زمانی تولید استان قم ماهیانه ۴۳۰ تن شیر بود که این رقم طی سال‌های اخیر با توجه به کاهش دام‌های مولد به ماهانه ۱۳۰ تن رسیده و این رقم روز به روز کاهش می‌یابد که این مسئله بخاطر وجود برخی مشکلات ریز و درشت در این صنف می باشد.
کد خبر: ۴۷۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 05 August 2017
به گزارش تابناک قم، محصولات لبنی که از فرآورده های  مختلفی تشکیل شده است یکی از نیازهای مهم سبد غذایی در جامعه می باشد که با مصرف روزانه فرآورده های لبنی که از طیف گسترده ای برخوردار است می توانیم بدن خود را برای امروز و آینده سالم و قوی نگهداری کنیم.

این مسئله مستلزم این است که کارخانه های لبنی در ارائه محصولات خود از بهداشتی و سالم بودن فرآورده ها اطمینان داشته باشند اما مسئله مورد بحث ما این نیست بلکه موضوع بحث ما وجود این کارخانه ها در این شرایط اقتصادی می باشد.

سرپا بودن و تولید کارخانه های لبنی در شهر قم و کشور باعث تامین محصولات لبنی سالم و بهداشتی در کشور می شود چرا که اگر این کارخانه ها به دلایلی غیربهداشتی و به خطر انداختن سلامت جامعه تعطیل شود باعث مصرف لبنیات غیر سالم در جامعه می شودکه تبعات بدتری خواهد داشت.

از طرفی هم تعطیلی و یا ورشکستگی این کارخانه ها باعث بیکار شدن نیروهای بسیاری در جامعه می شود که به نوعی وجود این کارخانه ها باعث ایجاد شغل های دیگر هم می شود، به عنوان مثال یک گاوداری تولید شیر نیازمند نیروی کار از گروه های مختلف مانند مدیر، کارگر، تکنسین، دامپزشک و.. می باشد همچنین باید خوراک دام را از بازار تهیه کند که این مسئله هم نیازمند وجود کارخانجات تولید دام و در ادامه دارو و ... که یک زنجیره ای متصل به یکدیگر می باشد.

اما امروز به دلیل کاهش تقاضا و عدم توجه دولت به مشکلات کارخانه‌های تولید کننده مواد لبنی باعث شده تا این مراکز با مشکلات عدیده مواجه شوند و صنعت شیر و لبنیات با مشکلات عمده مواجه باشد تا آنجایی که برخی از کارخانجات نامدار لبنی درحال تعطیلی و یا ورشکستگی هستند.

هزینه های بالا عامل ورشکستگی کارخانجات شیر

از همین رو مدیرعامل کارخانه شیر ژال با اشاره به برخی مشکلات این صنف، گفت: متأسفانه هزینه‌های سنگین برق و گاز هم باعث شده تا هزینه‌های تولید افزایش یابد و این در حالی بود که مقرر شده بود با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، بخش تولید تقویت شود و در عمل چنین اقدامی صورت نگرفت.

وی گفت: متأسفانه کارخانه من هم شاید طی دو ماهه آینده ورشکست شود و من در حال حاضر چند ماه است که حقوق کارگرانم را پرداخت نکرده‌ام و به سختی توانسته‌ام این واحد تولیدی را سرپا نگهدارم.

از طرفی یکی از مدیران کارخانجات شیر با تأکید بر اینکه ما هم به دنبال گرانفروشی نیستیم، افزود: متأسفانه شیری که از دامداری‌ها خریداری می‌شود قیمت بالایی دارد و از طرفی دیگر دامداران هم خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که منجر شده تا بسیاری از دامداری‌ها دام‌های خود را روانه کشتارگاه کنند.

این هزینه هایی که برای کارخانه دارها به وجود آمده است و برخی مشکلات دیگر در این وضعیت اقتصادی کشور باعث فروش کمتر شده است که در این خصوص مرادی، مسئول انجمن صنفی لبنیات قم، گفت: متأسفانه نگاه به تولیدکنندگان لبنیات اصلا خوب نیست و نگاه مردم نگاهی با عدم اعتماد است و این گونه تصور می‌کنند که کارخانجات شیر به مردم آب تحویل می‌دهند.

وی ادامه داد: برخی از شایعاتی همچون استفاده از وایتکس و روغن پالم در تولید لبنیات را از دیگر عواملی دانست که بر روی تولید لبنیات تأثیرگذار بوده و اعتماد مردم را کاهش داده است.

وی بیان داشت: زمانی تولید استان قم ماهیانه ۴۳۰ تن شیر بود که این رقم طی سال‌های اخیر با توجه به کاهش دام‌های مولد به ماهانه ۱۳۰ تن رسیده و این رقم روز به روز کاهش می‌یابد و احتمالا زمانی می‌رسد که دیگر تولید شیر وجود نداشته باشد.

کاهش مصرف شیر به دلیل گرانی

این گرانی ها و برخی مشکلات دیگر باعث کاهش این مقدار تولید شیر در قم شده است که همین مسئله دلیلی بر عدم صادرات محصولات لبنی می شود که اگر این مسئله امکان داشت کارخانجات می توانند بخشی از هزینه ای خود را جبران کنند و همچنین این گرانی باعث کاهش تقاضای محصولات لبنی در جامعه شده است که این امر بر سرانه مصرف شیر تأثیر بسیار بدی گذاشته و در حال حاضر می‌توان گفت که مردم اقبالی به مصر ف شیر ندارند.

همچنین مرادی، مسئول انجمن صنفی لبنیات قم راه نجات برای مشکلات به وجود آمده را تزریق یارانه هدفمند شده به بخش تولید دانست و ابراز کرد: راه دیگر که من بارها به آن اشاره داشته‌ام این است که مانند کشورهای اروپایی دولت تأمین علوفه دامداران را بر عهده بگیرد تا از این طریق شیر ارزان دراختیار کارخانجات قرار بگیرد.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار