رونمایی از سایت رسمی همسان گزینی دختر و پسر که به گفته مدیر مسوول موسسه طراح سایت ، سالانه 100 هزار ازدواج از طریق این سامانه واقع خواهد شد، امری است که از همین اکنون با اما و اگرهایی روبرو است، هر چند رونمایی سایت بازتاب فراوانی در رسانه های ایرانی و خارجی یافت.
کد خبر: ۴۹۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 17 June 2015
ماجرا از آنجا آغاز شد که حدود یک سال پیش معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان با همکاری موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان اقدام به راه اندازی آزمایشی این سامانه در شهر تهران کرد اما این سامانه به صورت ملی و رسمی از دو روز پیش رونمایی شد.

شاید هم اکنون به نظر برسد تعداد مخالفان این طرح بیش از موافقان آن است ولی شنیدن دلایلی که محمود گلزای معاونت جوانان این وزارت خانه برای راه اندازی این سایت بیان کرده جالب است.

وی در این رابطه، وجود بیش از 11 میلیون جوان مجرد زیر 35 سال و 350 سایت غیر مجاز همسریابی را از دلایل لزوم ایجاد این سایت اعلام می کند.

گلزاری می گوید: دیگر تنها روش های سنتی پاسخگوی مساله ازدواج نیست و باید از روش های جدید در این امر بهر ه گرفت.

معاون وزیر ورزش با اشاره به 350 سایت همسر یابی غیر قانونی می گوید: در سامانه همسرگزینی برخلاف سایت های غیر قانونی مسایل دینی و فرهنگی کاملا لحاظ می شود و حرمت افراد مد نظر قرار می گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر این که از طرفین تست روانشناسی گرفته می شو، افزود: در این سامانه بر انتخاب های درست تاکید می شود.

گلزاری همچنین با قبول این موضوع که مشکلات معیشتی یکی از دلایلی است که جوانان از ازدواج طفره می روند، ر عین حال می گوید: دولت باید به تلاشش در حل این مشکل ادامه دهد و سامانه ملی همسان گزینی روشی برای گزینش همسر است.

همچنین علی اکبر طالب پور مدیر عامل موسسه تبیان از افزایش 100هزار ازدواج در هر سال با وجود این سامانه خبر داده و می گوید: انتخاب هوشمند دو طرف یکی دیگر از اصول طرح ملی همسان گزینی است. 

ولی در مقابل مخالفان این طرح دلایل خود را دارند از جمله رئیس انجمن علمی مددکاری ایران در نقد این سامانه به یکی از روزنامه ها گفته است: ممکن است این گونه سامانه ها در کشورهای غربی مفید باشد ولی در ایران نمی تواند مناسب باشد.

مصطفی اقلیما می گوید: این گونه سایت ها در کشورهای غربی به منظور یافتن دوست و یا شریک است ولی در ایران که فرهنگ متفاوت است و افراد قصد ازدواج دارند مناسب نیست.


** جوانان چه می گویند

سارا صالحی که جوانی 27 ساله و دارای فوق لیسانس است، این سامانه را نامناسب می داند و می گوید: مشکل جوانان در امر ازدواج با این سامانه رفع نمی شود.

سهیل احمدی که 35 سال سن دارد به خبرنگار ایرنا گفت: با حقوق ماهی 800 ، 900 هزار تومانی نیز اگر صدها از این سامانه ها داشته باشیم، باز امثال من امکان ازدواج نداریم.


** موفقیت مشروط 

عباسعلی الهیاری، رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور موفقیت سامانه همسان گزینی دختر و پسر را مشروط ارزیابی می کند و می گوید: اگر پس از معرفی دختر و پسر برای ازدواج، آنان به روانشناسان با صلاحیت رجوع کنند، ممکن است این طرح ملی سرانجام مناسبی داشته باشد.

وی در این باره هم چنین به ایرنا گفت: مشاوره روانشناسی زوجین و ارایه آموزش های لازم به دو طرف و آموزش مهارت حل مشکلات می تواند سبب موفقیت این طرح همسان گزینی شود.

سامانه همسان گزینی به گفته مسوولین تبیان در یک دوره فعالیت آزمایشی اش در سطح تهران فعال بوده و موفق عمل کرده است.

به گفته این مسوولین در این دوره از هر 30 معرفی ، سه مورد به ازدواج انجامیده است.

اینکه 10 درصد از معرفی ها در سامانه منجر به ازدواج شده است ، مشخص نیست که نشانه موفقیت این سامانه است یا ناکامی.

اکنون باید دید در عرصه ملی این سامانه چگونه می تواند در فضایی که جوانان مشکلات واقعی زیادی دارند ، این عرصه مجازی می تواند ، موفق باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار