در پی انتشار اظهارات نماینده مردم پنچ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در یکی از نشریات استانی،اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خراسان شمالی با صدور یادداشتی به سخنان وی واکنش نشان داد.
کد خبر: ۷۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶ 05 August 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی،متن پاسخ اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خراسان شمالی به این شرح است:

با سلام و احترام به مردم شریف و بزرگوار خراسان شمالی به استحضارمی رساند در پی شکل‌گیری دولت تدبیر وامید و انتصاب مدیران ارشد بومی در استان توقع این بود که بعضی از نمایندگان محترم مجلس که همیشه سپردن امور اجرایی استان به نیروهای بومی را به‌عنوان یک مطالبه از مسئولان عالی کشور درخواست داشتند، از این اتفاق استقبال نموده و فرصت را غنیمت دانسته با همراهی و همکاری و تلاش بهتر جمعی برای حل مشکلات مردم و جبران عقب‌ماندگی‌های استان و شتاب فرآیند توسعه استان اقدام نمایند.

در این میان اما جناب آقای ثروتی نماینده محترم مجلس از اولین ماه‌های شروع به کار دولت جدید به همان روش قبلی خویش، یعنی ایجاد چالش و تنش با مسئولان اجرایی و سیاه نمایی، تهدید، توهین و تخریب در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها، نه‌تنها از فرصت به وجود آمده استفاده نکرد و کمکی به دستگاه‌های اجرایی ننمود بلکه با این رویه، کار را به‌جایی رسانده که متأسفانه عدم تعامل مناسب ایشان، کار با وزارتخانه‌ها را برای مدیران استان سخت‌تر نموده است.

 به‌طوری‌که رفتار خاص ایشان در مواردی باعث قفل شدن کارها و مشکلات عدیده برای استان می‌شود که تلاش برای رفع آن‌وقت بسیاری از مسئولان استان در جهت تعامل با مرکز را می‌گیرد.

متأسفانه گویا ایشان حقی برای تشخیص مدیران قائل نیست و آن‌ها را مباشر خود فرض کرده و به کمتر از اجرای بی‌چون چرای دستوراتش راضی نیست، دستوراتی که البته عموماً قابل‌اجرا هم نیست که همین موضوع یکی از دلایل تنش ایشان با استانداران و مدیران دولت قبل هم بوده است. چراکه استان برای انجام این دستورات نیازمند حدود 20 هزار میلیارد تومان اعتبارات است درحالی‌که ایشان عضو کمیسیون بودجه بوده و از کل بودجه کشور مطلع می‌باشد. بنابراین تکرار و رسانه‌ای کردن خواسته‌های غیرقابل انجام در شرایط فعلی کشور جای ابهام و سؤال دارد.

استانداری خراسان شمالی تاکنون صرفاً در نشست‌ها و جلسات خصوصی این موضوع را تذکر داده و بارها به ایشان تأکید کرده حربه تهدید و استیضاح وزرا همیشه کارساز نیست، ازایشان تقاضا شده به‌جای منفی نگری و بدبینی و استفاده از شیوه‌های تخریبی و تقابل، بهتراست روش تعامل و همکاری را پیش بگیرند و صادقانه ضمن بیان زحمات خود و دیگر نمایندگان محترم استان، تلاش مدیران اجرایی استان را هم ببیند و ارج نهند؛ به‌ویژه در سالی که شعار هم‌زبانی و همدلی سرلوحه کار همگان است.

 برای حل هرگونه مشکل یا انجام هر پیشنهاد و نظر، (با توجه به مقدورات و مشکلات و منابع و امکانات کشور) تلاش جمعی داشته باشیم، کاری که در بسیاری از استان‌های دیگر با همکاری خوب نمایندگان و دولت زمینه رشد و توسعه مناسب آن استان‌ها را فراهم ساخته است ولی متأسفانه ایشان با متهم کردن مدیران و مسئولان و تهدید مدام به استیضاح وزرا کار را به‌جایی رسانده که در جهت تخریب فرصت تاریخی ایجادشده برای این استان یعنی استیضاح و کنار زدن تنها وزیر بومی استان در کابینه، بارها اقدام کرده که باعث تعجب و شگفتی سایر نمایندگان محترم استان و نمایندگان دیگر استان‌ها شده است.

این درحالی‌که است که سایر نمایندگان محترم استان با کمترین حاشیه و چالش مسائل استان را دنبال کرده‌اند و در جهت کمک به توسعه استان مؤثر بوده‌اند. همان‌طور که گفته شد این رفتارهای ایشان در دولت‌های قبل نیز با استاندارانی که عموماً هم‌فکر و همراه ایشان بوده و یا با نظر ایشان منصوب‌شده بودند مسبوق به سابقه بوده که متأسفانه از عوامل و موانع اصلی فرصت سوزی در استان بوده و هست.

اینک درپی اتهام زنی‌های توهین‌آمیز ایشان که تاکنون بارها مسئولان استانی را متهم به بی‌کفایتی وبی خیالی، مخالفت با توسعه دو اجرای طرح‌های استان وعدم دلسوزی کرده و با توجه به مطالبی که اخیراً به نقل ازایشان در مصاحبه با یکی از نشریات استانی درج‌شده در جهت تنویر افکار و قضاوت مردم شریف استان موارد ذیل را به استحضار می‌رسانیم:

پروژهٔ ناتمامی که در دولت قبل افتتاح‌شده و دو سد ناتمام

الف) علی‌رغم اتهاماتی که ایشان به مسئولان نظام و دولت منتخب ملت زده و آن‌ها را متهم کرده (که حق پیگیری و شکایت به مراجع محترم قضایی برای مدیران محفوظ خواهد بود) به دلیل تأخیر و عدم بهره‌برداری پروژه‌هایی که در دولت قبل شروع‌شده (و به هر دلیل دچار تأخیر شده) باکمال بی‌انصافی مدیران فعلی استان را مسئول همه آن مشکلات معرفی کرده است حال‌آنکه مقایسه آمار و ارقام و بودجه‌های تخصیص‌یافته به استان در این دو سال بایستی مبنای قضاوت و داوری باشد. به‌عنوان‌مثال ایشان این دولت را متهم به عدم انجام و تکمیل پروژه آب‌رسانی از سد شیرین دره به بجنورد نموده، پروژه‌ای ناتمام که در دولت قبل برایش جشن افتتاح گذاشته‌شده یعنی شروع و تأخیر آن مربوط به این دولت نبوده است و اتفاقاً در این دولت با سفر ریاست محترم جمهوری 35 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل گرفته و اکنون درحالی‌که برگزاری مناقصه است و عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

سدهای سومبار و چندیر از دیگر مواردی بوده که ایشان مدعی شده به‌رغم 80درصد پیشرفت به دلیل نبود اعتبار سه سال از برنامه عقب هستند، اولاً پیشرفت سدهای یادشده به ترتیب 80 و 56 درصد است درتانی این پروژه‌ها درزمانی در دولت قبل و در شرایطی که وضع پولی کشور هم مناسب بوده شروع‌شده که ایشان هم نماینده مجلس بوده خودشان باید جواب دهند چرا سه سال از برنامه عقب است.

البته پاسخ نیز روشن است، دلیل عمده بدهی 9000 میلیارد تومانی تحمیل‌شده به وزارت نیرو در دولت قبلی به پیمانکاران عامل اساسی تاخیربوده بنابراین کمال بی‌انصافی است که برای جلب آراء این موارد را چماق کرده، بر سر دیگران کوبید.

توسعه فرودگاه بجنورد

یکی دیگر از ادعاهای ایشان که تاکنون بارها به انحای مختلف حربه‌ای برای تخریب و تضعیف مدیران استانی بوده موضوع طرح توسعه فرودگاه بجنورد بوده که به قول ایشان سه سال از برنامه عقب است  و باید سه سال قبل انجام می‌شد. اولاً بازهم (برفرض صحت ادعای ایشان) گناه این دولت و مدیران فعلی که دو سال است قبول مسئولیت کرده‌اند چیست؟ درثانی تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر وامید اقدام قابل‌توجه ای برای توسعه و تجهیز فرودگاه نشده بود و پروازهای نامنظم در حداقل ممکن بود و از طرفی با فشار آقای ثروتی به مدیر آن‌وقت میلیاردها تومان بابت کاری بیهوده هزینه شده بود یعنی کندن و کم کردن ارتفاع کوه بابا موسی که باعث طنز و تمسخر در بین مردم و بعضی رسانه‌ها هم شده بود، طی یک سال ونیم گذشته این دولت بیش از 40 میلیارد تومان برای توسعه آن هزینه کرده، کل باند قدیم روکش آسفالت شده و طول باند 1300 متر افزایش‌یافته سالن ترانزیت درحالی‌که انجام است نصب روشنایی باند و سیستم ILC و خرید تجهیزات ناوبری انجام و نصب‌شده است علاوه بر آن تملک اراضی در محدوده فرودگاه با پرداخت وجوه آن به مردم صورت گرفته و 30 میلیارد تومان اعتبار نیز در سفر اخیر آقای رئیس‌جمهور تصویب که 40درصد آن تاکنون تأمین و پرداخت‌شده است. این‌ها مواردی است که ایشان بهترازهرکس دیگر از آن باخبرند. آیا دور از مروت و انصاف نیست که مسئولینی که فرزندان همین استان هستند و دغدغه پیشرفت استان خود را دارند به بی‌کفایتی وعدم اقدام متهم شوند؟

دانشگاه‌ها و مرکز آموزش عالی

ب) در مورد دانشگاه‌ها و توسعه آن‌ها نیز ایشان مطالبی گفته که واقعاً جای تعجب است، درحالی‌که که در طول دو سال گذشته این دولت مبلغ 300 میلیارد تومان در امر فرهنگ و آموزش و دانشگاه‌های استان هزینه کرده چگونه چنین اتهامی قابل‌ قبول است؟ دانشگاه کوثر که ایشان خود را مدافع آن معرفی می‌کند در انتهای دولت قبلی به دلیل مخالفت‌های استاندار وقت و حکم دادگاه مبنی بر تخلیه محل، در آستانه تعطیلی بود که با تلاش مدیران فعلی از تعطیلی آن جلوگیری شد و برای ساخت پروژه آن زمین مناسب پیشنهاد و اختصاص داده ‌شده و در حال حاضر این دانشگاه کاملاً فعال است. لکن در مورد محل ساخت پروژه جدید بحث‌های کارشناسی وجود دارد که پس از تأیید وزارت علوم اقدام جدی خواهد شد. جای شگفتی است که ایشان استاندار محترم را متهم به سنگ‌اندازی و مخالفت می‌نماید؟!

بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد

دیگر اتهامات مانند مخالفت با بیمارستان و امثالهم نیز از همین قبیل است و اصولاً آیا می‌توان آدم عاقلی در استان پیدا کرد که با توسعه و تجهیز دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مخالف باشد؟ جناب ثروتی یادشان باشد اگر بیمارستان بنت‌الهدی در این شهر بدتر از بیمارستان‌های افغانستان بوده ایشان سه دوره نماینده همین شهر بوده و اتفاقاً اگر اکنون این بیمارستان به‌عنوان یکی از بیمارستان‌های مناسب کشور معرفی‌شده به دلیل توجه خاص در این دولت و تخصیص اعتبارات مناسب و تعمیر و بهسازی و افزایش تعداد تخت‌ها به 142 تخت است که توسط مدیران فعلی انجام‌شده است.

ج) در مورد سایر اتهامات و مطالب ایشان از قبیل: جاده جنگل – بجنورد، راه‌آهن، ورزشگاه 15 هزارنفری، مجتمع ادارات کل، پروژه‌های نیمه‌تمام، محرومیت استان، پایین بودن درآمد مردم استان و... که تاکنون بارها حربه‌ای برای جلب نظر مردم و کوبیدن دیگران توسط ایشان شده (صرف‌نظر از طرح غیردقیق موارد از سوی ایشان) باید گفت، اتفاقاً اگر قرار باشد کسی پاسخگوی این مشکلات باشد، خود ایشان است، شخصی که مردم به وی اعتماد کرده و سه دوره ایشان را به مجلس فرستاده‌اند و استانداران و اغلب مدیران قبلی هم با نظر ایشان انتخاب می‌شدند باید به‌عنوان اولین فرد پاسخگوی کاستی‌ها و کوتاهی‌های به ارث مانده از گذشته باشد. بااین‌حال برنامه این دولت تدبیر و حل مورد به مورد این مشکلات است که پرداختن به تک‌تک آن‌ها به دراز می‌کشد، مزید استحضار مردم خوب استانمان توجه به موارد ذیل گویای بسیاری از حقایق است.

بودجه استان در دو سال دولت جدید بیش از کل بودجه استان در هشت سال دولت قبل

1) طی هشت سال دولت قبل (84 تا 91) کل اعتبارات عمرانی تخصیصی به استان به‌جز پروژه‌های ملی، معادل 1021 میلیارد تومان بوده لیکن در دو سال عمر دولت تدبیر و امید (درحالی‌که بودجه 92 نیز توسط دولت قبل بسته‌شده بود) کل اعتبارات تخصیص‌یافته به استان و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و به‌غیراز پروژه‌های ملی بیش از آن رقم بوده است.

 به‌عبارت‌دیگر بودجه استان فقط در این دو سال بیشتر از کل بودجه استان در هشت سال دولت قبل است. این درحالی‌که است که در آن دوران درآمد سرشار حاصل از قیمت بالای نفت وجود داشته و کشور هنوز دچار بی‌پولی شدید و آثار زیان‌بار تحریم نبوده است.

مقایسه عملکرد دولت فعلی در اعتبارات سفر رهبری با دولت قبل

2) دولت قبل که مدعی اصولگرایی و تبعیت از رهبری بود در سال 91 تنها 60 درصد از اعتبارات مصوب سفر رهبری را به استان پرداخت کرد و در سال 92 نیز تا انتهای عمر خود یعنی مردادماه 92 هیچ‌رقمی را تخصیص نداده بود و اما دولت تدبیر و امید بدون هیاهو و شعارهای عوام‌فریبانه در عمل اثبات کرد که اعتقاد قلبی به ولایت‌فقیه و نظرات و دستورات مقام معظم رهبری که فصل‌الخطاب است دارد لهذا نه‌تنها در سال‌های 92 و 93 (به‌رغم وضعیت سخت مالی) کل اعتبارات مصوب سفر رهبری را پرداخت کرد بلکه کسری سال 91 را هم (خارج از روال معمول بودجه سالانه) پرداخت نمود و علاوه بر آن بیش از 80 میلیارد تومان نیز اضافه بر مصوبات سفر برای استان اختصاص داد.

هیچ‌گاه اجازه نداده و نخواهیم داد حق استان از اعتبارات تضییع شود

نیک می‌دانیم شما هم استانی‌های شریف سزاوار و شایسته خدماتی بسیار بیش از این هستید و مدیران و فرزندان شما در استان که خود را خادم مردم می‌دانند، هیچ‌گاه اجازه نداده و نخواهند داد حق استان از اعتبارات تضییع شود لیکن به دلیل شرایط سخت کشور و کمبود منابع همیشه بابت کاستی‌ها و قصورها عذرخواهی بوده ولی تحقیقاً اگر طی این دو سال جناب آقای ثروتی به‌جای ناهماهنگی و تخریب مانند سایر نمایندگان همکاری مناسبی با دولت و مدیران استانی می‌داشت، در توسعه استان و رفع مشکلات توفیق بیشتری به دست می‌آمد.

لازم است یادآور شویم در سفر رئیس‌جمهور محترم به استان خراسان شمالی و تصویب ابلاغ اعتبارات طرح‌های مهم استان که از منابع مختلف، شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت، بالغ‌بر 1900 میلیارد تومان خواهد شد حاصل تلاش همین مدیران استان و حمایت‌های سایر نمایندگان محترم و شما مردم شریف استان بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار