مسؤول موزه‌های میراث فرهنگی سمنان:
مسؤول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به پیدا شدن سوت به سرقت‌رفته کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان گفت: این سوت دارای ارزش معنوی خاصی برای مردم منطقه است.
کد خبر: ۴۴۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸ 21 June 2017

به گزارش تابناک سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، سروش هاشمی اظهار کرد: سوت به سرقت رفته کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان که با تلاش مأموران پلیس آگاهی پیدا شد، مربوط به دوران پهلوی اول هم‌زمان با راه‌اندازی کارخانه ریسمان‌ریسی و نساجی پارس است.

وی افزود: این سوت یکشی تاریخی است و ازآنجاکه به ثبت ملی نیز رسیده، دارای ارزش مضاعفی است.

مسؤول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان به‌عنوان هویت صنعتی سمنان یاد کرد و گفت: علاوه بر این، سوت کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان دارای ارزش معنوی ویژه‌ای برای مردم منطقه است و یک حس نوستالژیک و خاطره‌انگیز نسبت به آن وجود دارد.

هاشمی افزود: کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان یکی از نخستین کارخانه‌های منطقه است که در سال 1310 هجری شمسی ساخته شد.

وی بیان کرد: در گذشته بیشتر مردم شهر سمنان ساعت‌های خود را با سوت این کارخانه تنظیم کرده و این کارخانه یکی از مهم‌ترین مراکز اشتغال شهروندان سمنانی و شهرهای هم‌جوار بوده است.

مسؤول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه در زمان فعالیت این کارخانه، روزانه در ساعت‌های 6، 14 و 22 سوت

کارخانه نواخته می‌شد، گفت: ساعت تغییر و پایان نوبت‌های کاری از این طریق به کارگران اعلام می‌شد.

هاشمی ادامه داد: در گذشته به دلیل کوچک بودن شهر و حجم کمتر آلودگی‌های صوتی، صدای این سوت تا روستاهای پایین‌شهر نیز می‌رسید.

وی افزود: کارخانه نساجی سمنان در دوره‌ای، عمده‌ترین اشتغال بخش صنعت در شهر سمنان را داشت و بعدها به مالکیت شورای اسلامی شهر سمنان درآمد.

مسؤول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه ساختمان این کارخانه با طرح و نقشه آلمانی ساخته شد، گفت: تمام بدنه برج کارخانه نساجی سمنان در سال 1391 و بخشی از برج در اردیبهشت‌ماه سال 94 مرمت و سوت برج نیز دوباره راه‌اندازی شد تا در مناسبت‌ها به لحاظ خاطره‌انگیز بودن قابل‌استفاده باشد که متأسفانه به سرقت رفت.

هاشمی بیان کرد: ساختمان اداری شورای اسلامی شهر سمنان که سوت کارخانه در آن واقع شده است، در تقاطع خیابان فردوسی و قدس سمنان قرار دارد.

به گزارش فارس؛ فیلم این سوت تاریخی کشف‌شده را نیز می‌توانید در کانال آپارات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان به آدرس http://www.aparat.com/v/8xmcq مشاهده کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار