حفاری خط B متروی قم حدفاصل پردیسان تا فرهنگیان به گفته معاون شهردار قم در سال 96 آغاز می‌شود.
کد خبر: ۴۳۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸ 31 May 2017
به گزارش تابناک قم، علیرضا قاری‌قرآن این خبر را پس از این داد که برخی کانال‌های تلگرامی خبری را مبنی بر خروج دستگاه حفاری متروی قم منتشر کردند. 

در مطلبی که در یکی از کانال‌های خبری تلگرام منتشر شده بود ذکر شده دستگاه حفاری مترو به تبریز رفته و خبری از ایجاد تونل برای خط دوم متروی قم نیست. در این مطلب تأکید شده دستگاه حفاری مترو با زحمت‌های شهردار سابق به قم آمده و حالا این طور به شهر دیگری می‌رود.

این در حالی است که معاون شهردار قم این موضوع را کذب محض دانست.

به گفته قاری‌قرآن، شهرداری در حال انجام مراحل اداری و گرفتن مجوز ماده 69 با هماهنگی منابع طبیعی است تا محل دپوی خط B متروی قم روشن شود. پس از این نوبت به دمونتاژ کردن و خارج کردن دستگاه حفاری مترو از میدان ولی‌عصر(عج) می‌شود و این کار خود به 2 تا 3 ماه زمان نیاز دارد.

معاون شهردار قم افزود: مطالعه‌های خط B متروی قم در حال انجام است و پس از مشخص شدن پروفیل مسیر، مقدمات شف اجرا می‌شود. آن طور که وی وعده داده در سال 96 حفاری از خط B متروی قم آغاز می‌شود. این پروژه همچنین به انتخاب پیمانکار و تکمیل مطالعات هم نیاز دارد.

مشکل منوریل برای مترو

خط دوم متروی قم این روزها مشکلات کم نداشت. بزرگ‌ترین مشکلی که می‌توان برای این خط متروی قم که پرترددترین خط در مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهر قم است نام برد، مسأله منوریل است. دولت در گذشته نسبت به موازی بودن این خط و منوریل قم که بدون مجوز در روزهای دولت دهم ساخته شد، نظر مثبتی نداشت. از آن‌جا که خط B متروی قم برای گرفتن فاینانس نیاز به مصوبه شورای اقتصاد و به تبع آن مصوبه شورای ترافیک دارد، این موضوع برای خط دوم مترو مشکل‌ساز شده بود اما این مشکل با کار کارشناسی و توضیحاتی که مدیران استان در جلسه‌ها مطرح کردند، حل شد.

سرپرست سازمان قطار شهری قم با اشاره به این‌که تثبیت مصوبه خط B متروی قم و توقف منوریل تا میدان شهید مطهری در کمیته فنی شورای عالی ترافیک کشور انجام شده است، گفت: جلسه اصلی قرار بود پیش از انتخابات برگزار شود که به هفته جاری موکول شده است. وی افزود: مطابق این مصوبه جدید شورای‌عالی ترافیک خط B متروی قم که به دلیل وجود منوریل دچار خدشه شده بود، در محور قبل ادامه پیدا خواهد کرد و منوریل در میدان مطهری متوقف می‌شود.

فاینانس برای مترو

نکته دیگر در مسیر راه‌اندازی خط B متروی قم که از مراکز پر جمیعتی مانند پردیسان، صفاییه، خیابان ارم، چهارراه بازار، باجک و... می‌گذرد، تأمین مالی پروژه است. برای این موضوع شهرداری به دنبال تأمین فاینانس خط B متروی قم است.

قاری‌قرآن با اشاره به روند دریافت فاینانس افزود: این فاینانس قرار است از کشور چین تأمین شود. طبق قانون یک شرکت داخلی هم در این فرآیند باید دخالت داشته باشد تا طرف خارجی بتواند در ایران سرمایه‌گذاری کند.

بنا بر صحبت‌هایی که صورت گرفته در این مشارکت تأسیسات را چینی‌ها تهیه می‌کنند و مسیر را شرکت داخلی که قرارگاه خاتم است، می‌سازد.

معاون شهردار شهرسازی و امور زیربنایی قم با اشاره به این‌که قرارداد میان شرکت چینی و قرارگاه بسته شده است، گفت: پس از گرفتن مصوبه شورا، گرفتن مصوبه شورای اقتصاد و رفتن به بانک عامل و باز شدن ال‌سی مراحل بعدی هستند.

به گفته وی فاینانس بر اساس قرارداد تجاری مبادله‌شده بین کارفرما و پیمانکار انجام خواهد شد و تا مطالعه‌ها انجام نشود نمی‌توان رقم دقیقی برای آن ذکر کرد اما در هر صورت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

اتفاق جدید در مترو

قاری‌قرآن افزود: نرخ متداول سود فاینانس بین 2/5 تا 3 درصد با دوره بازگشت 7 تا ۱۰ ساله است که البته بین 4 تا 5 درصد هم بانک‌های داخلی دریافت می‌کنند.

آن طور که معاون شهردار قم اظهار کرد: در روزهای آینده اتفاق جدید در زمینه مترو دمونتاژ شدن و خروج دستگاه حفاری از محل تونل ولی‌عصر(عج) است و پس از آن اورهال شدن و رفتن به سوی دپوی خط B در آن‌سوی پردیسان نیاز به قدری زمان دارد. به نظر می‌رسد در این مرحله حمایت از جذب سرمایه‌گذار خارجی برای بهبود روند ساخت مترو بهترین راهکار باشد نه ساختن شایعات.

به نظر می‌رسد وارد شدن چینی‌ها در قالب فاینانس در متروی قم موجب آوردن چند صد میلیارد تومان سرمایه به شهر قم شده و قدمی بسیار اساسی در توسعه زیرساخت‌های شهر قم خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم از کسانی است که در سال‌های گذشته از پروژه متروی قم حمایت‌های اثرگذاری داشته است.

اختصاص 300 میلیون یورو

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت پیگیری پروژه مترو برای شهر قم اظهار کرد: شهر قم به دلیل جمعیت جالب توجه آن و همچنین حضور زائران در این شهر مقدس به مترو نیاز داشت.

«علی لاریجانی» با اشاره به استفاده از فاینانس چینی در خط دوم متروی قم اظهار امیدواری کرد این تلاش‌ها موجب سرعت و رونق گرفتن این پروژه شود.

وی افزود: با توجه به گزارش شهردار قم 300 میلیون یورو از فاینانس چین به مترو قم اختصاص یافته که رقم بسیار خوبی است و می‌تواند شرایط پروژه را متحول کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار