نهم اسفند ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان نام گرفته است تابه اهمیت این موضوع بیشتر توجه گرددومصرف کنندگان با این حقوق خود آشنا شوند.
کد خبر: ۳۸۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴ 27 February 2017
تابناک ایلام جمال دارابی::نهم اسفند ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان نام گرفته است تابه اهمیت این موضوع بیشتر توجه گرددومصرف کنندگان با این حقوق خود آشنا شوند.
قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان که در سال 1388 پس ازتصویب مجلس شورای اسلامی وتایید شورای نگهبان اجرایی شد متضمن تعاریف مناسبی از مصرف کننده وحقوق مصرف کنندگان است .
قانون فوق  که مشتمل بر بیست و دو ماده و پانزده تبصره است در تعریفی  مصرف کننده را  هر شخص حقیقی و یا حقوقی که کالا یا خدمتی را خریداری می کندمعرفی کرده است و در قسمتی دیگر عرضـه کنندگان کـالا و خدمات را به کلیه تولیـدکنندگان، واردکـنندگان، توزیع کنندگان، فروشندگان کالا و ارائه کنندگان خدمات اعم از فنی و حرفه ای و همچنین کلیه دستگاه ها، مؤسسات و شرکت هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و به طور مستقیم یا غیرمستقیم و به صورت کلی یا جزئی کالا یا خدمت به مصرف کننده ارائه می نمایند اطلاق نموده است .
دراین قانون مواردی هم برای تضمین حقوق مصرف کنندگان درنظر گرفته شده است .مطابق این قانون ،چنانچه خسارات وارده ناشی از عیب یا عدم کیفیت باشد و عرضه کنندگان به آن آگاهی داشته باشند، علاوه بر جبران خسارت به مجازات مقرر در این قانون محکوم خواهند شد.
همچنین عرضه کنندگان باید ضمانت نامه ای را که دربردارنده مدت و نوع ضمانت است همراه با صورتحساب فروش که در آن قیمت کالا یا اجرت خدمات و تاریخ عرضه درج شده باشد به مصرف کنندگان ارائه نمایندواطلاعات لازم شامل : نوع ، کیفیت ، کمیت ، آگاهی های مقدم بر مصرف ، تاریخ تولید و انقضای مصرف را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.
اما واقعیت های موجود درکشورمان با انتظاراتی که مصرف کنندگان کالا و خدمات مختلف برعهده دارند بسیار متفاوت است .
موضوع حمایت از حقوق مصرف کنندگان از جمله اهدافی است که دولت ها برای حفظ و گسترش منفعت عمومی و رضایت مندی درجامعه به آن پایبند هستند .
یکی از مهم ترین محل هایی که حقوق مصرف کنندگان همیشه با چالش مواجه است ،نمایندگی های خدمات خودرو است که تقریبا سروکار تمام خانواده های ایرانی بااین نمایندگی ها افتاده است .
بازار انحصاری خودروشرایطی برای قشرپایین و متوسط جامعه ایجاد کرده است که لزوما باید از این کالاها استفاده کرده و پیه معطلی و بد قولی نمایندگی ها را به تن خود بسایند.
مشتری یکی از این خودروسازان داخلی دراین باره می گوید: مدت 10 سال است که از محصولات این شرکت استفاده می کنم وبه دلیل وجود هزینه های گمرکی بالا برای خودروهای خارجی مجبور به استفاده از تولیدات داخلی هستیم.
داریوش فاضلی معتقد است :به طور میانگین هر 2 ماه یک بارمجبور به مراجعه به شرکت تولیدکننده برای تعمیرات یا رفع اشمال خودرو بوده ام که این امر بسیار وقت گیر و ناراحت کننده است .
فاضلی عمده مشکلات نمایندگی ها را اینچنین برشمرد : عدم پاسخگویی مناسب و شفاف ،وجود پارتی بازی های متعدد ،نداشتن قطعه در زمان های لازم که گاه تا چند ماه برای تامین قطعه زمان لازم است ،عدم پوشش مناسب گارانتی ها برای تمام قطعات .
این مصرف کننده معتقد است: شرکت ها هزینه گزافی برای گارانتی و کارت های مختلف خدمات از مشتری اخذ می کننداما هنگام بروز خرابی یا تصادفات پاسخگویی خوب و مناسبی ندارند.
وی درمورد مشکلات کارت طلایی ایران خودرو هنگام تصادفات هم گفت :پلیس راه با بخشنامه داخلی خود ارائه کروکی تصادف به دارندگان کارت طلایی را ممنوع کرده است و شرکت های خدمات دهنده هم به این کروکی برای شروع خدمات نیاز دارند،مشتری با تصادف ،کارت طلایی وامتناع پلیس چه تکلیفی خواهد داشت .
مدیر یکی از نمایندگی های ایران خودرودراین باره می گوید : یکی از مهمترین دغدغه های هر نمایندگی جلب رضایت مشتری است چرا که با ارائه خدمات به مشتریان است که سودمناسبی نصیب این بنگاه ها می شود .
فتح اله کریمی می گوید:هدف نمایندگی به عنوان بنگاه اقتصادی کسب سود است و با پایبندی به این اصل ساده هیچ دلیلی برای دروغ گفتن به مشتری یا رد کردن بی دلیل آنها وجود ندارد بلکه حضور مشتری درنمایندگی وانجام امور آنها متضمن کسب سود و درآمد نمایندگی هاست .
وی با اشاره به تحریم های اقتصادی کشورمان وتاثیر آن بر بازار خودرو اظهارکرد:پس از تحریم ها ومشکلات ناشی از آن ،قطعه سازان با مشکلات مالی وتامین مواد اولیه مواجه شده اند که این امر درکنار عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان توسط ایران خودرو ،نمایندگی ها را نیز به چالش کشیده است وچون نمایندگی ها موظف به تامین قطعات اصلی شرکتی هستند دربرخی مواقع ،تامین قطعات زمان بر می شود.
کریمی افزود:ماهیانه 450 میلیون ریال خدمات کارت طلایی وگارانتی به مشتریان ارائه می گردد که در شهرستان کوچکی ماننددره شهررقم قابل توجهی است و این امر نشان دهنده عدم توقف خدمات ورسیدگی به مشتریان است .
وی درمورد عدم ارائه کروکی توسط پلیس راه به رانندگان دارای کارت طلایی که تصادف کرده اند گفت:این امر مربوط به دستورالعمل داخلی پلیس راه است ورانندگان نیازمند خدمات باید با اخذدستور قضایی به این کار اقدام نمایند.
نگاهی به اخبار ورویدادهای کشورمان به خوبی بیانگر این واقعیت است که حقوق مصرف کنندگان طفل نوپایی است که یارای ایستادن نداردوبه هیچ وجه و در هیچ سطحی از تولیدات داخلی نمی توان امید قاطعی به وجود شرایط مطلوب و مناسب رعایت این حقوق داشت .
تولیدات مواد غذایی ناسالم ،خودروهای بی کیفیت ،بنزین آلوده ،پالم ورنگ های غیر مجاز ،ضمانت نامه های بی سرانجام و بالاخره پذیرش عدم تضمین گارانتی ها در جامعه ما راه را برای فرارتولید کنندگان وعرضه کنندگان و پایمال نمودن حقوق مصرف کنندگان هموارکرده است و متولی دولتی نیز نشان داده است که توان مقابله با این روند را ندارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار