خودرو سازی ها که چند ماه پیش مجوز گرانی خود را دریافت کرده اند با چشم دوختن به بازار گرم تابستان مقصود خود را عملی کرده اند و اکنون که به روزهای پایانی این فصل گرم نزدیک می شویم و سفر های برون شهری به اوج خود رسیده است خودرو سازی ها آخرین تیر خود را نیز شلیک کرده اند
کد خبر: ۲۹۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶ 05 September 2016
موضوع خودرو در کشور، یکی از بحث‌های مهم اقتصادی است که به نظر می رسد، نتوان به این زودی‌ها راه حلی برای آن پیدا کرد.

به گزارش «تابناک»، خودروسازی‌ها همواره تلاش می کنند تا در این بازار راکد و آشفته هر گونه شده، محصولات خود را به فروش برسانند و سود کلانی از این راه به دست آورند، حال اگر از راه قانونی نباشد، شاید از راه‌های غیر قانونی این کار را انجام دهند.

تا کنون تلاش‌های زیادی از سوی دولت و مسئولان برای کنترل قیمت محصولات خودرو‌ی داخل کشور شده است، به گونه ای که از ارز مرجع و مجوز واردات خودرو گرفته تا تصویب وام‌های خودرو برای توسعه این صنعت در نظر گرفته شده، ولی هر بار خودروسازی‌ها با ترفند‌هایی، قصد دور زدن قانون و رسیدن به سود‌های کلان را در دستور کار خود قرار داده اند.

اهالی جاده مخصوص تا کنون با روشهای مختلف توانسته اند در بازار سر پا ایستند، که از جمله آنها می توان به ترفند‌های قدیمی و‌لی پر مصرف در خودروسازی، و استفاده از قطعات اسقاطی ‌یا ‌قطعات بی کیفیت وارداتی با برند‌های داخلی و همچنین استفاده از تسهیلات مالی که در سال گذشته به اجرا در آمد اشاره کرد.

با این حال هنوز بازار خودرو راکد است اما پایان تابستان و افزایش سفر های آخر تابستانی فرصتی برای خودرو سازی ها ایجاد کرده است که بتوانند حداکثر استفاده خود را از این فضای اندک نیز داشته باشند و به قیمت پر هزینه کردن سفر ها برای مردم ماهی خود را از آب گل آلود بگیرند.

به تازگی مخصوص نشینان در یک اقدامی هماهنگ و عجیب دست به گران کردن خودرو های تولیدی خود زده اند و قصد دارند با این اقدام خود شکی اساسی به بدن نیمه جان بازار خود وارد کنند، و با اینکه بازار آمادگی این گرانی ها را ندارد اما خودرو ساز ها قیمت خود را از 100 هزار تومان تا 600 هزار تومان افزایش داده اند.

با نگاهی اجمالی به وضعیت خودرو همچنین گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران نشان می دهد که کیفیت خودرو ها اگر در بهترین حالت بد نشده باشد بهتر نشده است، اما اکنون سال این است این افزایش قیمت بر مبنای کدام اصل صورت گرفته است؟

رئیس شورای رقابت این افزایش قیمت را مطلب جدیدی نمی داند و گرانی های شهریور را طابق با مجوز های اوایل سال می داند که تا کنون اجرا نشده است، شیوا در این باره گفته است، در اوایل سال قرار بر این شد که برخی از خودرو ها افزایش قیمت داشته باشد اما ان زمان برخی ها قیمت های خود را افزایش ندادند اما اکنون این کار را انجام داده اند و این مشکلی ایجاد نمی کند.

به نظر می رسد که خودرو سازی ها که چند ماه پیش مجوز گرانی خود را دریافت کرده اند با چشم دوختن به بازار گرم تابستان مقصود خود را عملی کرده اند و اکنون که به روزهای پایانی این فصل گرم نزدیک می شویم و سفر های برون شهری به اوج خود رسیده است خودرو سازی ها آخرین تیر خود را نیز شلیک کرده اند و با طرح های اعتباری وسوسه انگیز مقصود خود را اجرایی کرده اند.

این رفتار خودرو سازی ها با واکنسش نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده است، و باعث شد تا برخی از این نمایندگان به افزایش های جدید واکنش نشان دهند، بسیاری از نمایندگان عضو کمیسیون صنعت افزایش قیمت ها را با توجه به کیفیت پایین خودرو های ارائه شده عادلانه نمی دانند و این افزایش هار را مغایر با سیاست های اقتصادی کشور ارزیابی می کنند.

در همین ارتباط سعید باستانی با انتقاد از هزینه های مالی زیاد و سربار خودروسازان،گفت:درکشوری همانند کره جنوبی در یک مقطعی اجازه واردات خودرو داده نشد و تسهیلات با نرخ پایین به خودوسازان پرداخت شد،که پس از چالاک سازی خودروسازان روی پای خود ایستادند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه خودروسازان حدود ۶میلیون تومان هزینه سربار بانک و دولت دارد،افزود:اگر این هزینه ها کاهش یابد،قیمتخورو به تبع آن کاهش می یابد.

استانی با تاکید بر اینکه مشکل خودروسازی داخلی عدم توانایی رقابت در قیمت و کیفیت است،ادامه داد:تنها راه برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت ایجاد شرکت های مشترک با برندهای واقعی شرکت های خارجی است،به گونه ای که به عنوان مثال با نمایندگی فرانسوی پژو قرارداد منعقد شود.

وی با بیان اینکه با سرمایه گذاری شرکت خارجی باید به سمت صادرات خودرو حرکت کنیم،یادآور شد:کمترین مقدار برای صادرات خودرو ٣٠ درصد درنظر گرفته شده که این ٣٠ درصد باید توسط برند خودروی خارجی صادر شود،تا بتوان تنوع محصول داشت.

باستانی با بیان اینکه برنامه ریزی مناسبی برای شرکت های خودروسازی وجود ندارد،افزود:تا زمانی که هزینه های سربار کاهش نیابد،کیفیت خودروها افزایش نیافته و قیمت ها کاهش نمی یابد و قیمت متناسب با کیفیت نیست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروهای خارجی نیم بند وارد کشور می شود،ادامه داد:قیمت واقعی خودروها این میزانی نیست که به مردم داده می شود و متاسفانه خودروهای داخلیپکیج خودروهای خارجی را ندارند.

بازار فروش خودرو سازی ها گاهی به کمک امداد های دولتی گاهی هم به همت فروش های اعتباری و سازمانی ها گاهی تکانی به خود می دهد اما تیکاف خودرو سازی ها برای بهتر شدن بازار علاوه بر این موارد به چیزهای دیگری از جمله آشتی مشتریان و همچنین بالا رفتن کیفیت خودر ها وابسته است و تا زمانی که این کار انجام نشود معلوم نیست تا چه زمانی این صنعت می تواند در کشور دوام داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار