجر به تشنگی شده که لازم است با مصرف نوشیدنی و میوه‌ از این مشکل جلوگیری کرد.

آقاخانی با اشاره به افرادی که برای بار اول روزه‌دار هستند، گفت: توجه به نکات مطرح شده برای این دسته از افراد بسیار جدی است و باید از نوشیدنی‌هایی همچون آب هویج و آب گوجه فرنگی استفاده شود.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه حفظ و تامین قند خون بدن برای عملکرد صحیح سلول‌های بدن به ویژه سلول‌های مغز و اعصاب ضروری است، ادامه داد: مصرف خرما و آب میوه می‌تواند به تامین این نیاز بدن کمک کند و ضروری است که در وعده افطار مصرف این مواد و همچنین سوپ سبزیجات فراموش نشود.

وی مصرف میوه به عنوان منبع فیبرهای غذایی را بعد از مصرف شام مهم خواند و اظهار کرد: مصرف میوه به هضم آسان غذا و رفع بیماری‌ها کمک می کند و مصرف میوه‌های ترش مزه که سرشار از ویتامین C هستند و همچنین انواع مغزها باید مورد توجه باشد.

وی مصرف میوه‌هایی همچون انجیر، زردآلو و آلو را نیز مفید خواند.

آقاخانی با اشاره به اینکه برخی افراد در این ماه مبارک به دلیل تغذیه نادرست دچار کمبود وزن شده اما چربی خون آنها بالا می‌رود، تصریح کرد: عامل اصلی این مشکل استفاده افراط گونه از شیرینی‌جات و غذاهای پرچرب است که باید از مصرف آنها به ویژه غذاهای سرخ کرده پرهیز کرد که در غیر این صورت کلسترول بد خون بالا می‌رود.

وی مصرف غذاهای چرب در وعده سحر را نامناسب دانست و با بیان اینکه با مصرف این نوع از مواد، غذا به سرعت هضم می‌شود و فرد در طول روز زودتر احساس ضعف و گرسنگی می‌کند، گفت: مصرف کاهو در این وعده غذایی بسیار مناسب بوده چرا که کاهو منبعی برای ذخیره آب در بدن است و مانع تشنگی می‌شود.

سعید ابوالقاسمی متخصص طب سنتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه در این ماه مبارک برخی افراد به دلیل شیوه‌های غلط تغذیه‌ای دچار برخی از بیماری‌ها می‌شوند، گفت: سردرد، پایین آمدن سطح قند خون، گرفتگی عضلانی، زخم و التهاب معده، سنگ کلیه و مجاری ادراری همه از جمله مشکلات و بیماری‌هایی هستند که برخی افراد در این ماه  به دلیل تغذیه نادرست بدان دچار می‌شوند.

وی با بیان اینکه دلیل گرفتگی عضلانی استفاده اندک از مواد غذایی دارای کلسیم و پتاسیم است، ادامه داد: لبنیات، خرما، گوشت و سبزیجات منبعی از کلسیم و پتاسیم هستند و برای رفع این مشکل توصیه می‌شود.

ابوالقاسمی راه فرار از سنگ کلیه را مصرف مایعات و نوشیدنی عنوان کرد و افزود: افرادی که به سنگ کلیه دچارند باید در فاصله میان افطار تا سحر هشت لیوان آب استفاده کنند و با مصرف نوشیدنی‌های مختلف مانع از تشدید شدن بیماری خود شوند.

وی دلیل زخم و مشکلات معده را افزایش ترشح اسید عنوان و اضافه کرد: مصرف نوشابه و همچنین مواد غذایی تند بر تشدید این بیماری کمک می‌کند.

متخصص طب سنتی برای رفع عطش در این ماه به انواع مختلفی از دمنوش‌ها و شربت‌ها اشاره کرد و گفت: دمنوش شیر خرما به همراه عسل، دمنوش شیر بادام و عرق کاسنی همراه خاک شیر برای رفع تشنگی موثر است.

وی استفاده از شربت زرشک و لیمو و همچنین تخم شربتی را برای رفع تشنگی و حفظ تعادل فشار خون مفید خواند.

بر این اساس باید گفت که رعایت اصول تغذیه‌ای امری مهم و ضروری است ک باید روزه‌داران در این ماه مبارک به آن توجه ویژه داشته باشند. ماه رمضان ماه فیوضات الهی است که باید با مراقبت از جسم، برای بهره‌گیری از این ماه تلاش کنیم. بی‌شک زمانی می‌توان از ماه رمضان ماه نهایت بهره را برد و به سلامت روح رسید که فرد از سلامت جسم برخوردار باشد و ضعف و بی‌حالی به خستگی و ناراحتی که می‌تواند فرد را از انجام عبادات بازدارد، منتهی نشود.

در حالی که برخی فکر می‌کنند ماه رمضان تنها برای سلامت روح و فیوضات معنوی است اما امروز دانش بشری به این نکته دست یافته است که امساک از غذا می‌تواند در سلامت جسم تاثیر به سزایی داشته باشد. بدون شک ثمرات مثبت برای جسم انسان منوط به بهره‌گیری از روش‌هایی است که هم در سیره اهل بیت(س) وجود دارد و هم دانش روز بشری بر آنها صحه می‌گذارد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار