مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان سمنان خبرداد:
به گزارش تابناک سمنان، مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به نقش مهم این سازمان در مهارت‌آموزی به نیروهای کار در ایران از رصد کامل هنرآموزان این سازمان بعد از گذراندن آموزش‌های مهارت‌محور خبر داد و گفت: نیمی از هنرآموزان فنی و حرفه‌ای بعد از گذراندن دوره‌ها وارد بازار کار و تقریبا نیمی دیگر از اشتغال به کار محروم می‌مانند.
کد خبر: ۴۴۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 14 June 2017
به گزارش تابناک سمنان، ابراهیم محمودی در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان اظهار کرد: رصد همکاران ما نشان می‌دهد که بین 40 تا 50 درصد از آموزش‌دیدگان و هنرآموزان دوره‌های این سازمان در استان سمنان که بین سال‌های 92تا 96 آموزش دیدند وارد بازار کار شدند.

وی با اشاره به برخی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی هنرآموزان این نهاد افزود: عدم شناخت جدی از نیازهای واقعی بازار کار و فقدان یک مسیر مشخص که متناسب با آن نیازها به اشتغال‌آفرینی در جامعه بپردازد مهمترین چالش پیش روی ما در این بخش است.

محمودی با اشاره به کاربردی بودن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: بیش از 70 درصد از آموزش‌های مهارت‌محور ما در کارگاه‌های آموزشی، آموزش‌های عملی و کار مستقیم در فضای واقعی کار است و همین به کاربردی‌تر شدن آموزش‌های این سازمان کمک کرده است.

وی با بیان اینکه همین کار عملی از یک سو و سخت‌گیری‌های تخصصی و کارشناسانه در آزمون‌ها نیز از اقبال هنرآموزان به دوره‌های ما کاسته است تصریح کرد: در قیاس با گذشته میزان مخاطبان ما در سازمان با روند نزولی روبرو بوده که احتمالا عمده دلیل این مهم به افزایش آموزش‌عالی در سطح کشور برمی‌گردد.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اذعان به اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با مباحث نظری کاملا متفاوت است خاطرنشان کرد: تاکید عمده ما در دوره‌های مهارت محور، کار با دست و آموزش عملی کارآموزان است.

تشکیل شورای مهارت در استان سمنان

وی با اشاره به اقدامات اساسی دولت برای بهبود بازار کار در چند سال اخیر از تشکیل شورای مهارت در استان سمنان خبرداد و افزود: این شورا و چند کمیته تخصصی با هدف تحقق شعار سال مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری، تولید و اشتغال و رونق تولید و ارتقاء سطح مهارتی نیروهای کار صورت گرفته است.

دبیر شورای مهارت استان سمنان ادامه داد: رسالت و وظیفه این شورا بسیج امکانات و ظرفیت همه دستگاه‌ها با کمک شوراهای تخصصی استانی نظیر شورای اشتغال و هدایت ظرفیت‌ها به سمت ایجاد اشتغال و تولید است.

محمودی از راه‌اندازی کمیته نیازسنجی بازار کار به عنوان یک اقدام عملی دیگر این شورا در استان سمنان نام برد و گفت: این کمیته نیازهای واقعی بازار کار را شناسایی و به سازمان فنی و حرفه‌ای ابلاغ کرده و سازمان نیز آموزش‌های مهارتی خود را منطبق با این نیازها تعیین و ارائه می‌دهد.

وجود 306 کارگاه فنی و حرفه ای در استان

ویاز وجود 11 مرکز فنی و حرفه‌ای دولتی و دو نماینگی در سطح این استان خبر داد و گفت: بیش از 300 کارگاه آموزشی در سطح این استان فعالیت دارند که 103 کارگاه آن کارگاه ثابت شهری، 440 کارگاه جوار شهری، 62 کارگاه جوار روستا، 36 کارگاه جوار صنایع، 14 کارگاه جوار اصناف، 19 کارگاه جوار دانشگاه، 14 کارگاه جوار زندان، 14 کارگاه جوار پادگان و...هستند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به وجود 306 کارگاه فعال آموزشی در این استان پهناور، سهم مرکز استان از کارگاه‌های این سازمان را 69کارگاه برشمرد و گفت: 55 کارگاه در شاهرود، 10 کارگاه در بیارجمد، 37 کارگاه در گرمسار ، 34 کارگاه در شهرستان مهدیشهر،64کارگاه در دامغان و 23 کارگاه در شهرستان میامی فعالیت دارند.

وی همچنین از وجود 86 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در این استان خبر داد و تصریح کرد: 66آموزشگاه ویژه زنان، سه آموزشگاه ویژه مردان و 17 آموزشگاه دومنظور در سطح استان سمنان فعالیت دارند.

وی از آموزش سالانه میلیون‌ها ساعت‌نفر آموزش مهارتی به علاقمندان در استان خبر داد و اضافه کرد: سال گذشته دو میلیون و 463 هزار و 377 ساعت‌نفر آموزش در مراکز ثابت و سیار و مراکز جوار و...سازمان فنی و حرفه‌ای استان ارائه شده است.

محمودی با بیان اینکه در سال 95 بیش از 17 هزار نفر در استان از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند گفت: بیش از هفت‌هزار و 800نفر از این متقاضیان زن و افزون بر 10 هزار نفر آنان را آقایان تشکیل دادند.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و 62 هزار نفر ساعت در بخش خصوصی نیز ارائه شده افزود: تنها در یک سال گذشته برای بیش از 10 هزار نفر آزمون‌های هماهنگ در فنی و حرفه‌ای برگزار شده که 6 هزار و 700 نفر آنان که معادل بیش از 71درصد هنرآموزان بودند کارنامه قبولی دریافت کردند.

برگزاری 400دوره آموزشی طی 4 سال در روستاهای سمنان

وی همچنین از شرکت بیش از یک‌هزار و 250 نفر در آزمون‌های ساختمانی فنی و حرفه‌ای خبر داد و اظهار کرد: 68 درصد از این هنرجویان نیز موفق به دریافت گواهینامه مهارتی شدند. ضمن اینکه 58 درصد هنرآموزان رشته قالیبافی این استان نیز گواهی‌نامه قبولی دریافت کردند.

این مقام مسئول از برگزاری بیش از 400دوره آموزشی طی چهار سال گذشته در فنی و حرفه‌ای این استان خبرداد و افزود: عمده این دوره‌ها با محوریت اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی نیروهای کار بودند که در مناطق روستایی تحت پوشش آموزش‌های مهارتی قرار گرفتند.

هدفگذاری برای برگزاری دو طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار و کارورزی در سال تولید و اشتغال

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان سمنان از هدفگذاری برای برگزاری دو دوره تخصصی در سال جاری در این استان خبر داد و گفت: مهارت آموزی در محیط واقعی کار یکی از این طرح‌های اساسی است که از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری فنی و حرفه ای برگزار می‌شود.

وی سهم استان سمنان از این دوره آموزشی را 560 نفر اعلام کرد و گفت: طرح کارورزی نیز پروژه مهم دیگری است که با مشارکت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار