بسیج دانشجویی سمنان:
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان سمنان در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: انتظار می‌رود مجلس رویکرد کنونی وزارت جهاد کشاورزی را تغییر ندهد.
کد خبر: ۴۵۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 02 July 2017

به گزارش تابناک سمنان، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان سمنان در راستای عمل به رسالت روشنگرانه و آگاهی‌بخشی خود در مسائل مهم و روز کشور لازم می‌داند موارد ذیل را پیرامون لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت و انتزاع مجدد وظایف بازرگانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی بیان کند.

1- رونق تولید داخلی یکی از ارکان اصلی و بنیادین اقتصاد مقاومتی مطروحه در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که معظم‌له در چندین سخنرانی خود به این مهم اشاره‌کرده و آن را از مسؤولان و مردم درخواست کرده‌اند!

هدفی که به وقوع نمی‌پیوندد؛ مگر با مدیریت و کنترل صحیح بازار بر روند تولید و واردات کالا و این موضوع هم‌اکنون که در بخش‌های کلان و در وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود، توانسته است گام‌های بسیار خوبی علی‌رغم مشکلاتی که به جهت نوپایی خود دارد را در هماهنگی تولید و واردات صورت دهد.

تقسیم این مدیریت به بخش‌های کوچک‌تر می‌تواند باعث شکل‌گیری زنجیره‌های واردات بی‌رویه و تولید ناهمگون نسبت به آن شود؛ چراکه اگر مدیریت کلان این حوزه را که هم‌اکنون در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، تقسیم و حوزه بازرگانی را از آن جدا کنیم، علاوه بر ناهماهنگی‌هایی که در بخش‌های مختلف بازار به وجود خواهد آمد، زمینه را برای رقابت ناعادلانه محصولات خارجی و تولیدات داخلی و متضرر و ذبح شدن تولید و تولیدکننده داخلی فراهم می‌آورد.

2- در شرایط فعلی بازار، یکی از مسائل مهم در بخش عرضه و تقاضا، همایندی و تطابق محصولات تولیدی و وارداتی با نیاز مصرف‌کنندگان است که کنترل و مدیریت این مسأله در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته صنعتی بر عهده وزارتخانه‌های تولیدی است؛ چراکه تولید و واردات منفک از نیاز بازار محکوم به شکست است.

انتظار می‌رود همان‌گونه که از قبل نیز مدیریت این بخش بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بود، این روند ادامه پیدا کند.

3- بنا بر اذعان صاحب‌نظران این عرصه، از زمان انتقال بخش بازرگانی کشاورزی به وزارت کشاورزی، روند واردات محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرده است و تراز تجاری ایران پس از 37 سال در سال‌های 94 و 95 مثبت شد که این آمار امیدوارکننده مؤیدی بر سازوکار حال است و وضعیت فعلی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، یقیناً هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع تولیدکننده داخلی خواهد بود؛ احیای وزارت بازرگانی، تصمیمی نادرست و حرکتی اضافی است.

4- یکی دیگر از آثار مثبت مصوبه فعلی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع مذکور، کوچک‌سازی دولت و کاهش هزینه‌های جاری متأثر از آن و همچنین تسریع روند تصمیم‌گیری‌ها در سیستم مدیریتی از که هرگونه بازگشت به عقب می‌تواند علاوه بر اخلال در سیستم مدیریتی، موجب سردرگمی و بعضاً درگیری‌های دستگاه‌های اجرایی را در پی داشته باشد.

با توجه به مسائل فوق‌الذکر و دلایل زیادی که توسط متخصصین این حوزه بیان شده است، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان سمنان موضوع مربوط به لغو قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی و واگذاری آن به وزارت بازرگانی را به صلاح تولیدکنندگان داخلی و مردم نمی‌داند و از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود رویکرد کنونی وزارت جهاد کشاورزی را تغییر ندهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار