این الرجبیون؛
رجب ماه خودسازی وتهذیب نفس وماه خضوع وخشوع به درگاه الهی ومقدمه ای بر آغازماه شعبان وماه پرخیر وبرکت رمضان است.
کد خبر: ۴۰۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹ 08 April 2017

به گزارش تابناک سمنان به نقل از مرآت، رجب یکی از پرفضیلت ترین ماه های قمری است که انجام اعمال نیک در آن ثواب دو چندان دارد وطبق آیات وروایات وسخنان ائمه معصوم ، گناهان در این ماه محو می شود.

حرمت ماه رجب به حدی است که با قرار گرفتن در زمره ماه های حرام از هرگونه جنگ وخونریزی در آن نهی شده وجنایات در این ماه نسبت به ماه های غیر حرام دیه سنگین تری دارد.

 

به گفته ائمه معصوم(ع) رجب نام نهری در بهشت است که از شیر سفیدتر واز عسل شیرین تر است.

گرچه همه زمانها مخلوق خداوند هستند امادر این بین برخی رانسبت به برخی دیگر شرافت وبرتری است که از آن جمله شرافت ماه رجب نسبت به دیگر ماه هاست.

در روایات فراوان از رجب بعنوان ماه "خدا،" شعبان ماه " پیامبر خدا "ورمضان ماه "امت" یاد شده ، ورجب وشعبان را مقدمه ای برای ورود به ماه رمضان دانسته اند که بندگان باید درآن به خودسازی پرداخته وبا انجام اعمالی که برای آن سفارش شده، زمینه حضور هرچه بهتر برای ورود به ماه مهمانی خدا را فراهم نمایند.

برای ماه رجب اعمالی در نظر گرفته شده که خواندن نمازهای مستحبی وروزه گرفتن از اهم انهاست.

در فضیلت روزه گرفتن در ماه مبارک رجب آمده است که هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد موجبات خشنودی خداوند را فراهم کرده واز سکرات مرگ وعذاب قبر در امان می ماند، هرکه دو روز از ماه رجب را روزه بگیرد به راحتی از صراط عبور می کند، وهر که سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد از ترس بزرگ روز قیامت ایمن شده وبهشت بر او واجب می شود.

بسیاری از ائمه(ع) بر استغفار در ماه رجب تاکید نموده وآنرا موسم دعا وآمرزش گناهان ، و وسیله ارتباط بین خدا وبندگان دانسته اند.

پیامبر اسلام (ص) در روایتی از ماه رجب به عنوان" شهر الله الاصم" یاد کرده وفرمودند :هیچ ماهی از لحاظ فضیلت به آن نمی رسد.

از رعایت کنندگان حرمت ماه رجب وکسانی که به اعمال آن احترام می گذارند به عنوان" رجبیون "یاد شده وگفته می شود درقیامت فرشته ای ندا در دهد "این الرجبیون" یعنی کجا هستند کسانی که حرمت ماه رجب را نگاه داشته واعمال آن را انجام داده اند

یکی از بهترین اوقات ماه مبارک رجب، اولین شب جمعه آن است که به "لیله الرغائب" مشهور است وشبی است که آرزوها در آن براورده می شود واز اهمیت ویژه ای برخوردار است

از دیگر اوقات شریف ماه رجب "ایام البیض" است که آغاز آن همزمان با ولادت امام علی (ع) در 13 ماه رجب است وبه مدت 3 روز ادامه دارد.در این مدت بندگان صالح خدا با معتکف شدن در مساجد فرصتی برای خودسازی ، جهاد بانفس وگریز از لذات دنیوی فراهم نموده و با خواندن دعای "ام داود"،برای ضیافت بزرگ ماه رمضان ، ودرک درست وشایسته آن مهیا می شوند..

یکی از کارهای شایسته در ماه رجب کمک به مستمندان است که از اجر فراوان برخوردار است ونماز وشب زنده داری، گرفتن روزه، غسل وخواندن زیارت عاشورا و عمره رجبیه نیز از دیگر اعمالی است که برآن سفارش فراوان شده وشرح ادعیه این ماه مبارک در کتاب "مفاتیح الجنان" به تفصیل بیان شده است

بعثت پیامبر گرامی اسلام در27 رجب ومیلاد 3 امام معصوم(ع) از دیگر مناسبت های این ماه عظیم است..

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار