یکی از کارشناس گیاهان دارویی گفت: 1200گونه گياه مرتعی در استان قم وجود دارد كه طبق آخرين گزارش مركز تحقيقات كشاورزی ومنابع طبيعی استان قم 240گونه اين گياهان ارزش دارويی آن­ها مورد شناسايی قرارگرفته است.
کد خبر: ۳۱۵۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸ 22 October 2016
به گزارش تابناک قم، زهره مهر نوروزی با اشاره به ظرفيت توليد گياهان دارويی در قم عنوان کرد:با توجه به آب وهواي گرم وخشك 1200گونه گياه مرتعی در استان قم وجود دارد كه طبق آخرين گزارش مركز تحقيقات كشاورزی ومنابع طبيعی استان قم 240گونه اين گياهان ارزش دارويی آن­ها مورد  شناسايی قرارگرفته است.

این کارشناس گیاهان دارویی افزود:اين آمار نشان دهنده ظرفيت بلقوه استان قم در توليد گياهان دارويی است که می تواند بستری مناسب در جهت فعالیت های اقتصادی و حتی جذب سرمایه گذار در این بخش باشد.

وی در رابطه با گیاه درمانی نیز باین کرد:گياه درمانی به اندازه عمر بشر برروی كره زمين سابقه دارد  و دانش پزشكي با همه پيشرفتی كه در عرصه علم و دانش داشته است نتوانست بی نيازی اش رابه گياه درمانی به اثبات برساند و از گياهان دارويی به عنوان درمان ومكمل وپيشگيری استفاده می كند.

مهرنوروزی خاطرنشان کرد:با توجه به ظرفيت های موجود در توليد وپرورش گياهان دارويی در قم هنوز فعاليت های موثری در جهت اشتغال زايی و توسعه اقتصادی استان در اين بخش صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد:در قم اولين شركت پژوهشگران طب گياهی بوعلی سينا در سال 1379به ثبت رسيد امروزاين شركت از داخل وخارج كشور بيماران را به صورت رايگان پذيرش مي كند همچنین يكي از مراكزی كه از سال 1375در قم در زمينه گياهان دارويی تحقيق وپژوهش مي كند مركز تحقيقات كشاورزی ومنابع طبيعی استان قم است.

وی خاطرنشان کرد:فرآوری گیاهان دارویی نیز یکی از پتانسیل هایی است که می توان با تحقیقات گسترده و حضور نخبگان و با نگاهی علمی و دانش بنیان به این ظرفیت ارزشمند اقتصادی نیز دست یافت.

مهر نوروزی عنوان کرد:به واسطه اهمیت مدیریت منابع و به ویژه آب در کشاورزی، دیگر نمی توان برای محصولات پر مصرف آبی در جهت کشاورزی در قم برنامه ای اتخاذ کرد و در این شرایط حرکت به سمت گیاهان کم مصرف آبی و زودبازره می تواند کار ساز باشد.

وی در پایان یاداور شد:امروزه علم گیاهان دارویی توانسته تاثیر مهم گیاهان در جهت درمان انواع بیماری های پوستی و افسردگی و بیماری های ریوی و سرطان و ...را به ثبت برساند حتی در حوزه پیشگیری نیز می توان از گیاهان دارویی به طور شگفت انگیزی استفاده کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار