مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: به منظور ثبت و ثغور مالکیت دولت، در23 کیلومتراز اراضی ملی خراسان شمالی کمربند حفاظتی اجرا می شود.
کد خبر: ۲۷۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵ 11 August 2016
به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ، حسن وحید ضمن اشاره به اجرای پروژه ایجاد کمربند حفاظتی در مرز بین اراضی ملی و مستثنیات قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی استان اظهار کرد: این امر همچنین در راستای جلوگیری از اشتباهات اشخاص درتصرف اراضی ملی، جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از سوی برخی افراد سودجو که بدنبال تجاوز به اراضی ملی و زمین خواری هستند در حال انجام است.
وی افزود : مشخص شدن مرز اراضی ملی و مستثنیات این ویژگی را نیز دارد که چنانچه اشتباهی در تشخیص اراضی بعنوان ملی و مستثنیات صورت پذیرفته باشد، هم دولت و هم اشخاص ذینفع می توانند اعتراض خود را نسبت به این موضوع در مراجع ذیصلاح قانونی مطرح و از حقوق خود دفاع کنند.
وحید گفت: در سال 94 مبلغ 700 میلیون ریال برای این پروژه در شهرستانهای مانه و سملقان، بجنورد و فاروج تخصیص اعتبار شده که در مجموع مسافت 23 کیلومتر از مرز اراضی ملی و مستثنیات در حال ایجاد کمربند حفاظتی است که تا پایان سال مالی جاری عملیات اجرایی آن به پایان خواهد رسید.
وی همچنین در خصوص برنامه های سال جاری افزود: ایجاد 30 کیلومتر کمربند حفاظتی با اعتبار هزارو 200 میلیون ریال در سطح استان از اعتبارات ملی و10 کیلومتر با اعتبار 400میلیون ریال از اعتبارات استانی پیشنهاد شد که در صورت تصویب در مراجع ذیربط اقدامات لازم در این خصوص صورت خواهد پذیرفت.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین عملیات بیولوژیک آبخیزداری در سطح 2 هزار و 430 هکتار از اراضی ملی و مستثنیات استان در سال 94 خبر داد و گفت: عملیات بیولوژیک آبخیزداری در سال 94 به منظور حفاظت از خاک در قالب 18 پروژه و با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال در حوزه های آبخیز شهرستانهای استان اجرا شد.
وی افزود: این طرحها شامل هزارو 74هکتار عملیات بذرپاشی، 872 هکتار کپه کاری ، 260 هکتار مراقبت و آبیاری ، 180 هکتار کنتورفارو بذرپاشی و 44 هکتار تبدیل دیمزارهای کم بازده به علوفه کاری می باشد.
وی خاطرنشان کرد : جهت اجرای این عملیات بالغ بر 22 تن بذور مرتعی تهیه شده است. این بذور شامل 17 گونه گیاه مرتعی سازگار با منطقه و از جمله انواع آگروپایرون ها ، درمنه ، بروموس ، اسپرس و غیره می باشد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری خراسان شمالی ، هدف از اجرای این طرحها را حفظ و پایداری خاک و کنترل رسوب در حوزه های آبخیز عنوان کرد و افزود: برای حفاظت از طرحهای بیولوژیک در سطح 4 هکتار و چهارصد هکتار از حوزه های آبخیز عملیات قرق انجام شده است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار