فرماندار ایلام گفت: با توجه به اینکه ۲۵ درصد ظرفیت دام استان در آبدانان متمرکز است، خام فروشی و فرآورده های دامی که بدون فرآوری به بازار عرضه می شود ضمن اینکه سودی زیادب برای دامدار ندارد، تعداد افراد واسطه و دلال را افزایش می دهد که راه علاج این مشکل، کم کردن واسطه ها و تولیدات فرآوری و بسته بندی در شهرستان است.
کد خبر: ۲۹۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹ 13 September 2016
به گزارش تابناک ایلام؛سرهنگ عبدالصاحب طهماسبی صبح سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان آبدانان با اعلام این خبر گفت: یک چهارم دام استان متعلق به شهرستان آبدانان می باشد که زمینه مناسبی برای فرآورده های لبنی و دامی و دیگر صنایع تبدیلی مرتبط با دام فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان آبدانان مستعدترین شهرستان استان در پرورش دام سبک و سنگین است، تصریح کرد: اثر بخشی اقتصاد مقاومتی باید بر سر سفره های مردم دیده شود اما با توجه به تولید بالای محصولات مختلف در کشور و نبود صنایع تبدیلی به عنوان حلقه های مفقوده تولید، در بحث صنایع تبدیلی موفق نبودیم که همین امر باعث شده محصول کشورمان در کشورهای دیگر بسته بندی شود و با چند برابر قیمت به کشور وارد شود.

وی افزود: توجه به صنایع تبدیلی به عنوان حلقه مفقوده تولید، نقش بسزایی در اقتصاد مقاومتی و تولید محصولات مختلف در کشور دارد که بسیج سازندگی در بحث ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی، توجه ویژه ای به طرح های مرتبط با صنایع تبدیلی دارد.

جانشین فرماندهی سپاه امیرالمؤمین(ع) استان ایلام در ادامه با بیان اینکه در راه اقتصاد مقاومتی نباید حصاری به دور خود کشید و فقط به فکر بازار داخلی بود، گفت: تولید کالای مرغوب، بسته بندی استاندارد در سطح بین الملل می تواند زمینه ای برای صادارات محصولات بومی همچون روغن حیوانی شهرستان آبدانان به کشورهای مختلف همچون کشور عراق فراهم کند.

سپاه جز پیش قراولان تحقق اقتصاد مقاومتی هستند

امام جمعه آبدانان در این نشست با تأکید بر بررسی قطب های صنایع تبدیلی در شهرستان، اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی به چند روز و چند ماه نیست بلکه باید اهداف بلندمدتی برای ترویج و توسعه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم تا برای سال های آینده در زمینه های مختلف خودکفا باشیم و نیازی به واردات محصول نداشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسین حاجیلری افزود: سپاه جز پیش قراولان تحقق اقتصاد مقاومتی هستند و تحقق اقتصاد مقاومتی در هر منطقه باید بر حسب ظرفیت های آن منطقه و امتیاز بندی هر فرد و مدیر بر اساس شهری که در آن کار می کنند، سنجید.

وی گفت: خیلی از زیر ساخت های شهرستان آبدانان با شهرهای برخوردار قابل مقایسه نیست که برای ترغیب و روی آوردن جوانان به فعالیت های اقتصادی باید به زیرساخت های شهرستان توجه شود.

۲۵ درصد ظرفیت دام استان در آبدانان متمرکز است

فرماندار آبدانان در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان با اشاره به اینکه در بحث اقتصادی هر شهرستان با شهرستان مجاور خود زمینه های متفاوتی دارد و برای هر شهرستان باید الگوی خاص و بومی ایجاد شود، گفت: با توجه به اینکه ۲۵ درصد ظرفیت دام استان در آبدانان متمرکز است، خام فروشی و فرآورده های دامی که بدون فرآوری به بازار عرضه می شود ضمن اینکه سودی زیادب برای دامدار ندارد، تعداد افراد واسطه و دلال را افزایش می دهد که راه علاج این مشکل، کم کردن واسطه ها و تولیدات فرآوری و بسته بندی در شهرستان است.

 

مجید عسگری بیان کرد: زنجیره تولید دام و فرآورده های آن برای عرضه در بازار و ارز آوری برای شهرستان کامل نیست که با ایجاد کارگاه تولیدی پشم در ماه های اخیر، آبدانانی ها از تولیدات جانبی دام در این شهرستان بهره مند می شوند.

 

وی اضافه کرد: پشم گوسفند، مو و پوست بز، پوست گاو، روغن حیوانی، شیر، ماست، دوغ و کره بخشی از تولیدات وابسطه به دام های سبک و سنگین در این شهرستان است که می تواند به عنوان زنجیره تولیدی مناسبی در این شهرستان کار شود.

 

وی تصریح کرد: امروز صنایع تبدیلی که باید به عنوان زنجیره های تولید در ارزش اقتصادی مؤثر باشند در شهرستان آبدانان به عنوان حلقه های مفقوده هستند که با برنامه ریزی های انجام شده، در آینده نزدیک شاهد افزایش کارگاه های تولیدی وابسته به فرآورده های دامی در این شهرستان خواهیم بود.

 

شهرستان ۵۰ هزار نفری آبدانان با ۶۰۰ هزار دام سبک و سنگین مستعدترین شهرستان استان ایلام در بحث دامپروری است که نیازمند توجه بیشتر مسوولین به این بخش می باشد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار