پژوهشگران چینی بر اساس نتایج مرحله‌ اول یک کارآزمایی بالینی، واکسن ابولا با ناقل آدنوویروس نوع 5 نوترکیب در مقادیر بالا در بزرگسالان سالم چینی را بی‌خطر و ایمنی‌زا اعلام کرده اند.
کد خبر: ۳۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲ 18 May 2015
به گزارش ایسنا  اپیدمی در جریان ابولا منجر به انجام تلاش هایی برای تولید واکسن شده ‌است. به تازگی پژوهشگران چینی نتایج مرحله‌ی اول یک کارآزمایی بالینی دوسوکور را منتشر کرده‌اند که طی آن بی‌خطری و ایمنی‌زایی یک واکسن جدید برپایه‌ی آدنوویروس نوع ‌5 نوترکیب براساس سویه‌ی اپیدمیک زییر گینه‌ی 2014، آزمایش ‌شده ‌است.

در ‌این کارآزمایی که بخشی ‌از آن توسط صنعت پشتیبانی شد، 120 بزرگسال HIV منفی سالم به ‌صورت تصادفی دارونما یا واکسن در مقادیر بالا یا پایین را با تزریق عضلانی دریافت کرده اند. در شروع کارآزمایی، حدود‌ 60 ‌درصد از شرکت‌کنندگان از پیش دارای غلظت‌های بیش ‌از 1 به 200 آنتی‌بادی خنثی‌کننده‌ آدنوویروس نوع ‌5 بودند.

به گفته محققان تمامی دریافت‌کننده‌های مقدار بالا و 38 ‌نفر از 40 دریافت کننده‌های مقدار پایین دارای آنتی‌بادی‌های گلیکوپروتئینی اختصاصی ابولا بودند. دریافت کننده‌های مقدار بالا نسبت به دریافت کننده‌های مقدار پایین غلظت‌های بیشتری داشتند (میانگین هندسی غلظت آنتی‌بادی، 7.113.5 در مقابل 7.628 ).

محققان می گویند: پاسخ های اختصاصی سلول ‌T در روز ‌14 به اوج رسیدند و در دریافت‌کننده‌های مقدار بالا بیشتر بودند. آنتی‌بادی ابولا و پاسخ های اختصاصی سلول‌ T در شرکت‌کنندگانی که از پیش آنتی‌بادی‌های ضدآدنوویروس نوع ‌5 داشتند؛ ضعیف بود.

آنان می گویند: در مجموع، 68 درصد از شرکت‌کنندگان عوارض ‌جانبی را گزارش کرده اند. درد خفیف در محل تزریق (به ‌عنوان شایع ترین عارضه) به‌ طور معنی‌داری در اغلب دریافت‌کنندگان مقدار بالا رخ داد. هیچ عارضه‌ی شدیدی گزارش نشد.

نتایج این یافته علمی در Lancel 2015 Mar.24، منتشر شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار