عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در کفت‎وگو با تابناک:
تابناک تهران - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد که بر اساس برنامه ششم توسعه، توجه ویژه ای به عوامل پدیده آوردنده آسیب های اجتماعی به ویژه خرید و فروش کودکان و نوزادان شده است که امیدواریم به تحقق این برنامه شاهد کاهش این پدیده اجتماعی باشیم.
کد خبر: ۲۷۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸ 10 August 2016
پدیده خرید و فروش کودکان و نوزادان در تهران و سایر کلان شهرها اگر چه پدیده نوظهوری نیست اما در روزها و هفته های اخیر بیش از پیش مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفته است. 

روزگاری اگر نوزادی خرید و فروش می شد، برای رسیدن زن و مردی بی فرزند بود که آرزو داشتند زندگی شان با صدای خنده و گریه نوزادی رونق بگیرد. فقر هم دلیل فروش نوزاد بود.

حالا داستان نوزادانی است که از مادران کارتن خواب و معتاد به دنیا می آیند و با قیمت چند صد هزار تومان فروخته می شوند به گدایانی که می خواهند با همراهی نوزادان درآمد بیشتری داشته باشند. نوزادانی که از همان ابتدا برای گدایی آماده می شوند.

همین امر سبب شده است که پدیده خرید و فروش نوزادان و کودگان بر اساس آنچه که نماینده مردم شهررضا در مجلس دهم بر آن تاکید دارد پدیده ای مستقل نباشد و متکی بر سایر آسیب های اجتماعی باشد. 

سمیه محمودی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم در گفت‎وگو با تابناک تهران با تاکید خرید و فروش کودکان یکی از آسیب های اجتماعی است که نشات گرفته از چند آسیب دیگر است گفت: آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد به مواد مخدر، وضعیت بد معیشتی که متاسفانه گریبان گیر خانواده ها شده است، عدم استحکام بنیان های خانواده که یکی از زیر شاخص های اصلی آن روند رو به رشد آمار طلاق در کشور است از جمله عواملی موثر در ازدیاد پدیده خرید و فروش نوزادان و کودکان است.

او با بیان اینکه برای برخورد و مقابله با این پدیده و عوامل موثر در آن بر برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای شده است گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در برنامه ششم توسعه به آن توجه ویژه ای شده و باید بشود و متاسفانه ضعف آن را به شدت در جامعه احساس می کنیم بحث منزلت زنان است که باید بیش از پیش منزلت زنان ارتقا پیدا کند.

محمودی ادامه داد: همچنین در برنامه ششم توسعه باید توجه ویژه ای به بحث مبارزه با موارد مخدراز طریق اصلاح قوانین و مقرارت مناسبت بر پایه تهدیدات مواد مخدر نو ظهور شود. اجرایی کردن بیمه درمان اعتیاد و مقابله با روندی که در خصوص اعتیاد شکل گرفته یعنی کاهش مصرف و انتقال مصرف از آقایان به بانوان از دیگر مواردی است که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه عدالت اجتماعی یکی دیگر از موضوعاتی است که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است گفت: ایجاد عدالت اجتماعی تقویت بنیه های اقتصادی و بالا بردن سطح معیشت خانواده ها به نوعی پیش نیاز تمامی راهکارها برای مقابله با آسیب های اجتماعی است و باید به آن توجه ویژه ای داشت و همانطور که مقام معظم رهبری در اولین جلسه  دیدار با نمایندگان مجلس دهم بر آن تاکید فرمودند این مسئله باید به عنوان یکی از اولیت های مجلس دهم تبدیل شود.

او ادامه داد: از طرف دیگر برای مقابله با آسیب های اجتماعی باید توجه ویژه ای روی مسائل فرهنگی داشت که در این زمینه هم متاسفانه ضعف های وجود دارد چرا که در این مباحث و برای بالا بردن سطح فرهنگی جامعه متولی مشخصی در کشور وجود ندارد که این منحصر به فرهنگ هم نیست، در حوزه اجتماعی هم به همین شکل است و به نوعی در هر دو حوزه متولیان مشخصی که بتوان نظارت درست و دقیق روی آن داشت وجود ندارد که امیدواریم در مجلس دهم هم روی این موضوع و یکپارچه سازی متولیان مباحث فرهگی و اجتماعی کار شود.
 
نماینده شهررضا در خاتمه گفت: مطمئنا توجه به این مسائل و تحقق برنامه ششم توسعه می تواند زمینه خرید و فروش نوزادان را کاهش دهد چرا که قطعا نمی توانیم هیچ پدیده و آسیب و اجتماعی از جمله خرید و فروش نوزادان و کودکان را به صفر برسانیم ولی اگر برنامه ریزی درستی وجود داشته باشد می توان امیدوار بود که در آینده این پدیده روند نزولی به خود بگیرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار