مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با بیان این که 15 طرح پخش سیلاب در استان در دست اجراست گفت: با اجرای این طرح ها تا میزان91 میلیون متر مکعب آب در سفره های زیر زمینی نفوذ داده و ذخیره می شود.
کد خبر: ۳۲۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ 02 November 2016

به گزارش تابناک شهرکرد، علی محمدی مقدم در نشستی با مسئولان بنیاد فرهنگی فاطمه الزهرای کشور در اداره کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری اظهارکرد: از 9 میلیارد و 300میلیون متر مکعب روان آب در این استان، بیش از هفت میلیارد مترمکعب آن با عبور از مبادی سخت گذر از دسترس خارج می شود.

وی با بیان بارش های یکهزار و 400 میلی متری در برخی مناطق استان طی یکسال زراعی ادامه داد: اگر بتوان 50در صد از این نزولات و آب های خارج شده از استان را در سفره های زیر زمینی نفوذ داد کمک بزرگی به توسعه آینده استان شده است.

محمدی مقدم بیان کرد: در این راستا 15 طرح پخش سیلاب در چهارمحال و بختیاری در دست اجراست.

وی با بیان وجود 20هزار خانوار جنگل نشین و وابستگی 18 هزارخانوار به مراتع اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی برای حفظ و حراست از عرصه های ملی از سال گذشته رویکرد خود را نسبت به واگذاری منابع طبیعی برای انجام طرح های مرتعداری تغییر داده است.

محمدی مقدم ادامه داد: درگذشته برای دریافت مجوز جهت انجام این طرح ها و واگذاری زمین به متقاضیان و بهره برداران به موافقت و استعلام از 14 اداره و ارگان دولتی نیاز بود در حالی که به تازگی این اداره کل با کاهش حجم زیادی از بروکراسی ها، منابع طبیعی را در صورت واجد شرایط بودن افراد به بهره برداران واگذار می کند.

وی با بیان این که بهره برداری نادرست از زمین، فرسایش خاک را تشدید می کند بیان کرد: موضوع فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط جغرافیایی این استان و اراضی شیبدار به بحران تبدیل شده است به گونه ای که سالانه 20 تن و حدود پنج برابر آمار جهانی فرسایش خاک در چهارمحال و بختیاری صورت می گیرد.

محمدی مقدم افزود: برای حفاظت ازعرصه های ملی و با توجه به ظرفیت بالای یک میلیون و 93هزار هکتار مراتع این استان ، در سال های اخیر کشت گیاهان دارویی در مرتع در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفت.

وی اظهار کرد: سال گذشته یکهزار و امسال دو هزار هکتار برای کشت گیاهان دارویی به بهره برداران واگذار شد و در صورت همکاری و مشارکت مردم این رقم در سال آینده به پنج هزار هکتار خواهد رسید.

محمدی مقدم با بیان وجود یکهزار و 300 گونه گیاهی و 35گونه منحصر به فرد در چهارمحال و بختیاری افزود:تعدادی از این گونه های نظیر کرفس کوهی در معرض انقراض قرار دارد.

وی از اعلام آمادگی اداره کل منابع طبیعی برای واگذاری مراتع به اجرای طرح های مرتعداری بهره برداران خبرداد و تاکید کرد: اعتماد لازم و استقبال مطلوب از سوی بهره برداران منابع طبیعی برای همکاری و مشارکت در این طرح ها شکل گرفته اما برای تداوم آن به مساعدت مالی دیگر ادارات به خصوص در زمینه خرید بذور گونه های در حال کشت در دهستان موگویی نیاز است.

وی افزود: برای کاهش میزان وابستگی مردم این دهستان به خصوص روستای سر آقاسید ایجاد مشاغل خانگی نظیر تولید فرش و صنایع دستی در دستور کار اداره کل منابع طبیعی قرار گرفته که این امر نیز ، نیازمند مشارکت فعال دیگر دستگاه های اجرایی است.

مسئول بنیاد فرهنگی فاطمه الزهرا نیز در این نشست اظهارکرد: روستای سرآقا سید با وجود غنای معنوی و فرهنگی از نظر اقتصادی و معیشتی به شدت نیازمند توجه مسئولان است.

فاطمه ثقفی افزود: سرآقا سید و روستاهای حاشیه به دلیل حضور مقام معظم رهبری در دهه 70 در این منطقه، محرومیت شدید ،ظرفیت های بالای طبیعی و تاکید رهبر برای حل مشکلات این روستا در طول 20 سال گذشته تحت حمایت این بنیاد قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی های بنیاد فاطمه الزهرا، کشت کرفس کوهی بهترین راهکار برای افزایش عایدی و درآمد روستانشین سرآقاسید تعیین شده است .

ثقفی تصریح کرد: این بنیاد آمادگی دارد در صورت آغاز مشارکت های مردمی در اجرای این طرح، اعتبارات و تسهیلاتی در اختیار بهره برداران قرار دهد.

در این نشست جمعی ازنمایندگان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، مرکز رشد و اعضای هیات علمی دانشگاه شهرکرد و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان به بیان مشکلات و راهکارهای لازم برای درآمد زایی و کاهش وابستگی معیشتی مردم دهستان موگویی به منابع طبیعی پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار