عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین مطرح کر
عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب گفت: در نظر داشتیم که نمایشگاه کتاب دین به صورت بین‌المللی برگزار شود و کشورهای دیگر حضور گسترده در این نمایشگاه داشته باشند که این امر به تلاش برگزار کنندگان و چگونگی ارتباطات و تعامل‌های ما با جهان اسلام و کشور‌های عربی و همسایه بستگی دارد.
کد خبر: ۵۶۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳ 15 February 2018

به گزارش تابناک قم،حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد در ارتباط با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین در قم اظهار کرد: باتوجه به اینکه حوزه‌های علمیه زیادی در قم وجود دارد و بیشترین مصرف کتب دینی نیز در قم است، نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین نیز در این شهر برگزار می‌شود، البته در گذشته، چهار دوره از این نمایشگاه در قم برگزار شده بود.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌های حاضر در این نمایشگاه، کتاب‌های تخصصی حوزه دین هستند افزود: نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین می‌تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد، همچنین آثار برگزاری دوره‌های گذشته نمایشگاه نیز قابل بررسی و ارزیابی است.

عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: در نظر داشتیم که نمایشگاه کتاب دین به صورت بین‌المللی برگزار شود و کشورهای دیگر حضور گسترده در این نمایشگاه داشته باشند که این امر به تلاش برگزار کنندگان و چگونگی ارتباطات و تعامل‌های ما با جهان اسلام و کشور‌های عربی و همسایه بستگی دارد.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب دین به صورت بین‌المللی و با حضور ناشران خارجی اثرات زیادی دارد که از این آثار، وارد شدن و آشنایی ناشران، پژوهشگران و مخاطبان با کتاب‌های منتشر شده در کشور‌های دیگر و همچنین آشنایی ناشران خارجی با کتاب‌های منتشر شده در ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت تعامل با ناشران تصریح کرد: در نمایشگاه‌های بین‌المللی، گفتگوها و تعامل‌های اولیه میان ناشران انجام می‌شود اما این مسئله که بخش اعظمی از آثار ما به زبان فارسی است، کار را برای تفاهم و تعامل سخت می‌کند؛ البته حضور ناشران ایرانی در این نمایشگاه برای ارتباط گیری و تعامل ضروری و مهم است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در عرصه نشر و کتاب بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل شرایط و وضعیت نشر در کشور، بسیاری از ناشران به نمایشگاه‌های کتاب تنها نگاه بازاری دارند، همچنین کاهش گرایش به کتاب در جامعه از دیگر مشکلات بسیار مهم است که عوامل متعددی دارد و باید آسیب‌شناسی دقیقی در این زمینه صورت گیرد.

مهدوی‌راد با اشاره به دلایل کاهش کتابخوانی در کشور عنوان کرد: برخی علت‌ کاهش سرانه مطالعه در کشور را گسترش فضای مجازی می‌دانند، البته فضای مجازی در این مسئله بی‌تاثیر نیست اما تنها دلیل نیست.

وی افزود: ایرانی‌ها از گذشته ملت گوش بود‌ه‌اند نه ملت چشم، به این معنی که براساس روانشناسی‌های اجتماعی، ایرانی‌ها بیشتر به شنیدن علاقه دارند تا دیدن و مطالعه کردن.

عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین با بیان اینکه تیراژ کتاب‌های پرفروش به هزار نسخه رسیده است، اظهار کرد: یکی از مسائلی که تاثیر معکوس داشته و مشکلاتی را ایجاد کرده است، دسترسی آسان به آثار و منابع است، به عنوان مثال ۳۰ سال پیش اگر محققی قصد داشت تا یک روایت یا متن تاریخی را پیدا کند، ساعت‌ها و یا روزها باید به دنبال آن می‌گشت درحالی که امروز ابزار‌هایی در اختیار ماست که این جستجو به ۱۰ دقیقه رسیده است و در حالی که انتظار می‌رود این ابزار تاثیرات مثبت داشته باشد، اما متاسفانه موجب شده است که آثار تولیدی کم‌عمق‌تر از گذشته باشد.

وی ادامه داد: بنده حدود ۲۰ سال است که در جشنواره‌های کتاب سال جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنم و متاسفانه شاهد هستیم که آثار، هرسال نسبت به گذشته محتوای ضعیف‌تری دارد و این مسئله یک فاجعه فرهنگی و دانشی در کشور است، زیرا زمانی که آثار خوب و پخته نداشته باشیم، اقبال به کتاب‌ها نیز کمتر می‌شود؛ همچنین این مسئله که کتاب‌های کم‌عمق با محتوای ضعیف میان مردم رواج داشته باشد یک آفت بزرگ است.

مهدوی‌راد با بیان اینکه در حال حاضر نیز کتاب‌های خوب و متناسب با نیاز‌های روز جامعه و مخاطب با اقبال مردم مواجه می‌شود و فروش خوبی دارد گفت: در سال‌های اخیر در موضوع امام حسین (ع) حدود ۱۲ کتاب خوب با محتوای قوی نوشته شده است، اما در میان این‌ کتاب‌ها تنها دو کتاب به چاپ بیستم رسیده‌اند و این مسئله مشخص می‌کند که کدام کتاب، اطلاعات مورد نیاز مخاطب را ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حاضر کمبود کتاب خوب و قوی به شدت محسوس است گفت: حداقل معیار‌های کتاب قوی، داشتن نثر خوب، محتوا و درون مایه استوار و همسو با نیاز‌های مخاطب است که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از نویسندگان به این معیار‌ها توجه ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر نقش صفحات مجازی در کاهش فروش کتاب اظهار کرد: در فضای مجازی برخی از اتفاقات بسیار عجیب است به عنوان مثال متاسفانه در فضای مجازی بعضی از کتاب‌های تازه منتشر و چاپ شده به صورت رایگان و غیرقانونی در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد که این کار براساس فتوای برخی از مراجع معظم تقلید حرام شرعی است و همچنین همه ناشران نیز عدم رضایت خود را از این مسئله در صفحه‌ اول کتاب اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: این مسئله که کتاب‌ها به راحتی در فضای مجازی قرار می‌گیرد نشان‌دهنده نقص سیستم‌های قانون‌گذاری در این مسئله است؛ قوه مقننه و قضاییه باید این مسئله را با جدیت پیگیری کنند تا دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.

مهدوی‌راد با تأکید بر اینکه سرانه مطالعه کشور فاجعه است گفت: یکی از مسائل بسیار مهم که باید به آن توجه داشته باشیم، تبلیغ کتاب‌خوانی است؛ متاسفانه در حال حاضر تبلیغ برای گسترش کتابخوانی در صدا و سیما وجود ندارد درحالی که تبلیغات بسیار زیادی برای محصولات غدایی، شوینده و ... در صدا و سیما انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه به فرموده امام خمینی (ره) صدا و سیما دانشگاه کشور است افزود: متاسفانه برای رشد کتابخوانی در صدا و سیما اقدامی صورت نمی‌گیرد در حالی که می‌توان در شبکه‌هایی مانند شبکه ۴ که شبکه فرهیختگان است، برنامه‌های متنوعی برای ترویج کتابخوانی داشته باشیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین با تأکید براینکه باید کتاب‌های مفید در میان مردم رواج داشته باشد بیان کرد: در این زمینه کارشناسان و افرادی که در حوزه نقد کتاب فعالیت می‌کنند، باید کتاب‌های خوب و مفید را به مردم معرفی کنند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب اظهار کرد: امروز در دنیا مسئله دهکده جهانی مطرح شده است در حالی که ما از کتاب‌هایی که دو ماه پیش در کشور منتشر شده است، اطلاعی ندارم و این مسئله بیانگر اطلاع‌رسانی ضعیف در این زمینه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری زیادی در تولید بهتر علم و دانش داشته باشیم تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های عیدانه و فصلی در کشور بسیار موثر و مطلوب بود و جالب است که روستا‌ها و شهر‌های محروم‌، بیشترین خرید کتاب را در این جشنواره‌ها داشتند و این بدین معنی است که باید به مناطق محرومی که به کتاب دسترسی ندارند، توجه شود، چراکه کتابخوانی در میان آن‌ها جذاب است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار