موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ایام اربعین خدمات ویژه‌ای را به زائرین و شرکت‌کنندگان در اجتماع عظیم اربعین ارائه می‌کند.
کد خبر: ۶۷۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۱ 30 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، هرساله با نزدیک‌شدن به ایام اربعین حسینی نهادهای مختلف برنامه‌ریزی برای استقرار موکب‌های خدمت‌رسانی به زائرین اربعین حسینی را آغاز می‌کنند. آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از نهادهای فعالی است که به مناسبت اربعین حسینی و حضور اجتماع عظیم دوست‌داران اباعبدالله الحسین(ع) در مسیر نجف به کربلا، اقدام به راه‌اندازی موکب و خدمت‌رسانی به زائرین می‌کند.

امسال نیز همانند برنامه هرساله موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س)، در عمود 1080 مسیر نجف به کربلا راه‌اندازی شده و محلی اجتماع ارادت‌مندان کریمه‌اهل‌بیت(ع) است. ارائه خدمات فرهنگی، اسکان، پذیرایی و... به صورت 24 ساعته از جمله برنامه‌های این موکب در کشور عراق است.

توزیع 55 هزار لیتر آب معدنی در میان زائران توزیع می‌شود

مدیر کمیته خدمات رفاهی موکب کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه روزانه 20 قالب یخ برای تهیه آب آشامیدنی خنک مصرف می‌شود، گفت: 55 هزار لیتر آب مدنی بسته‌بندی شده طی این ایام میان زائران توزیع می‌شود.

سید کاظم رفیعی با اشاره به اینکه روزانه 11 هزار کیک یزدی و شیرینی در ایستگاه صلواتی موکب حرم بانوی کرامت توزیع می‌شود، اظهار کرد: هزار و 100 لیتر شربت‌های مختلف از جمله انواع دم‌نوش، خاکشیر و سکنجبین و نزدیک به سه هزار لیتر چایی به همراه نبات تبرکی روزانه در میان زائران اربعین توزیع می‌شود.

مدیر کمیته خدمات رفاهی موکب کریمه اهل‌بیت(س) خاطرنشان کرد: ما تلاش کرده‌ایم تا در تهیه اقلام مورد نیاز زائران بهترین اقلام را انتخاب کنیم و اکنون نیز اگر افراد برای ادای نذر خود مواد غذایی را به موکب اهدا کنند در مرحله نخست سالم بودن آن‌ها را بررسی می‌کنیم و هر فردی که بخواهد نذورات خود را پخش کند باید از مسئولان موکب اجازه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روزانه نزدیک به 10 تن زباله در تنظیف محوطه داخلی و اطراف موکب جمع‌آوری می‌شود، گفت: برای نظارت و تنظیف بیش از 120 سرویس بهداشتی و حمام موکب 10 نفر از خادمان موکب فعال هستند و در بخش اسکان و خدمات بانوان نیز 25 خادم فعالیت دارند.

رفیعی تصریح کرد: در مجموع نزدیک به 110 نفر در کمیته خدمات و اسکان عضویت دارند که 23 نفر آن‌ها در ایستگاه‌های صلواتی و 11 نفر در غرفه‌های لباسشویی درحال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه کیک‌پز را سال گذشته با هزینه 15 میلیون تومانی خیرین خریداری کرده‌ایم، گفت: امسال دستگاه شربت‌ساز موکب را با مشارکت های مردمی با هزینه‌ای نزدیک به 20 میلیون تومان خریداری کردیم.

پخت و توزیع بیش از 4 هزار نان در موکب حرم بانوی کرامت

مدیر مهمانسرای موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) از پخت و توزیع بیش از چهار هزار نان به همت 9 خادم افتخاری در عمود 1080 مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا خبر داد.

سید محمد موسی‌کاظمی با اشاره به اینکه نزدیک به 9 نفر از خادمان افتخاری موکب آستان بانوی کرامت در بخش نانوایی این موکب فعالیت دارند، اظهار کرد: این افراد با شیفت‌بندی که انجام داده‌اند در سه شیفت از صبح تا شب درحال پخت نان برای مهمانسرا و توزیع در میان زائران هستند.

وی اضافه کرد: 4 نفر از خادمان همراه با کاروان خدام موکب در عمود 1080 حضور یافته‌اند اما 5 خادم دیگر به صورت جداگانه با هزینه شخصی از ایران به عراق عازم و به جمع خادمان نانوایی اضافه شدند.

مدیر مهانسرای موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) خاطرنشان کرد: امسال برای نانوایی موکب 185 کیسه آرد 40 کیلیویی در ایران تهیه و در عراق این کیسه‌ها را از کمیته پشتیبانی موکب تحویل گرفتیم که تعداد قابل توجهی از حجم آرد مصرفی دارای بانی بوده و دستگاه پخت نان نیز در سال نخست فعالیت موکب توسط بانی خریداری و به موکب اهدا شده است.

هزینه شخصی خادمان افتخاری برای تعمیر لباس زائران اربعین

مسئول غرفه خیاطی موکب آستان حضرت معصومه(س) گفت: در این غرفه ابزار و چرخ‌های خیاطی، 60 کوله، 60 شلوار، 200 چادر زنانه، 250 جوراب، 300 قرقره نخ سوزن دستی، تعداد قابل توجهی سنجاق، کش، سگک تاج‌دار، دوک نخ، بند کیف و زیپ توسط خادمان افتخاری و خیرین تهیه شده است.

علی‌اصغر جعفری اظهار کرد: مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی نزدیک به 1400 عمود دارد که موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در عمود 1080 و نزدیک به کربلای معلی مستقر است.

وی اضافه کرد: طولانی بودن مسیر پیاده‌روی موجب می‌شود که برخی از لباس‌های زائران پاره یا نیاز به تعمیر داشته باشد به همین علت موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) برای رفع این نیاز زائران غرفه تعمیر و خیاطی لباس را ایجاد کرده است.

مسئول غرفه خیاطی موکب آستان مقدس کریمه اهل‌‍‌بیت(س) خاطرنشان کرد: از اذان صبح تا 24 بامداد هفت نفر از خادمان افتخاری آستان مقدس در این غرفه به صورت مستمر فعالیت دارند و شب‌ها نیز در کنار چرخ‌های خیاطی شخصی خود استراحت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه روزانه بیش از 100 نفر به غرفه خیاطی موکب آستان بانوی کرامت مراجعه می‌کنند، مطرح کرد: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی جمعیت مراجعه‌کنندگان به این غرفه به 250 نفر نیز می‌رسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار