مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی رمه گردانی را بلای جان مراتع ملی دانست و بر لزوم حرکت به صورت پرورش صنعتی دام در استان تاکید کرد.
کد خبر: ۲۸۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 28 April 2015

رحمان وهاب زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام مازاد بر ظرفیت مراتع آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار راس از مراتع استان تغذیه می کنند که مازاد بر ظرفیت مراتع استان است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تعادل دام و مرتع در آذربایجان غربی برای مقابله با از بین رفتن پوشش گیاهی نیازمند تامین اعتبارات ویژه است، اعلام کرد: کاهش دام، تبدیل اراضی کشاورزی به علوفه کاری و جایگزینی دام سنگین بجای سبک برای کاهش فشار بر مراتع نیز باید انجام شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سالانه ۶۸۰ هزار تن علوفه خشک از مراتع استان برداشت می شود، ادامه داد: برای کنترل ظرفیت چرا از مراتع، ایجاد تعادل ظرفیت تولید و مصرف مجوز چرا صادر می شود.

وهاب زاده صدور مجوز چرا را برای کاهش سرعت تخریب سطح سبز مراتع کافی ندانست و عنوان کرد: تغییر معیشت دامداران با ایجاد شغل مناسب یکی از راهکارهای کارشناسان برای رفع مشکل است.

وی حفظ قابليت اكولوژيكي و توان زيست محيطي بالا در مراتع را نیازمند توسعه دامداری صنعتی و بسته دانست و اعلام کرد: باید با متخلفان و دامداران فاقد مجوز چرا برخورد قانونی شدید شود.

وی كوچ زود هنگام عشایر را یکی از مشکلات بهره برداری از مراتع آذرایجان غربی دانست و یادآور شد: آذربايجان غربي بيش از دو ميليون و پانصد هزار هكتار عرصه مرتعي دارد كه هم اينك بيش از ۶۵ هزار مجري و بهره بردار در استان وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار