عدم وجود هویت مشترک یکی از رنج‌هایی است که مردم در یک شهر می‌برند و به همین منظور برای دستیابی به برند شهری باید بدانیم مردم، این شهر را با چه ویژگی‌هایی می‌شناسند و به عبارتی ذهنیت مردم درباره این کلان‌شهر چیست.
کد خبر: ۳۰۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱ 03 October 2016
به گزارش تابناک قم، عدم وجود هویت مشترک یکی از رنج‌هایی است که مردم در یک شهر می‌برند و به همین منظور برای دستیابی به برند شهری باید بدانیم مردم، این شهر را با چه ویژگی‌هایی می‌شناسند و به عبارتی ذهنیت مردم درباره این کلان‌شهر چیست.

لزوم توجه به برند سازی شهری

منظر شهری یکی از ارکان مهم شهری است و باید دانست که یکپارچگی بخشیدن بصری و ساختاری به مجموعه ساختمان‌ها، خیابان‌ها و مکان‌های محیط شهری در قالب سیما و منظر شهری، امری بسیار مهم در هویت شهری تلقی می‌شود.

امروزه به‌دلیل کثرت مناسبت‌های دینی و ملی، «تبلیغات محیطی به‌ویژه در شهرها» به عنوان یک اصل مدیریتی به عاملی برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی تبدیل‌شده است و در این راستا شهرداری‌ها باید از خلاقیت و آثار حرفه‌ای برای جلب رضایت مردم و تبلیغات مؤثر بی‌بهره نمانند.

در واقع فرهنگ‌سازی مناسب  و تأثیرگذار، روش‌های تبلیغی بهتر با حفظ حقوق شهروندی و استفاده کامل از وسایل تبلیغاتی را می‌طلبد و جز این چاره‌ای برای خلق آثار فرهنگی فاخر و برند سازی در یک شهر نیست.

در ماه‌های اخیر کلان‌شهر قم شاهد اتفاقی جالب‌توجه و مبارک بوده است که پیش‌ازاین مسبوق به سابقه نبوده است و آن، تلاش جدی در جهت یکپارچه‌سازی تبلیغات شهری در مناسبت‌های تقویمی است.

شروع یک حرکت ارزنده

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قم در این باره با اشاره به برنامه‌ریزی و حرکت منسجم مدیریت شهری در راستای تبلیغات محیطی پرمحتوا و شاداب در شهر، گفت: دیپلماسی دینی در امور مختلف تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی، اجرایی وغیره با هماهنگی دستگاه‌های مختلف استان در مجموعه شهرداری در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته‌ایم.

حمیدرضا عابدی خرسند با اشاره به حرکت‌های تبلیغاتی شهرداری قم در ایام دهه کرامت، دهه ولایت و سالروز حادثه منا با تکیه و بهره‌مندی از هنرمندان برجسته بومی، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید با قالب مشخص و به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده انجام شود.

البته به عقیده کارشناسان و متخصصان، تبلیغات زمانی خوب است که زیرساخت‌ها و بسترهای اجرای آن نیز ایجاد شود. چرا که تبلیغ وسیله‌ای است برای رسیدن به هدف و باید زیرساخت‌ها به وجود آید تا جان کلام در دل مردم بنشیند.

عابدی خرسند در این زمینه گفت: تأمین زیرساخت مناسب و استفاده از نشان‌ها و قالب‌های هویت‌بخش و حرکت هماهنگ دستگاه‌های فرهنگی را در دستور قرار داده‌ایم تا بتوانیم نتیجه بهتر و مطلوب‌تری کسب کنیم و اغتشاشات بصری در شهر را کاهش داده و فضاسازی برنامه محور را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: تبلیغات شهری باید با نظارت اساتید و کارشناسان این بخش باشد و بر‌اساس سیاست مدیران شهر سعی داریم از کارهای مقطعی و بدون نتیجه جلوگیری کرده و در پی اقدامات هویت‌ساز و فرهنگ‌ساز در شهر باشیم.

قم پایتخت نوین اسلامی

توجه به برند‌سازی شهری بسیار اهمیت دارد چرا‌که وقتی برند شهر مشخص شود می‌توان در زمینهٔ جذب گردشگر و ایجاد سرمایه‌گذاری اجتماعی اقدامات ارزنده‌ای انجام داد.

در نگاه‌های سنتی شهرنشینی، پاکیزگی فقط در حد فضای شهری موردبحث قرار می‌گرفت اما امروز نگاه‌ها عمیق‌تر شده و پاکیزگی شهر شامل منظر هم می‌شود به‌ویژه در حوزه روان‌شناسی و ارتباط آن با منظر که در شهرسازی موردبحث قرار می‌گیرد.

با وجود آن‌که هویت و شخصیت شهرها را باید بر پایه داشته‌های ذاتی (که در نهاد و بطنشان است) پی‌ریزی کرد اما ایجاد ارتباط صحیح نیز امری ضروری و بلکه حیاتی است که تحقق آن با اراده‌ای استوار در پی‌ریزی مدیریت یکپارچه برندینگ شهری است که نظارت بر پرآوازگی و نام‌آوری شهر دارد.

قم، خواستگاه انقلاب اسلامی است. بنابراین باید نشانه‌های فرهنگی اسلامی را نیز در خود داشته باشد. باید از بعد بین‌المللی دارای چهره‌ای باشد، که برای مسافران خارجی وارد شده تصویر پایتخت تمدن نوین اسلامی را نشان بدهد.

نباید از خاطر برد که باید این شهر، برای مردمان استان‌های دیگر نیز تصویری نمونه و الگو باشد چرا‌که اصلی‌ترین رویدادهای دینی کشور و مراکز تحقیقاتی، فرهنگی و علوم دینی کشور در آن وجود دارد و هرگونه برند‌سازی شهری در حرم اهل‌بیت‌(ع) بازتاب آن به‌صورت زنجیره‌ای، بر همه کشور نمود می‌یابد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار