کد خبر: ۳۲۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰ 30 October 2016

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات با برشمردن ویژگی‌ها و توانایی‌های وزرای پیشنهادی دولت به مجلس برای وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان، اظهار کرد: با توجه به فرصتی کمی که تا پایان دولت باقی‌مانده است، این سه نفر در شرایط کنونی بهترین گزینه‌ها برای تصدی این سه وزارتخانه هستند و مجلس به آن ها رأی اعتماد خواهد داد.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، در خصوص سه وزیر پیشنهادی دولت به مجلس اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که برای وزیر ارشاد پیش آمد و به دنبال آن ضرورتی که درترمیم کابینه احساس شد و با توجه به فرصتی کمی که تا پایان دولت باقی‌مانده است. این سه نفر باسابقه‌ای که دارند در حال حاضر و در شرایط کنونی بهترین گزینه‌ها برای تصدی این سه وزارتخانه هستند.

دانش آشتیانی مشهور به پاک دستی و دقت مالی شده است

وی در خصوص گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش‌وپرورش گفت: دکتر دانش آشتیانی یک شخصیت کاملاً علمی هستند و تجربه آموزش‌وپرورش را از دوره جوانی شروع کرده و کارنامه موفقی در مدیریت مجموعه مدارس مفید دارد. دانش‌آموختگان مفید را کسانی که با آموزش‌وپرورش آشنایی دارند می‌شناسند، این مجموعه هم در عرصه آموزش، نیروهای خوش‌فکر و با مهارت‌های لازم را تربیت‌کرده است و هم در عرصه پرورش توفیقات بسیار خوبی دارند. به‌طوری‌که معمولاً فارغ‌التحصیلان مفید در بهترین دانشگاه‌های کشور و خارج از کشور قبول می‌شوند و ازنظر اخلاقی و تدینی نیروهای بسیار ارزنده‌ای هستند.

ظریفیان خاطرنشان کرد: ضمن این‌که آقای دانش یک مدیر توسعه‌ای است و امروز آموزش‌وپرورش به یک مدیر همه‌فن‌حریفی که در عرصه‌های توسعه و حل مشکلات مالی آموزش‌وپرورش نقش کلیدی ایفا کند، نیاز دارد. در حال حاضر بخش مهمی از توسعه آموزش عالی مرهون مدیریت دوره ایشان است. آقای دانش هم پدر خوابگاه سازی در کشور است و هم نقش کلیدی در توسعه دانشگاه‌ها داشته است.

وی افزود: حُسن فردی که هم با آموزش‌وپرورش آشنایی دارد و هم با آموزش عالی، این است که می‌تواند یک پل ارتباطی خوبی بین این دو دوره تحصیلی باشد، چراکه یکی از آسیب‌های جدی آموزش‌وپرورش و آموزش عالی ما گسست بین این دو مقطع است و کسی که تجربه این دو مقطع را دارد، می‌تواند به برقراری اتصال بین این دو بخش کمک کند.

 معاون وزیر علوم دولت اصلاحات یکی دیگر از توانایی‌های فخرالدین دانش آشتیانی را صاحب ایده و تئوری بودن وی در عرصه مدیریت آموزش‌وپرورش دانست و تأکید کرد: توانایی دیگری که در آقای دانش وجود دارد و کشور ما هم به‌شدت به آن نیازمند است این است که ایشان در ارتباط با مدیریت آموزش‌وپرورش صاحب ایده و شفافیت مالی است. ایشان در طول سی و اندی سالی که در جاهای مختلف به مدیریت مشغول بوده، مشهور به پاک دستی و دقت مالی شده است. این چیزی است که کشور ما با آسیب‌های مختلفی که در چند سال اخیر در این زمینه دیده است، نیاز مبرمی به آن دارد.

 وی اضافه کرد: من تصورم این است که اگر آقای دانش با نگاهی که به آموزش‌وپرورش دارد در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس که به نظر مشکل آن‌چنانی در این مورد نخواهد داشت، می‌تواند این نهاد ملی را به جایگاه اصلی خودش بازگرداند و آموزش‌وپرورش در تنگناهای فعلی راهبری کند و مشکلات آن را رفع کند.

صالحی امیری فردی متعامل و با نگاهی ملی است

غلامرضا ظریفیان همچنین در خصوص گزینه دولت برای پست وزارت ارشاد گفت: دکتر صالحی امیری یک مدیر فرهنگی است و اگر به سابقه ایشان نگاه کنیم، می‌بینیم که وی در مدیریت‌های خود سعی داشته است یک نگاه نرم‌افزاری و فرهنگی به مقولات داشته باشد و آن مرکز را با نگاه فرهنگی راهبری کند.

وی افزود: تجربه کتابخانه ملی ایشان دقیقاً همین را نشان می‌دهد. کتابخانه ملی که تا قبل از ایشان دچار نوعی خمودگی و از ملی بودن خارج‌شده بود در دوره ایشان به یک مرکز ملی و پایگاه فرهیختگان و اهل فرهنگ تبدیل شد.

این استاد دانشگاه یکی از ویژگی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد را گستردگی سلایق در آن دانست و تصریح کرد: به همین خاطر کسی که در سکان‌داری این وزارتخانه قرار می‌گیرد باید بتواند تعامل جدیی با اصحاب مختلف فرهنگ چه هنری- فرهنگی و چه دینی-اعتقادی داشته باشد. آقای دکتر صالحی امیری نشان داده است که یک فرد اهل تعامل و دارای یک نگاه ملی هستند.

وی تأکید کرد: من فکر می‌کنم آقای صالحی امیری می‌تواند وزارت ارشاد را با اینکه بودجه اندکی نسبت به‌کل فرهنگ کشور دارد و درعین‌حال سلایق مختلفی در مورد آن قضاوت خواهند کرد، خوب اداره کند و آن تعامل جدی رابین سلایق مختلف برقرار کند. امیری می‌تواند به تولید آثار فاخر در عرصه‌های مختلف کمک کند و دل اصحاب فرهنگ و هنر را که به‌نوعی از برخوردهایی که با آن‌ها شده است دل‌آزرده هستند را به دست بیاورد و این سرمایه ملی را به سمت تأمین نیازهای فرهنگی سوق دهد.

سلطانی فر از ورزش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره ببرد

این استاد تاریخ دانشگاه تهران در خصوص آقای سلطانی فر و اداره وزارت ورزش و جوانان گفت: در مورد آقای سلطانی فرد، بنده تابه‌حال ارتباط مستقیمی با ایشان نداشته‌ام، اما آنچه که از فعالیت‌های ایشان در سازمان میراث فرهنگی برداشت می‌شود این است که تا قبل از ایشان میراث ما از فقر جدی و انزوای اساسی رنج می‌برد.

وی ادامه داد: تصور من این است که با مدیریتی که ایشان در میراث انجام داد، میراث فرهنگی ما از این انزوا خارج شد و اتفاقات خوبی در آن رخ داد. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر بحث گردشگری ما به‌صورت جدی پیگیری می‌شود و ما رونق خوبی را در صنعت توریست کشور شاهد هستیم. بحث ثبت آثار باستانی و طبیعی کشور نیز در یونسکو و جاهای دیگر خوب پیگیری می‌شود.

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات بابیان این‌که این تجربه خوب می‌تواند به بحث ورزش و جوانان کمک کند، اظهار کرد: هرچند ورزش و جوانان از پیچیدگی‌های جدی برخوردار است، اما این دو بخش از بخش‌های تأثیرگذار و مهم در کشور هستند. به لحاظ ساختاری بخش ورزش سنگین و بخش جوانان ضعیف است. به نظر آقای سلطانی فر باید تدبیری در ارتباط با این عدم توازن بیندیشد، چرا اکثریت بیشتر جامعه ما را جوانان به خود اختصاص داده‌اند و طبیعتاً باید به این امر یک اهتمام ویژه کرد.

وی افزود: آقای سلطانی فر باید بیشتر به بخش «سمن» ها یا نظام‌های داوطلبانه جوانان بپردازد؛ در بخش ورزش هم از ورزش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره ببرد و با یک نگاه فرهنگی به توسعه ورزش بپردازد. به‌هرحال ایشان کار سنگینی را پیش رو دارد، ولی فکر می‌کنم این ظرفیت‌ها در وی وجود دارد و آقای سلطانی فر می‌تواند گام‌های مؤثری را در این دو بخش بردارد.

رئیس‌جمهور قصدترمیم کابینه را در مقطع فعلی نداشت

ظریفیان همچنین در مورد احتمال رأی آوری این سه وزیر پیشنهادی از مجلس گفت: ظواهر امر نشان می‌دهد که درمجموع مجلس رویکرد خوبی به این سه نفر دارد و با نگاه کارشناسی با موضوع برخورد می‌کند درحالی‌که در مجلس قبل متأسفانه شاهد این بودیم که نگاه سیاسی بر نگاه کارشناسی غلبه داشت؛ بنابراین تصور من این است که به‌طور طبیعی با توجه به‌وقت کمی که دولت تا پایان کار خود دارد و این‌که این سه مرکز مهم در این مقطع نباید بی سکان‌دار بمانند، مجلس با یک نگاه مثبت، به این سه نفر رأی اعتماد خواهد داد.

 این تحلیل‌گر سیاسی در پایان در خصوص ضرورت ترمیم کابینه در مقطع فعلی اظهار کرد: در این‌که بهتر بود تغییرات در کابینه زودتر انجام می‌گرفت و تنها به این سه بخش هم بسنده نمی‌شد، تقریباً همه متفق‌القول هستند؛ اما در کل رئیس‌جمهور قصدترمیم کابینه را در مقطع فعلی نداشت. به نظر می‌رسد اتفاقی که در رابطه با وزیر ارشاد افتاد، رئیس‌جمهور را مجبور به تغییرات در کابینه کرد و آن اتفاق باعث شد که ایشان دست به تغییر بزند.

وی افزود: ولی اگر این سه وزیر از این مجلس رأی اعتماد بگیرند به لحاظ حقوقی نیازی نیست که یک‌بار دیگر در دولت جدید به مجلس بروند. با این اوصاف این وزرا در صورت انتخاب شدن می‌توانند این مدت باقی‌مانده را به برنامه‌ریزی و تأمین برخی از زیرساخت‌ها بپردازند و در شروع دولت جدید آمادگی کاملی را برای اجرای برنامه‌های خود داشته باشند؛ بنابراین بااینکه این تغییرات دیر انجام شد ولی حسن آن این است که این سه وزارت خانه در دولت بعد مراحل آشنایی و گذار اولیه را نخواهند داشت و مستقیم وارد مسائل عملی و اجرایی می‌شوند.

انتهای پیام /*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار