کد خبر: ۵۷۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ 09 March 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم آنلاین  هر چند قانوندانی، کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم. بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.
ازدواج سرپرست کودک
براساس قانون، هرگاه شخصی که سرپرستی کودکی را به‌عهده گرفته، درصدد ازدواج برآید، باید مشخصات فرد مورد نظر را به دادگاه صالح اعلام نماید. درصورت وقوع ازدواج، سازمان بهزیستی مکلف است گزارش ازدواج را به دادگاه اعلام کند، تا با بررسی شرایط، نسبت به ادامه سرپرستی به صورت مشترک و یا فسخ آن، تصمیم بگیرد.
ضوابط قانونی جدید برای خرید گوشی همراه
بخش فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به‌عنوان عامل قانونی تاکید می‌کند با توجه به ضوابط جدید ابلاغی و طرح موسوم به ریجستری، در زمان خرید گوشی تلفن همراه لازم است نکات ذیل را رعایت کنید:
1ـ خریداران گوشی تلفن همراه علاوه بر استعلام اصالت، فرآیند فعال‌سازی را نیز حتما انجام دهند.
2ـ فرآیند استعلام اصالت و تطبیق کد 15 رقمی گوشی (IMEI) از طریق ارسال شناسه 15 رقمی به شماره پیامک 7777 یا از طریق کد دستوری #7777* انجام می‌شود.
3ـ فعال‌سازی گوشی نیز از طریق کد دستوری #7777* صورت می‌گیرد.
4ـ خریداران حتما فاکتور ممهور به امضا، نام و مهر فروشگاه که در آن کد (IMEI) درج شده را از فروشنده دریافت کنند.
حق‌الزحمه داوری
حق‌الزحمه داوری برابر مقررات و در مهلت تعیین شده تا50‌ میلیون ریال خواسته، 5 درصد و نسبت به مازاد از 50‌ میلیون ریال250 میلیون ریال، 3 درصد و مازاد بر آن 2 درصد خواسته خواهد بود مگر این‌که در قرارداد داوری ترتیب دیگری مقرر شده باشد.
حق‌الزحمه داوری در مواردی که خواسته مالی نیست و یا تعیین قیمت ممکن نیست برای هر داور پانصد هزار ریال و چنانچه کمیت یا کیفیت کار اقتضای حق‌الزحمه بیشتری داشته باشد طبق نظر دادگاه تعیین می‌شود.
مالیات نقل و انتقال املاک
نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ 5درصد و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ‌مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ 2درصد در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات ‌می‌باشد.
تبصره 1ـ چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین‌ نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیکترین محل مشابه مبنای محاسبه ‌مالیات خواهد بود.
تبصره 2 ـ حق واگذاری محل از نظر این قانون عبارت است ازحق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت ‌تجاری محل‌.
قانون و معامله معارض
براساس تعریف قانونی، زمانی معامله معارض صورت می‌گیرد که ملک یا مالی از سوی مالک بیشتر از یک بار معامله شده باشد. یعنی اگر فردی به هر صورت، ملک یا مالی را به بیش از یک‌نفر بفروشد، معامله معارض انجام داده است و خریدار نیز مال غیر خریده است.
در معامله معارض همیشه معامله مقدم یا اولین معامله قانونی است و به این علت که در معاملات بعدی، از فروشنده سلب مالکیت شده، سایر معامله‌ها غیر قانونی است. از لحاظ کیفری به استناد به ماده واحده فروش مال غیر می‌توان شکایت کرد؛ مجازات فروش مال غیر نیز در قانون مذکور، همان مجازات کلاهبرداری تعیین شده است. براین اساس مجرم علاوه بر رد مال معادل مال برده شده، به جزای نقدی و 1 تا 7 سال زندان محکوم می‌شود.
سمانه کارآمد - حقوقدان
ضمیمه چمدان جام جم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار